PERSON-Αλ.

Taxonomy

Code

Scope note(s)

Source note(s)

Display note(s)

Hierarchical terms

PERSON-Αλ.

Equivalent terms

PERSON-Αλ.

Associated terms

PERSON-Αλ.

9 Archival description results for PERSON-Αλ.

9 results directly related Exclude narrower terms

01_A_G_154_34_106_111_daktylografimeno.pdf

Θεόφιλος / Χατζηµιχαήλ/. Λαϊκός 7ωγράφος. Γεννήθηκε στο προάστειο της "ντιλήνης Ξα- ρειό. !! χρονολογία της γέννησής του δεν είναι γνωστή αλλά από πολλούς βιογράφους του το- ποθετείται πειστικό ανάµεσα στα 1968 με 18?0. Γιός του Γαβριήλ Χατζημιχαήλ και της Πηνε- λόπης το γένος Ζωγράφου, είναι το µεγαλύτερο από τα οκτώ παιδιά της οικογένειας, τέσσε- ρα αγόρια και τέσσερα κορίτσια. Τα αδέρφια του τρέπονται σε πρακτικά επαγγέλµατα ενώ o Θεόφιλος από την παιδική του ηλικία εκδγλώνει την προτίμησή του πτος τη ζωγραφική. Φα επάγγελμα του ζωγράφου-αγιογράφου ασκούσε και ο παπούς του, από την πλευρά της µητέρας, Κωσταντήε που, όµως ούτε δίδαξε τον εγγονό του ούτε άσκησε καµμιόν επίΞραση στην τεχνο- τροπία του. ΄ιλλωστε, ανάμεσα στους δύο ποτέ δεν υπήρξαν εγκάρόιες σχέσεις. Η νηπιακή και η παιδική ηλικία του Ώεόφιλου σημαδεύεται από σοβαρές αρρώστιες που τον άφησαν τραυλισµό και σωµατική καχεξ΄ια για ολόκληρη τη ζωή του. Ρκτός από αυτό, ήταν και αριστερόχειρας, πράγµα που και από τον ίδιο και από τον στενό κοινωνικό του περίγυρο θε… ωρήθηκε οργανική µειονεκτηκότητα. Προκαλούσε προσβλητικά σχόλια που, μαζί µε τις αδέξι- ες και καταπιεστικές προσπάθειες των γονιών του να τον φέρουν στη δεξιοχειρία, του 8η- µιοόργησαν πλέγμα µειονεξίας. Λέγεται ότι και οδόσκαλός του στο *ηµοτικό ?χολείο του έ- δενε το αριστερό χέρο, τον τιµωρούσε και του όλεγε πως ποτέ δεν Θα γίνει ικανός άνθρω- πος.΄Οπως συχνό συµβαίνει σε ανθρώπους µε οργανική µειονεκτικότητα -πρόχειρα παραδείγ- ματα η βραδυγλωσσία και το νευρικό τικ του Δηµοσθένη και η πάθηση των αυτιών του !!πετό- βεν που κατέληξε σε πλήρη κωφότητα- συγκέντρωσε την προσοχή του σ'αυτή και όχι µόνο την ξεπέρασε µε το δικό του τρόπο αλλά ανέπτυξε και ανάλογες πνευματικές και ψυχικές ικανό… τητες. Αποµονώνεται στο ήβολο υπόγειο του πατρικού σπιτιού και ασκείται επίµονα στη ζω- γραφική, τέχνη που απαιτεί και αξιοσύνη του χεριού. Απροσαρµοστος, σχεδόν εχθρικός, πρός το στενό κοινωνικό του περίγυρο, ισορροπεί μέσα στην αποµόνωση και την επίµονη πκηκπχΧπ άσκηση.'Οταν αισθάνθηκε ώριμος κάνει κάποια προσπάθεια ένταξής του, ζωγραφίζει µιξν α- δελφή του και όλοι παραδέχτηκαν πως ανταποκρίνονταν στο µοναδικό για τον τόπο και την εποχή του κριτήριο, την ομοιότητα προς το µοντέλο του. Ωστόσο, το χάσμα ανάµεσα σ'αυτόν και το οικογενειακό-γειτονικό περιβάλλον του δε µπόρεσε να κλείσει. λυτός ο κακοφτιαγυέ- νος, αρρωστιάρης και περιφρονηµένος δημιουργεί µε τη ζωή και την τέχνη του έναν φαντα- στικό ηρωϊκό κόσµο μέσα στον οποίο Θα ζήσει και θα δηµιουργήσει. Άπ6 πολύ νέος και για ολόκληρη τη ζωή του φοράει φουστανέλλα που %εν είναι ούτε η τοπική φορεσιά της πατρίδας του Μυτιλήνης, ούτε της κοσµοπολίτικης "μύρνης όπου έζησε µερικά χρόνια, ούτε του Πηλί- ου στο οποίο παρέµεινε τριάντα χρόνια. Είναι γι'αυτόν η ηρωϊκή κλεφτουριά, το αρµατολί- κι και προπαντός η λ ε β ε ν τ ι &, αυτή του του στέρηοε η ζωή. Αυτή η λαχτάρα της λε- βεντιός είναι πατηµένη σαν πυρακτωµένη σφραγίδα σ'ολόκληρο τον ψτχικό του βίο. Τις Από- κριες ντύνεται "έγας Αλέξανδρος µε στολή δικής του κατασκευής, µεταµφιέζει σε "ακεόόνες µερικά χαμίνια και περιφέρεται ευτυχής και απροσγείωτος στα σκονισμένα σοκάκια της ?μύρ- νης και του Βόλου. Μέσα σ'αυτό το κλίμα εντάσσονται και οι φανταστικές διηγήσεις του για ηρωϊκές πράξεις, όπως το σκότωμα ενός Τούρκου που προσέβαλε τον ΄Ελληνα Πρόξενο στη 'μύρ- νη. Ο Θεόφιλος δεν ώευδολογούσε συνειδητά, περιέγραφε κατορθώµατα που τα έζησε στη "δική" του ζωή. Κάποια µέρα, πολύ νέος ακόµα, δραπετεύει από τη Έαρειά και φεύγει για τη 7μύρνη, δρα- στήριο ναυτικό, εµπορικό και µεταποιητικό κέντρο της Μικράς Ασίας. Είναι μιά µεγάλη πο- λιτεία µε 280 περίπου χιλιάδες κατ ίκους, όπυ 'Ελληνες, Τούρκοι, Αρµένηδες, Έβραίοι και δραγκολεβαντίνοι χειροτεχνούν, εµπορεύονται, συνεργάζονται και αλληλοσυναγωνίζονται. To ελληνικό στοιχείο κυριαρχεί τόσο αριθµητικά,οόσο και από την άποψη της οικονοµικής και πολιτιστικής δραστηριότητας με κέντρο το ελληνικό Προξενείο. Μουσικά, αθλητικά και φιλαν- θρωπικά σωµατεία, εφηµερίδες και βιβλία, πάµπολλα καταστήματα και εργαστήρια, δικαιολο- γούν το χαρακτηρισμό "Γκιαούρ Ισµίρ" | 7μύρνη των Ελλήνων] του εδωσαν οι Τούρκοι στην ιω- νική αυτή πολιτεία. Γύρω από το ελληνικό Προξενείο κινείται και ο Θεόφιλος χωρίς, όμως, να πάρει τη θέση του καβάση, όπως o ίδιος έγραφε αργότερα σε αυτοπροσωπογραφίες του. "τη *µύρνη ο ζωγράφος µας διαµορφώνει την εικαστική του γλώσσα και σχηµατίζει το βασικό θε- µατολόγιό του από τον κόσµο της Αρχαιότητας, του Ευζάντιου και της νεότερης Ελλάδας. Φό- τε κάνει επάγγελµα τη ζωγραφική. Με την κήρυξη του Ρλληνοτουρκικού πολέμου του 1897 φεύ- γει για την Ελλάδα με την πρόθεση να καταταγεί εθελοντής. Είναι αµφίβολο αν θα κατάφερ- νε να κάνει πράξη τα ηρωϊκά του οράματα που στάθηκαν τόσο αποδοτικά στην τέχνη του. Οι εχθροπραξίες σταματούν πριν προλάβει ο Θεόφιλος να γνωρίσει τις πραγματικές συνθήκες του πολέμου, τόσο διαφορετικές από το πεδίο της ζωγραφικής. 'Οταν φτάνει στο Βόλο, το θεσσα- λικό αυτό λιµάνι, ύστερα από δεκαπέντε χρόνια ελεύθερου εθνικού βίου, βρίσκεται κάτω από τουρκική κατοχή η οποία τερµατίζεται την άνο ξη του 1898. Η πόλη του Ρόλου δεν είχε ακόµα συμπληρώσει µισού αιώνα ζωή. Ρρίσκεται, όµως, σε προ- νοµιακή θέση καθώς είναι η µοναδική οργανωµένη διάξοδος προς τους θαλασσινούς δρόμους τό- σο του απέραντου θεσσαλικού κάµπου με την πλούσια παραγωγή σιτηρών όσο και του εύφορου Πήλιου. ?υγχρόνως γίνεται εισαγωγικό κέντρο βιομηχανικών προϊόντων τοσο από την Ευρώπη όσο και από τον Πειραιά, προς τον οποίο είναι το πλησιέστερο λιµάνι. Γρήγορα αποχτάει κα- λές λιµενικές εγκαταστάσεις τις οποίες σταδιακά επεκτείνει και βελτιώνει. Αναπτύσσει έν- τονη εµπορική και βιοµηχανική δραστηριότητα. Η ανάπτυξη αυτή δηµιουργεί πολυάριθμη, για τα μέτρα της εποχής, εργατική τάξη µε τις επακόλουθες πολιτικές και ιδεολογικές ζυµώσεις.Δη- µιουργούνται κλαδικά συνδικαλιστικά σωµατεία που λίγο αργότερα συγκροτούν ένα από τα πρώ- τα εργατικά Κέντρα στην Ελλάδα. ?τα 1893 εκδίδεται η µικρή εφηµερίδα "Ισότης" µε θολές και ακαταστάλαχτες σοσιαλίζουσες τάσεις και λίγο αργότερα " Ο Έργάτης" καθαρά ταξικό δηµοσιο- 3 φικό όργανο. Την πρώτη δεκαετία του εικοστού αιώνα ιδρύεται από το δήµο το Ανώτερο Παρ- θεναγωγείο που αποτελεί πρωτοποριακό σταθµό στην εκπαιδευτική ιστορία της Ρλλάδας µε τολ- µηρές καινοτοµίες στις μεθόδους διδασκαλίας και αγωγής και με τη χρήση της δηµοτικής γλωσ σας. Προοδευτικοί διανοούμενοι από τον κύκλο του Παρθεναγωγείου συνεργάζονται µε το Έργα- τικό ϊέντρο. Γρήγορα εκδηλώνεται αντίδραση από συντηρητικούς κύκλους µε πρωτοΒουλία του Ψητροπολίτη Δημητριάδος, προκαλείται κοινωνική αναταραχή και το Παρθεναψυγείο κλείνει. Οι πρωτεργάτες του, καθώς και δραστήριοι συνδικαλιστές περνούν από δίκη. ΄Ρτσι, ύστερα από Βραχύβια ξεσπάσματα, η ζωή στην πόλη κυλάει άχρωμη και µονότονη. Ρια τους κατοίκους του Βόλου ο φουστανελλάς ζωγράφος με τα παράξενα φερσίµατα είναι µια ευκαιρία διασκέδα… σης και εύκολων αστεϊσµών. Υχετικά καλλίτερη είναι η αποδοχή του από τους κατοίκους των κοντινών χωριών. Ζεί µέσα στη φτώχεια και την απομόνωση. 7ωγραφίζει στους τοίχους μικρο- μάγαζων του Βόλου, του ΄Λνω Ρόλου, της Πορταριάς, της Μακρινίτσας και λίγων ακόµα χωριών. Η αµοιβή για τη δουλειά του ήταν λίγα κέρµατα …όση περίπου και η αξία των χρωαάτων- και κάποιο πενιχρό γεύμα. 7τα 1912 o εύπορος μυλωνάς Ριάννης Κοντός του αναθέτει την τοιχο- γράφηση µεγάλου χώρου του σπιτιού του στην Ανακασιά. Ρίναι ένα επιβλητικό σύνολο πολλών δεκάδων τετραγωνικών µέτρων µε σκηνές από την Επανάσταση του η1-ελεύθτ.ρα αντίγραφα έρ… γων του Βαυαρού ζωγράφου Φον ΄Εσς- αρχαίους θεούς, τοπία και πλήθος διακοσµητικών. "ο σπίτι άντεξε στους σεισμούς του 1955 και σήµερα, μετά από κατάλληλες αναστηλωτικές εργα- σίες, ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού. Ο Θεόφιλος κάνει, ακόµα, και πίνακες σε χαρτόνι, σανίδι, πανί και τενεκέ. H ζωή του βελτιώνεται κάπως μετά τη µικρασιατική καταστροφή όταν πρόσφυγες στήνουν πρόχειρες παράγκες όπου εγκαθίστανται επαγγελµατικά. &ναθέτουν στο Θεόφιλο τη διακόσμη- ση αυτών των άθλιων µαγέρικων, πατσατζίδικων, ραφτΐδικων, τσαγκάρικων. πίναι ο κατάλλη- λος να τους εκφράσει αφού σχηµάτισε το ζωγραφικό του ύφος στη χαµένη τους πατρίδα. Κι ε- δώ, όπως παντού, άπλωσε τον ηρωϊκό του κόσμο: ο ΄Εκτωρ και ο Ηεγαλάξανδρος, ο Κολοκοτρώ- νης και o λθανάσιος Διάκος, ο Παύλος Μελάς και η ηρωίδα Ελένη, ο Κουταλιανός και ο λαµ- ψών οι δυό τελευταίοι νοσταλγικά σύµβολα σωµατικής ρώµης. Μαζί τους τοπία από την Πόλη, τη Γµύρνη και μικρασιατικά χωριά. Με φτηνά χρώµατα του βαρελιού και συνδετικές ύλες έ- πλασε έναν κόσμο ποίησης και ομορφιάς. Πρότυπά του λαϊκές χαλκογραφίες και λιθογραφίες, επιστολικά δελτάρια, αποκόμµατα εφηµερίδων και περιοδικών, φωτογραφίες. Από τέτοια ταπει- νή αφετηρία υψώνονταν κάθετα προς ένα ζωγραφικό κόσμο ελεύθερο και φυτεινό µε καθάρια και ζωηρά χρώµατα συνταιριασμένα σε µουσική αρμονία. Χωρίς το τέχνασµα της προοπτικής, που δηµιουργεί αταίριαστο πλασματικό βάθος στη ζωγραφισμένη επιφάνεια, έδινε στα έργα του ένα άλλης ποιότητας βάθος, νεοελληνικό και συγχρόνως πανανθρώπινο. Λίγα χρόνια αργό… τερα, πυρκαγιά που ξέσπασε µιά νύχτα από πολλά σηµεία, ασφαλώς όχι τυχαία, κατέστρεφε 4 τις παράγκες και εξαφάνισε τις ζωγραφιές. Τραυµατισµένος στο σώµα και την ψυχή, από χοντρό αστείο που του έκαναν, φεύγει στα 1927 για τη νησιώτικη πατρίδα του. 0 πρόωρα γερασµένος ζωγράφος ξαναβρίσκει εκεί τον πα…- δικό του κόσμο. Ηµερεύει.Ψο πέρασµα του χρόνου απάλυνε τις πικρίες. "υναντιέται ώριµος με τους παιδικούς φίλους, ξαναβλέπει το γνώριµο τοπίο της Λέσβου, δέχεται τις µικρές πε- ριποιήσεις συγγενών.?ον βρίσκει o µυτιληνιός τεχνικρίτης τράτης ?λευΘεριάδης που διαπρέ… net στο Παρίσι με το εκγαλλισμένο επίθετο Τεριάντ. 0 Ελευθεριάδης έχει μια πρώτη επαφή µε το έργο του Θεόφιλου από φωτογραφίες που τον έστειλαν από την Ρλλάδα οι ζωγράφοι ρώτης Κόντογλου και Γιώργος Ρουναρόπουλος. 'Οταν πήγε το καλοκαίρι για διακοπές στην πατρίδα του αναζήτησε και συνάντησε το Θεόφιλο. Η άμεση επαφή του µε το έργο του φουστανελλά ζω- γράφου επιβεβαιώνει όσα είχε διαισθανθεί. Φου µιλάει µε ενθουσιασμό για την τέχνη του και του υπόσχεται έκθεση στο Παρίσι. Του αγοράζει πανιά, χρώµατα και πινέλλα κι αναθέτει στον πατέρα του να παραλαµβάνει όσα έργα ετοιµάζει ο Θεόφιλος. Αυτό, µαζί µε όσα αναφέραµε ζεσταίνουν κάπως την ψυχή του ζωαράφου. Βέβαια, στο γέρµα µιάς τυραγνισμένης ζωής η καρ- διά δεν έχει πιά φτερά για µεγάλα πετΞγµατα στη χαρά. ΄Ομως κάποια σημαντική αλλαγή γί- νεται μέσα του. Κι αυτή εκφράζεται στο έργο του. Κουρασµένος από την περιπλάνηση στον η- ρωϊκό κόσμο στρέφεται προς τα κοντινά, τα οικεία, τα καθηµερινά: το τοπίο, τις απλές χα- ρές της ζωής των χωρικών, την οικογενειακή θαλπωρή, το μόχθο του αγροτικού βίου, τη γυναι- κεία οµορφιά. ?"τα έργα της περιόδου αυτής συναντούμε την υφάντρια, το λυράρη, τον αρκου- διάρη, το φουρνάρικο, το υπαίθριο κουρείο. Βέβαια, κάνει αναδροµές και στα παλιά του Θέ- µατα. "εν είναι μόνο τα Θέµατα που αλλάζουν. !! γραµµή του γίνεται πιό ήρεµη, το χρώµα λυ- ρικότερο. Τραγουδάει τη θεία γαλήνη του κόλπου της Γέρας όπυ το χρώμα της φυλλωσιάς των λιόδεντρων κερδίζει την πιό ευτυχισµένη απόδοση σ'ολόκληρη την ελληνική ζωγραφική. To θριαµβικό καθρ6φτισµα του ήλιου στα γαλήνια νερά της θάλασσας, τα φευγαλέα γλυστρήµατα του αυτός επάνω στα γαλήνια νερά της Θάλασσας, το γεµάτο χυµούς πράσινο της βλάστησης, οι αφροί των κυµάτων δηµιουργούν κλίµα ζεστής οικειότητας. αυτά στους πίνακες. 'τους τοίχους ζωγραφίζει τους "αηδες του Πηλίου, τοπία, λουλούδια, πουλιά... ΄Ετσι συνεχίζεται η ζωή του ως το "άρτη του 1934. Κάποιο πρωϊνό ανήσυχοι οι γειτόνοι επειδή έχει δυό µέρες να φα- νεί σµπρώχουν την πέτρα με την οποία έκλεινε την πόρτα του άθλιου δωμάτιου και τον βρί- σκουν νεκρό σε αρχόμενη σήψη,ανάμεσα στα κουρέλια που έστρωνε κατάχαµα για να κοιµηθεί, σε τενεκεδάκια για τα χρώµατα και στο θησαυρό του-την κασέλα με τα πρότυπα. " ιατρική νεκροψία αναφέρει σαν αίτιο θανάτου ανακοπή της καρδιάς, άλλοι µιλούνε για τροφική δηλη- τηρίαση. ΄ΐτσι, µόλις άρχισε να του χαμογελάει η τύχη, o ταπεινός ζωγράφος έφυγε, µόνος και αβοήθητος από τη ζωή. Οι αληθινοί δηµιουργεί συνεχίζουν τη ζωή τους και μετά το βιολογικό Θάνατό τους. Tttc P0 Tentepfipfiou 1935 o Τεριάντ δημοσιεύει στην αθηναϊκή εφηµερίδα "Αθηναϊκά “Ea" συνέντευ- ξη όπου τον χαρακτηρίζει "άγνωστο μεγάλο ΄Ελληνα ζωγράφο". Tov επόµενο χρόνο οργανώνεται στο Παρίσι έκθεση έργων του. 0 μεγάλος αρχιτέκτονας Λε Κορμπυζιέ τον αποκαλεί σε άρθρο του "ένα ζωγράφο γεννηµένο από το ελληνικό τοπίο και τα έθιµά του". Και συνεχίζει "µέσω του Θεόφιλου, ιδού το τοπίο και οι άνθρωποι της Ελλάδας: κοκκινόχωμα, πευκότοπς και ελαι- ώνας, θάλασσα και βουνά των θεών, άνθρωποι που λούονται σε µιά τολµηρό επικίνδυνη ηρεµία που προσφέρεται στα μυτερά σκιρτήµατα της ψυχής". *χεδόν ταυτόχρονα ο "ωρίς ΡαΌνάλ αφιε- ρώνει στο περιοδικό ARTS ET “ETIEPS εγκωμιαστικό άρθρο με τον τίτλο "Θεόφιλος, ΄Ρλληνας χωρικός ζωγράφος". Εφηµερίδες αφιερώνουν σχόλια και πληροφορίες. O Γιώργος Όεφέρης στο πε- ριοδικό "Νέα Γράµµατα" το Μάρτη του 1937 τον συσχετίζει µε το Μακρυγιάννη. O Ριάννης Ψσα- ρούχης, ο Τάκης "παρλάς και άλλοι μιλούν µε ενθουσιασµό. ΄Έντονη και η αντίδραση από τους συντηρητικούς. "τα 1939 o Ζαχαρίας Παπαντωνίου, έγκυρη υπογραφή του καιρού του, δημοσιεύ- ει στα ""εοελληνικά Γράµµαρα" συνέντευξη. Αρνείται κάθε αξία στο Θεόφιλο και γενικά στη λαϊκή τέχνη. To φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς εκδίδεται στο Ρόλο το βιβλίο του Κίτσου Μα- κρή " Ο ζωγράφος Θεόφιλος στο Πήλιο" που ξεσηκώνει θύελλα κατακρίσεων από τους αρνητές του Θεόφιλου, αλλά και ευνοϊκά σχόλια. Μεσολαβεί η νύχτα του πολέμου και της Κατοχής. To Μάϊο του 1947 οργανώνεται στο Βρετ- τανικό Ψυµβούλιο της Αθήνας μεγάλη έκθεση έργων του Θεόφιλου. 7τα εγκαίνια μιλάει ο Ριώρ- γος "εφέρης. Δίνεται τότε η ευκαιρία να αποτιµηθεί το έργο από διαφορετικές οπτικές γωνί- ες. "τον κύκλο των συζητητών, ανάμεσα σς πολλούς άλλους είναι και ο Ηλίας Βενέζης, ο Κλέ- ων Παράχος, o ληµήτρης τΡυκιγγελίΜ;ς, o "ανόλης Χατζηδάκης, ο ?πύρος Βασιλείου, ο ΐυάγγελος Παπανούτσος, ο Μαρίνος Καλλιγάς, o 'Αγγελος ?ικελιανός, ο Ι.Ή.Παναγιωτόπουλος. Ακούστηκαν και µερικές επικκριτικές φωνές από τον Μ. Λόρι-Παπαγεωργίου, τον Αλ. Γεωργιάδη, το Γερά- σιµο Γπαταλά και λίγους ακόμα. Ωστόσο το κλίμα έχει ριζικά αλλάξει. Από τότε έργα του Θεόφιλου παρουσιάζονται στην Αθήνα, τη "υτιλήνη, τη Θεσσαλονίκη, το Βόλο, τη τουτγάρδη, τις Βρυξέλλες, τη Βέρνη, το Παρίσι, τη Ρενεύη... Tov Αύγουστο του 1965 εγκαινιάζεται στην πατρίδα του Βαρειά το Μουσείο Θεοφίλου, δωρεά του τράτη ?λευθερι- άδη … Τεριάντ. ?τα εγκαίνια συγκεντρώθηκαν σημαντικοί άνθρωποι των γραµµάτων και της τέχ- νης. 0 καθηγητής κ. Κατακουζηνός συνίφισε το νόημα αυτής της σύναξης µε τούτα τα λόγια: "΄Ηλθαµε όχι μονάχα να προσκυνήσουµε αλλά και να αποκαταστήσουµε τον εαυτό μας απέναντί του". Τώρα που πέρασε πάνω από µισός αιώνας από το θάνατο του Θεόφιλου, το έτγο του αντιµε- τωπίζεται χωρίς φανατισμό και προκατάληψη. ΄Οσο περνάει o καιρός τόσο αναδεικνύεται η µε- γαλωσύνη του. ληµοσιεύονται ογκώδεις τόµοι µε έγχρωμες ή ασπρόμαυρες αναπαραγωγές έργων του, γράφονται μελέτες που αναλύουν τη ζωγραφική του φουστανελλά ζωγράφου. “to Μουσείο 6 της Γαρειάς, 11το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στην Αθήνα, στο ληµαρχείο του Βόλου και σε γειωτιχξς συλλογές χΞθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες χαίρονται της ζωγραφιές του ταπεινού καλλιτέχνη που έζησε και δηµιούργησε µέσα στη φτώχεια και την περιφρόνηση. ϊ'Ι"'"Ο" Δ.. "Η??? Βασική Βιβλιογραφία κίτσος *. "ακοής, Ω ζωγράφος Θεόφιλος στο Πήλιο. θόλος 1939 Ρ.Κ.Κατσίαπαλης, Ριθλιογραφία Θεόφιλου Ρ. Χατζηµιχαήλ. Αθήνα 1957 Εμπορική Ψράπεζα της Ελλάδος, Θεόφιλος. λθήνα 1966 -… …"…- "ρώ Λαυπίρη, Ο ζωγράφος Θεόφιλος στη 'µύρνη. Αθήνα 1973 Οδυσσέας… ?λύτης, Ο ζι-)γράφ0ς Θεόφιλος. Αθήνα 1973 —-—-—no-—--o---———-—-- Λήαοκ "υτ0λήνης, θεόφιλος. αθήνα 1986 -..""…

088_d_061.jpg

ΘΕΣΣΑΛΙΑ ΄(|ΌΧΜ… ". » ? - --. ".... | Η KOINOTHTA MAKPINITXAX ΄' ΔΡΑΧΜΗ ΔΩΡΕΑΝ Η… ΣΗ " … το θΕ.ΣΣΑΛ1ΚΟ …ΝΕτπΣτΗΜιο T6 κοινοτικό συμδούλιο Μακρι- νίτσας σέ πρόσφατη συνεδρίασή του αποφάσισε όµόψωνα νά παρα- χωρήσυι Μαρκ… &… Εκταση απαι- τείται για τη κατασκευή των ι΄γκα ταστάουων τ…"! Θεσσαλικού Παπ… στημίσυ. 'Η "έκταση παραχωρείται µέ τόν δυο ή Εναρξη τών έργασιων κατα- συ…… τών η………ά…… τού IIu ν. “amp-(nu νά γίνει σέ διάστημα πέντε ι΄.των από της παραχωρήσο- o); της "τάσεως. Στ΄ διααυρετική |πυρίπτωση η έκταση θα ποιά…" ΄1:'..=... στην Κοινότητα. 'Η {mum} (SQqunm … θέση ΄ «'Ανωµαλιά» σέ µικρή 6.116010101151— '|πό τό κεντρο της κοινότητας καί Ξ ιχι=ι Μ…… θέα. | Mé την απόφασή του για την πα -…α ...-- - ..--ή ..:.. ."…"-νυ Ρ'ι'."'η:-ν.". .:… - …. η µια. … "και… … ' -… "(. ι ραχώ6ηση της Γκίζα/ηΐ€;ο΄ινοτι | κό ο… ιο έκφράζει καί τίς ευ χαριστίες του στην "δάσωση για την ιστορική. δπως τη χαρακτηρί- ζει απόφασή της για τη δημιο… γία τού Θεσσαλικού Πανεπιστηµί- ου. 'Αντίγραφα της (μοιραστώ; του ! τό κοινοτικό … δούλιο θά στείλε… στόν πρωθυπουργό. τα Μουργότ Παιδείας και στούς όραμά; τι… | Νοµού. Τή…ν α…… γιά … "αυτό… ση της bacon; Luau ό πρόεδρος της κοινότητας κ. Σπ. Καυϊκούμης καί Εγινι δεκτή από τούς 011116013- λους κ.κ. Νικ. Τσούµα. Γ. Και… σιώτη. 'Αλ. Σαρακατσανο. Σπ. Μα Μούχα. 'Αθ. Ξανθά καί Περ. Ζα ρακηνό.

190_d_070.jpg

ΕΦ 416080 " ./ 15?ίο,θΞ, Θες]. Ξ Παρεµβάσεις κ. Αλ. Βούλγαρη για Ματσάγγου και περιφερειακό Εντονη ήταν η δραστηριότητα του Βουλευτή Μαγνησίας του ΠΑΣΟΚ Αλέκου Βούλγαρη, την Τετάρτη και την Πέµπτη 12 και 14/10/1999 για σηµαντικό θέµα- τα που απασχολούν…τον Νοµό, όπως είναι το θέµα με το εργο… στόσιο Ματσόγγου, ο Περιφερειακός. καθώς και ο βιολογικός καθαρισµός και τα δίκτυα αποχέτευσης του Δήµου Αλμυρού. Αναλυτικότερα: O Βουλευτή Αλέκος Βούλγαρης είχε συνάντηση µε την Υπουργό Πολιτισµού και τον Δήµαρχο Βόλου για τα θέµατα του χαρα- κτηρισµού. από το Υπουργείο Πο- λιτισµού. του εργοστασίου Μα- . τσάγγου και της νέας προγραμ- µατυςής συμφωνίας Υπουργείου = και Δήμου για το πολιτιστικό του ΄ Δήμου. Η υπουργός. παρέσχε διαβεβαιώσεις στον βουλευτή για τον χαρακτηρισµό του κτιρίου Ματσόγγου σύμφωνα µε την πρόταση του Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας. και για την συγχώ- νευση των τριών προγραμµατι- κών συµφωνιών σε µια, µε µεγα- λύτερη οικονομική συµµετοχή του Υπουργείου Πολιτισμού. Επίσης. ο Αλέκος Βούλγαρης. συναντήθηκε με τον Υπουργό ΠΕ- ΧΩΔΕ κ. Κώστα Λαλιώτη και τον υφυπουργό Εθνικής Οικονοµίας κ. Χρήστο Πόχτα για την έγκριση πίστωσης 380.000.000 δρχ. για τις απαλλοτριώσεις του περιφε- ρειακού Βόλου. Οι δύο υπουργοί, διαβεβαίωσαν τον Βουλευτή ότι τα χρήµατα Θα δοθούν έγκαιρα και πιο συγκεκριμένα, την επόμενη εβδομάδα. Τέλος. o Βουλευτής Αλέκος Βούλγαρης. συναντήθηκε µε τον Υφυπουργό και τον Γενικό Γ ραµ- µατέα του Υπουργείου Εθνικής Οικονοµίας κ. Χρήστο Πόχτα και κ. Κώστα Θέο και το Δήµαρχο Αλ… µυρού,-:ς για τον βιολογικό » καθαρισµό και τα δίκτυα αποχέ- τευσης Δήµου Αλμυρού. Η ηγε- σία του Υπουργείου Εθνικής Οι!» κονομίας. παρείχε διαβεβαίωση. ότι το έργο θα ενταχθεί για ' χρηµατοδότηση στο 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης ή το Ταμείο Συ-… . νοχής και να προχωρήσει από τον Δήµο Αλμυρού η διαδικασία δη- µοπρότησης του έργου.

190_d_108.jpg

Στην Αθήνα Θα… σήµερα ο δήμαρχος Βόλου K. Μιχ. Κου- ντούρης. Μαζί µε τον βουλευ- τή Αλ. Βούλγαρη και τον γραμµατέα του ΥΠΕΧΩΔΕ K. Mne- ριότο, θα πάει στη η πλατεία Πανεπιστη- Βουλή. Αντικείµενο του ταξι- διού και των επαφών; µίου, στο κέντρο του Βόλου. ΣΙΜ. .

195_d_098.jpg

& νι μεοιξ 0. Με... Βόλο & Από τις 4 έως και τις 6 Νοεμβρίου Πραγματοποιείται το 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδηµαϊκών Βιβλιοθηκών στο Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας, στο Αμφιθέατρο "Γ ια'ννης Κορδότος" του κτιρίου "Αλ. Δελµούχου". O τίτλος του Συνεδρίου ει΄ναι: "Οργάνωση και Συνεργασία Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών στην Ψηφιακή Εποχή". ην ευθύνη για τη διοργάνωση του συ- νεδρίου έχει αναλά- βει η Υπηρεσία Βι- βλιοθήκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας …με επικεφαλής τον κ. Γιάννη Κλαψόπουλο, Οργανωτικό Υπεύθυνο της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστη- μίου Θεσσαλίας, Πρόεδρο της εντεκαμελούς Οργανωτικής Επιτροπής η οποία έχει συ- σταθεί από τον περασμένο Φε- βρουάριο για τις ανάγκες του Συνεδρίου. Συνολικά θα συμμετά- σχουν περίπου 350 σύνεδροι, εκπρόσωποι όλων των Ακα- δημαϊκών Βιβλιοθηκών των ΑΕΙ και των ΤΕΙ της χώρας, της Βιβλιοθήκης του Πανεπι- στημίου Κύπρου και επιστή- μόνες πληροφορικής και βι- βλίοθηκονομίας από Ακαδη- μαι"κές Βιβλιοθήκες των ΗΠΑ και της Αγγλίας. Θα παρουσιαστούν 26 ει- ,ήσεις, ενταγμένες σε ανά- "Μ εςς θεματικές ενότητες. Οι ηρε- τα; θεματικές ενότητες έ- ' Με" 'νδιάµορφωθεί οριστικά * έ…… 24 Η Θεσσαλία >> Τετάρτη 4 Νοεμβρίου: "Αξιοποίηση της Τεχνολογίας Πληροφόρησης". Πέμπτη 5 Νοεμβρίου: Προοπτικές Ανάπτυξης και Συνεργασίας Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών και στρογγυλό τραπέζι με θέμα: “O ρόλος των Βιβλιοθηκών στα Ακαδη- μαϊκά Ιδρύματα του 2000". Παρασκευή 6 Νοεμβρίου: "Ψηφιακές Βιβλιοθήκες - Πληροφοριακά Συστήματα". Οι σύνεδροι θα επισκε- φθούν τη Μακρινίτσα την Πέ- μπτη και το Λαογραφικό Κέ- ντρο Κίτσου Μακρή, ενώ θα έ- χουν την ευκαιρία να παρακο- λουθήσουν εκδήλωση αφιερω- μένη στα “200 χρόνια από το θάνατο του Ρήγα Θετταλού - Φεραίου", που θα πραγματο- ποιηθεί την Τετάρτη 4 Νοεμ- βρίου στις 17.20 στο χώρο του Συνεδρίου. Παράλληλα, η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Θεσσα- λίας διοργανώνει 'Εκθεση χα- ρακτικών έργων ex-libris (βι- βλιοκτητορόσημα) στο Κέ- ντρο Τέχνης Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο, υπό την αιγίδα του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Δήμου Βόλου. Τα εγκαίνια θα γίνουν την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου στις 8.30 μ.μ.. Την έκθεση θα πα- ρουσιάσουν ο κ. Βασίλης Ζευ- γώλης, ο οποίος προσέφερε τα έργα και ο κ. Μανώλης Γιαν- ναδάκης, χαράκτης, επικου- ρος καθηγητής της ΑΣΚΤ του Α.Π.Θ., ο οποίος δημιούργησε το σήμα του Συνεδρίου. Η έκ- θεση θα διαρκέσει από τις 4 έως και τις 20 Νοεμβρίου και θα είναι ανοιχτή 10 - 1 και 6 - 9, το Σάββατο και την Κυρια- κή μόνο το πρωί. Τα 380 περίπου έργα που έχουν επιλεγεί παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο από θεματική και ιστορική ά- ποψη, όσο και από καθαρά καλλιτεχνική. Ανήκουν στην ΄ιδιωτική συλλογή του Βασίλη , 3Χ ΟΜΤιυξοιου .Η38. …΄΄ζ.΄"΄ζ΄ΐ…ΐζΐ…΄ΜΕτοΧΗ ΕκΠΡοΣοπΩΝ TQN BIB/\IOGHKQN AEI TEI THE X? ISVIo Συνέδριο Ακοδηµο'ι'κ* Βιβλιοθηκών ορχίιει στο Βολο ΄ Ζευγώλη, ενώ αξίζει να σημει- ωθεί ότι έκθεση με έργα ex- libris γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Μια άγνωστη téxvn Av και δεν είναι γνωστό από πότε και πώς ξεκίνησε η δημιουργία και η χρήση των ex-libris, όλες οι ενδείξεις μαρτυρούν ότι η συνήθεια να παραγγέλνει ο κτήτορας μιας ιδιωτικής συλλογής το προ- σωπικό του ιδόσημο, βιβλιο- κτητορόσημο σε κάποιο καλ- λιτέχνη και να το τοποθετεί ύ- στερα στα βιβλία του, ξεκίνη- σε από τη Γερμανία, που έχει άλλωστε την πρωτοπορία στην τυπογραφία και την τέ- χνη της κατασκευής του βιβλί- ου, γύρω στα 1460. Τα πρώτα 250 χρόνια της ύπαρξής τους, τα περισσότερα ex-libris απει- κόνιζαν θέματα εραλδικού (οικοσημολογικού) χαρακτή- ρα, κυρίως γιατί οι κάτοχοί τους δεν ήταν άλλοι από τους ευγενείς και τα μέλη των βα- σιλικών οικογενειών. Έτσι, αν κάποιος διέθετε 100βιβλία, ήταν δύσκολο να ζητήσει από έναν καλλιτέχνη να ζωγραφί- σει εκατό φορές το οικόσημο του, προκειμένου να το τοπο- θετήσει στα βιβλία του. Ήταν ασφαλώς ευκολότερο να τυ- πωθεί ένα οικόσημο, οδηγώ- ντας έτσι στη γέννηση της τέ- χνης του ex-libris. OI κάτοχοί . … - J !; 1314, γελία σε κάποιο χαράκτη με το θέμα που τους ενδιέφερε και .. σιγά - σιγά τα ex-libris, προς σαρμοσμένα πλέον στις βασι+. κές τεχνικές της χαρακτικής εξ'-':- ξελίσσονταν από απλές ετικέ-ζ τες σε έργα τέχνης. Ονομαστά για την καλλι-… τεχνική τους αξία είναι τα εκ-Δ libris του Albrecht Durer, του Hans Holbein, του Lucas Kronach κ.ά. Με την πάροδο του χρό- νου, τα ex- libris εκτός από τον " καλλιτεχνικό τους χαρακτήρα αποκτούν και συλλεκτικό εν… διαφέρον. Έτσι πολλοί βι-… … βλιόφιλοι εκτός από τα δικά τους ex-libris, τα οποία προο- …. ρίζονται να ενταχθούν σε βι- βλία της συλλογής τους, συ-' γκεντρώνουν και ex-libris άλ΄- λων, δημιουργώντας αξιοθαύ- μαστα σύνολα. Σήμερα υπάρ- * χουν μεγάλες ιδιωτικές συλ-… λογές, όπως του Ολλανδού Jos Waterschoot, του Ιταλού Mario de Filippis (με περισσό- τερα από 200.000 έργα), του Ελβετού Benoit Junot και no)»— λών άλλων Ευρωπαίων κυ- ρίως συλλεκτών. Παράλληλα, υπάρχουν βιβλιοθήκες με συλ- ' λογές ex-libris ανυπολόγιστης% αξίας, όπως αυτή του Μονά- χου, του Βρετανικού Μουσεί- ου και της Εθνικής Βιβλιοθή- κης στο Παρίσι, αλλά και σύλ- λογοι συλλεκτών και καλλιτε- χνών ex-libris (30 σε ολόκληρο τον κόσμο), οι περισσότεροι των οποίων βρίσκονται στην Ευρώπη, την Ιαπωνία και τη Βόρεια Αμερική. O παλιότε- ρος σύλλογος είναι ο γερμανι.- . κος, με έτος ίδρυσης το 18913 και ο νεότερος εκείνος του Χονκ Κονγκ..Οι σύλλογοι υ"… πάγονται στη Διεθνή Ομο- σπονδία των Φίλων του Εκει-. libris (FISAE) υπό την αιγίδα… της οποίας διοργανώνονται, συναντήσεις και συνέδρια, _ … μαντικότερο των οποίων, ….. ναι το Διεθνές Συνέδ ' βιβλίων έδινανλοιπόνπαραγ-ζχ . - '

195_d_217.jpg

ϊ . &…φξα …" H @eaagA‘xa‘QDbAos ΐΔΏξ&ω CLO φ€.©µωαριοω ΚλΌΏ To Πανεπιστήµιο τιµά tn µνήµη του Κίτσου Μάκρη Συμπληρώθηκαν ήδη 10 χρόνια από το… θάνατο του συμπολίτη μας γνωστού λαογρά- φου - ερευνητή Κίτσου Μακρή. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τιμώντας τη μνήμη του και αναγνωρίζοντας την πολύτιμη προσφορά του στη συλλογή και μελέτη μονα- δικών δειγμάτων λαϊκής τέχνης, προσφορά η οποία περιλαμβάνει και τη δωρεά, τόσο της συλλογής του, όσο και του σπιτιού του. στο οποίο εκτίθεται στη Βιβλιοθήκη του Πανεπι- στημίου Θεσσαλίας. διοργανώνει ημερίδα την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου στο Αμφιθέα… τρο "Γιάννης Κορδάτος" του κτιρίου "Αλ. Δελμούζος" στο παραλιακό συγκρότημα του Πανεπιστηµίου. Το πρόγραμμα της ημερίδας περιλαμβά- νει την ανακοίνωση του καθηγητή του Πανε- πιστημίου Αθηνών, Μιχάλη Μερακλή µε θέμα “To Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής", την α- νακοίνωση του επίκουρου καθηγητή του Πα- νεπιστημίου Θεσσαλίας, Χαράλαμπου Χαρί- του, με θέμα “To προσωπικό αρχείο του Κί- τσου Μακρή" και στη συνέχεια στρογγυλό τραπέζι με θέμα συζήτησης "Ερευνα - Μου- σείο - Εκπαίδευση", στο οποίο θα συμμετά- σχουν εκτός των παραπάνω ομιλητών και ο καθηγητής του Α.Π.Θ. Γιώργος Χουρμουζιά- δης, η προϊσταμένη του Αρχαιολογικού Μου- σείου Βόλου αρχαιολόγος Βάσω Αδρύμη - Σι- σµάνη και ο επίκουρος καθηγητής του Πανε- πιστημίου Θεσσαλίας Δημήτρης Δεληγιάννης. Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας Τ…… 29 Μίδα… αρα…) [©6354 θα κηρύξει στις 5.30 μ.μ. 0 Πρύτανης του πει. νεπιστημίου Θεσσαλίας καθηγητής Παντελής Λαζαρίδης και Θα ακολουθήσει ο χαιρετι- σμός του Οργανωτικού Υπεύθυνου της Βι- βλιοθήκης του Ιδρύματος Δρ. Γιάννη Κλα- ψόπουλου. Την ευθύνη για τη διοργάνωση της ημερί- δας μοιράζονται η Επιτροπή Εποπτείας του Λαογραφικού Κέντρου Κίτσου Μακρή, η Βι- βλιοθήκη του Ιδρύματος και το Πρόγραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής Εκπαίδευσης του Πα- νεπιστημίου Θεσσαλίας. Ώρα έναρξης 17.00, διεύθυνση: κτίριο "Αλ. Δελμούζος", Αμφιθέατρο "Γιάννης Κορδάτος" του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Αργοναυτών και Φιλελλήνων. Ηµερίδα στο Πανεπιστήµιο I'I μερίδα με θέμα "Έρευνα- Μουσείο- Εκπαίδευση" διορ- γανώνεται σήμερα με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατο του Κίτσου Μακρή, από την επιτροπή εποπτείας του "Λαογραφικού Κέντρου Κ. Μακρή", τη βιβλιοθήκη και το πρό- γραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημί- ου Θεσσαλίας. Στην ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο Αλ. Δελ- μούζος (αμφιθέατρο Γ. Κορδάτος) του Πανεπιστημίου Θεσσα- λίας, θα γίνουν οι παρακάτω εισηγήσεις. -“To Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής" Μιχάλης Μερακλής, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών - “T0 προσωπικό αρχείο του Κίτσου Μακρή: Πρώτη ανα- κοινωση" Χαράλαμπος Χαρίτος, επίκουρος καθηγητής του Π.Θ. δ - Στρογγυλό τραπέζι με θέμα: "Έρευνα - Μουσείο - Εκπαί- even” Γιώργος Χουρμουζιάδης καθηγητής Α.Π.Θ., Μιχάλης Με- ρακλής, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Δελη- γιάννης, επίκουρος καθηγητής Π.Θ., Χαράλαμπος Χαρίτος, ε- πίκουρος καθηγητής Π.Θ., Βάσω Αδρύμη - Σισμάνη αρχαιολό- γος - προϊσταμένη Μουσείου Βόλου. Οι εργασίες της ημερίδας θα ξεκινήσουν στις 5.30 το απόγευμα με χαιρετισμούς του πρύ- τανη κ. Παντ. Λαζαρίδη και του οργανωτικού υπεύθυνου της Βι- βλιο)θήκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γιάννη Κλαψό- που ου. 4 ΠΩ…©ΚΏλΛ L3 3 . Δεν τις τιµούν... ο Βόλος διαθέτει τα τελευταία χρόνια αίθουσες εκδηλώσεων με σύγχρονες προδιαγραφές για να φιλοξενήσουν ποικίλες εκδηλώσεις. Από συνέδρια και ημερίδες μέχρι πολιτιστικές εκδηλώσεις σε ένα επίσης πολιτισμένο περιβάλλον. Πολλές φορές όμως η υποδοχή που επιφυλάσσεται από το κοινό του Βόλου σε αυτές τις εκδηλώσεις δεν είναι και η καλύτερη. Στον αντίποδα αυτού του κλίματος βρεθήκαμε σε εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για τη συμπλήρωση μιας δεκαετίας από την απώλεια του Κίτσου Μακρή, όπου οι παρουσίες ήταν πυκνές ανάμεσα στα καθίσματα του αμφιθεάτρου. Η προσδοκία όλων είναι να υπάρξει ανάλογη συμμετοχή, αλλά και παράλληλο ενδιαφέρον στα θέματα που επιλέγονται για να προσελκύσουν ακόμη περισσότερο κόσμο στο μέλλον. Δ.Ρ αρ.… 18 ΦέζςΏ… …;… Μος Μαρτίου 10836 Πανεπιστήµιο και µουσεία οι υπάρχουσες πολιτιστικές δομές που προσφέρει 0 Βόλος είναι σημαντικές για τη διεκδίκηση νέων πανεπιστημιακών τμη- μάτων που θα συμπληρώσουν τα γνωστικά επίπεδα, θα αντλήσουν τις άγνωστες δυνάμεις της περιοχής και θα μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση σε νεώτερες γενιές φοιτητών και νέων, ειδικά σε ό,τι αφο- ρά τις επιστήμες του Ανθρώπου. Από το σύνθημα της Μελίνας Μερκούρη "η τέχνη στα σχολεία" μέχρι σήμερα έχουν μεσολαβή- σει πολλά στην προσπάθεια διείσδυσης του πολιτισμού στην εκ- παίδευση. Πάντως στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τον τελευταίο καιρό προωθούνται µε γοργό ρυθμό οι συνεργασίες του εκπαι- δευτικού ιδρύματος με μουσεία της περιοχής, όπως το Αρχαιολο- γικό Μουσείο μέσω του Προγράμματος Σπουδών Επιλογής, αλλά και το Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή, που αναμένεται να στηρίξει το νέο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Δ.Ρ.

195_d_218.jpg

% . [I H %€&&QA\Q ΧΧ" ΔΐΔΏ©Δω (.… φεφµ…Ωµ… Μπα ΏοΞ Το Πανεπιστήμιο τιµά tn µνήµη του Κίτσου Μακρή Συμπληρώθηκαν ήδη 10 χρόνια από τον θάνατο του συμπολίτη μας γνωστού λαογρά- φου - ερευνητή Κίτσου Μακρή. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τιμώντας τη μνήμη του και αναγνωρίζοντας την πολύτιμη προσφορά του στη συλλογή και μελέτη μονα- δικών δειγμάτων λαϊκής τέχνης, προσφορά η οποία περιλαμβάνει και τη δωρεά, τόσο της συλλογής του, όσο και του σπιτιού του. στο οποίο εκτίθεται στη Βιβλιοθήκη του Πανεπι- στημίου Θεσσαλίας, διοργανώνει ημερίδα την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου στο Αμφιθέα- τρο "Γιάννης Κορδάτος" του κτιρίου "Αλ. Δελμούζος" στο παραλιακό συγκρότημα του Πανεπιστημίου. Το πρόγραμμα της ημερίδας περιλαμβά- νει την ανακοίνωση του καθηγητή του Πανε- πιστημίου Αθηνών, Μιχάλη Μερακλή με θέμα "Το Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής", την α- νακοίνωση του επίκουρου καθηγητή του Πα- νεπιστημίου Θεσσαλίας, Χαράλαµπου Χαρί- τού, με θέμα "Το προσωπικό αρχείο του Κί- τσου Μακρή" και στη συνέχεια στρογγυλό τραπέζι με θέμα συζήτησης "Έρευνα - Μου- σείο - Εκπαίδευση", στο οποίο θα συμμετά- σχουν εκτός των παραπάνω ομιλητών και ο καθηγητής του Α.Π.Θ. Γιώργος Χουρμουζιά- δης, η προϊσταμένη του Αρχαιολογικού Μου- σείου Βόλου αρχαιολόγος Βάσω Αδρύμη - Σι- σµάνη και ο επίκουρος καθηγητής του Πανε- πιστημίου Θεσσαλίας Δημήτρης Δεληγιάννης. Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας Τ…… 2% Φάσα… σεβαστά [03654 Θα κηρύξει στις 5.30 μ.μ. () Πρύτανης του Πα- νεπιστημίου Θεσσαλίας καθηγητής Παντελής Λαζαρίδης και θα ακολουθήσει ο χαιρετι- σμός του Οργανωτικού Υπεύθυνου της Βι- βλιοθήκης του Ιδρύματος Δρ. Γιάννη Κλα- ψόπουλου. Την ευθύνη για τη διοργάνωση της ημερί- δας μοιράζονται η Επιτροπή Εποπτείας του Λαογραφικού Κέντρου Κίτσου Μακρή, η Βι- βλιοθήκη του Ιδρύματος και το Πρόγραμµα Μουσειοπαιδαγωγικής Εκπαίδευσης του Πα- νεπιστηµίου Θεσσαλίας. Ώρα έναρξης 17.00, διεύθυνση: κτίριο ".Αλ Δελμούζος", Αμφιθέατρο "Γιάννης Κορδάτος" του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Αργοναυτών και Φιλελλήνων. Ημερίδα στο Πανεπιστήµιο " μερίδα με θέμα "Έρευνα- Μουσείο- Εκπαίδευση" διορ- γανώνεται σήμερα με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατο του Κίτσου Μακρή, από την επιτροπή εποπτείας του "Λαογραφικού Κέντρου Κ. Μακρή", τη βιβλιοθήκη και το πρό- γραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημί- ου Θεσσαλίας. Στην ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο Αλ. Δελ- μούζος (αμφιθέατρο Γ. Κορδάτος) του Πανεπιστημίου Θεσσα- λίας, θα γίνουν οι παρακάτω εισηγήσεις. -“To Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής" Μιχάλης Μερακλής, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών - “To προσωπικό αρχείο του Κίτσου Μακρή: Πρώτη ανα- κοινωση" Χαράλαμπος Χαρίτος, επίκουρος καθηγητής του Π.Θ. - Στρογγυλό τραπέζι με θέμα: "Έρευνα - Μουσείο - Εκπαί- δευση" Γιώργος Χουρμουζιάδης καθηγητής Α.Π.Θ., Μιχάλης Με- ρακλής, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Δελη- γιάννης, επίκουρος καθηγητής Π.Θ., Χαράλαμπος Χαρίτος, ε- πίκουρος καθηγητής Π.Θ., Βάσω Αδρύμη - Σισμάνη αρχαιολό- γος - προϊσταμένη Μουσείου Βόλου. Οι εργασίες της ημερίδας θα ξεκινήσουν στις 5.30 το απόγευμα με χαιρετισμούς του πρύ- τανη κ. Παντ. Λαζαρίδη και του οργανωτικού υπεύθυνου της Βι- βλιοθήκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γιάννη Κλαψό- πουλου. 4 ΠΩφΔ©ΚΏλΛ % 3 . Δεν τις τιµούν... o Βόλος διαθέτει τα τελευταία χρόνια αίθουσες εκδηλώσεων με σύγχρονες προδιαγραφές για να φιλοξενήσουν ποικίλες εκδηλώσεις. Από συνέδρια και ημερίδες μέχρι πολιτιστικές εκδηλώσεις σε ένα επίσης πολιτισμένο περιβάλλον. Πολλές φορές όμως η υποδοχή που επιφυλάσσεται από το κοινό του Βόλου σε αυτές τις εκδηλώσεις δεν είναι και η καλύτερη. Στον αντίποδα αυτού του κλίματος βρεθήκαμε σε εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για τη συμπλήρωση μιας δεκαετίας από την απώλεια του Κίτσου Μακρή, όπου οι παρουσίες ήταν πυκνές ανάμεσα στα καθίσματα του αμφιθεάτρου. Η προσδοκία όλων είναι να υπάρξει ανάλογη συμμετοχή, αλλά και παράλληλο ενδιαφέρον στα θέματα που επιλέγονται για να προσελκύσουν ακόμη περισσότερο κόσμο στο μέλλον. Δ.Ρ Κυρίως,… 18 ΦέζςΏυαφ.Ωυ ΛΐΏδ Κλάρα… τους"; Πανεπιστήµιο KaI µουσεία οι υπάρχουσες πολιτιστικές δομές που προσφέρει ο Βόλος είναι σημαντικές για τη διεκδίκηση νέων πανεπιστημιακών τμη- μάτων που θα συμπληρώσουν τα γνωστικά επίπεδα, θα αντλήσουν τις άγνωστες δυνάμεις της περιοχής και θα μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση σε νεώτερες γενιές φοιτητών και νέων, ειδικά σε ό,τι αφο- ρά τις επιστήμες του Ανθρώπου. Από το σύνθημα της Μελίνας Μερκούρη "η τέχνη στα σχολεία" μέχρι σήμερα έχουν μεσολαβή- σει πολλά στην προσπάθεια διείσδυσης του πολιτισμού στην εκ- παίδευση. Πάντως στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τον τελευταίο καιρό προωθούνται με γοργά ρυθμό οι συνεργασίες του εκπαι- δευτικού ιδρύματος µε μουσεία της περιοχής, όπως το Αρχαιολο- γικό Μουσείο μέσω του Προγράμματος Σπουδών Επιλογής, αλλά και το Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή, που αναμένεται να στηρίξει το νέο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Δ.Ρ.

195_d_219.jpg

& . [| Η Θ€ξξΟΆλΔ "* ΔέΔΜρΔω οφ φ€.ζ>φωΩΘιοω ιππέα ΏοΞ Το Πανεπιστήµιο τιµά tn µνήµη του Κίτσου Μακρή Συμπληρώθηκαν ήδη 10 χρόνια από το- θάνατο του συμπολίτη μας γνωστού λαογρά- φου - ερευνητή Κίτσου Μακρή. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τιμώντας τη μνήμη του και αναγνωρίζοντας την πολύτιμη προσφορά του στη συλλογή και μελέτη μονα- δικών δειγμάτων λαϊκής τέχνης, προσφορά η οποία περιλαμβάνει και τη δωρεά, τόσο της συλλογής του, όσο και του σπιτιού του, στο οποίο εκτίθεται στη Βιβλιοθήκη του Πανεπι- στημίου Θεσσαλίας, διοργανώνει ημερίδα την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου στο Αμφιθέα- τρο "Γιάννης Κορδάτος" του κτιρίου "Αλ. Δελμούζος" στο παραλιακό συγκρότημα του Πανεπιστημίου. Το πρόγραμμα της ημερίδας περιλαμβά- νει την ανακοίνωση του καθηγητή του Πανε- πιστημίου Αθηνών, Μιχάλη Μερακλή με θέμα "Το Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής", την α- νακοίνωση του επίκουρου καθηγητή του Πα- νεπιστηµίου Θεσσαλίας, Χαράλαμπου Χαρί- του. με θέμα "Το προσωπικό αρχείο του Κί- τσου Μακρή" και στη συνέχεια στρογγυλό τραπέζι με θέμα συζήτησης "Έρευνα - Μου- σείο - Εκπαίδευση", στο οποίο θα συμμετά- σχουν εκτός των παραπάνω ομιλητών και ο καθηγητής του Α.Π.Θ. Γιώργος Χουρμουζιά- δης, η προϊσταμένη του Αρχαιολογικού Μου- σείου Βόλου αρχαιολόγος Βάσω Αδρύμη … Σι- σμάνη και ο επίκουρος καθηγητής του Πανε- πιστημίου Θεσσαλίας Δημήτρης Δεληγιάννης. Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας Τ…… 2% Φάβα… αρα…) [6654 θα κηρύξει στις 5.30 μ.μ. 0 Πρύτανης του πα… νεπιστημίου Θεσσαλίας καθηγητής Παντελής Λαζαρίδης και θα ακολουθήσει ο χαιρετι- σμός του Οργανωτικού Υπεύθυνου της Βι- βλιοθήκης του Ιδρύματος Δρ. Γιάννη Κλα- ψόπουλου. Την ευθύνη για τη διοργάνωση της ημερί- δας μοιράζονται η Επιτροπή Εποπτείας του Λαογραφικού Κέντρου Κίτσου Μακρή, η Βι- βλιοθήκη του Ιδρύματος και το Πρόγραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής Εκπαίδευσης του Π α- νεπιστημίου Θεσσαλίας. Ώρα έναρξης 17.00, διεύθυνση: κτίριο ".Αλ Δελμούζος", Αμφιθέατρο "Γιάννης Κορδάτος" του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Αργοναυτών και Φιλελλήνων. Ημερίδα στο Πανεπιστήµιο Η μερίδα με θέμα "Έρευνα- Μουσείο- Εκπαίδευση" διορ- γανώνεται σήμερα με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατο του Κίτσου Μακρή, από την επιτροπή εποπτείας του "Λαογραφικού Κέντρου Κ. Μακρή", τη βιβλιοθήκη και το πρό- γραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημί- ου Θεσσαλίας. Στην ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο Αλ. Δελ- μούζος (αμφιθέατρο Γ. Κορδάτος) του Πανεπιστημίου Θεσσα- λίας, θα γίνουν οι παρακάτω εισηγήσεις: -"Το Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής" Μιχάλης Μερακλής, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών - “To προσωπικό αρχείο του Κίτσου Μακρή: Πρώτη ανα- κοινωση" Χαράλαμπος Χαρίτος, επίκουρος καθηγητής του Π.Θ. δ - Στρογγυλό τραπέζι με θέμα: "Έρευνα - Μουσείο - Εκπαί- won” Γιώργος Χουρμουζιάδης καθηγητής Α.Π.Θ., Μιχάλης Με- ρακλής, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Δελη- γιάννης, επίκουρος καθηγητής Π.Θ., Χαράλαμπος Χαρίτος, ε- πίκουρος καθηγητής Π.Θ., Βάσω Αδρύμη - Σισμάνη αρχαιολό- γος - προϊσταμένη Μουσείου Βόλου. Οι εργασίες της ημερίδας θα ξεκινήσουν στις 5.30 το απόγευμα με χαιρετισμούς του πρύ- τανη κ. Παντ. Λαζαρίδη και του οργανωτικού υπεύθυνου της Βι- βλιο)θήκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γιάννη Κλαψό- που ου. 4 ΠΩΨΘΚΏλΛ % 3 . Δεν τις τιµούν... ο Βόλος διαθέτει τα τελευταία χρόνια αίθουσες εκδηλώσεων με σύγχρονες προδιαγραφές για να φιλοξενήσουν ποικίλες εκδηλώσεις. Από συνέδρια και ημερίδες μέχρι πολιτιστικές εκδηλώσεις σε ένα επίσης πολιτισμένο περιβάλλον. Πολλές φορές όμως η υποδοχή που επιφυλάσσεται από το κοινό του Βόλου σε αυτές τις εκδηλώσεις δεν είναι και η καλύτερη. Στον αντίποδα αυτού του κλίματος βρεθήκαμε σε εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για τη συμπλήρωση μιας δεκαετίας από την απώλεια του Κίτσου Μακρή, όπου οι παρουσίες ήταν πυκνές ανάμεσα στα καθίσματα του αμφιθεάτρου. Η προσδοκία όλων είναι να υπάρξει ανάλογη συμμετοχή, αλλά και παράλληλο ενδιαφέρον στα θέµατα που επιλέγονται για να προσελκύσουν ακόμη περισσότερο κόσμο στο μέλλον. Δ.Ρ Όσριαώ 18 &&… αξια… Λΐ?Δδ Ragga) may; Πανεπιστήµιο και µουσεία οι υπάρχουσες πολιτιστικές δομές που προσφέρει ο Βόλος είναι σημαντικές για τη διεκδίκηση νέων πανεπιστημιακών τμη- μάτων που θα συμπληρώσουν τα γνωστικά επίπεδα, θα αντλήσουν τις άγνωστες δυνάμεις της περιοχής και θα μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση σε νεώτερες γενιές φοιτητών και νέων, ειδικά σε ό,τι αφο- ρά τις επιστήμες του Ανθρώπου. Από το σύνθημα της Μελίνας Μερκούρη "η τέχνη στα σχολεία" μέχρι σήμερα έχουν μεσολαβή- σει πολλά στην προσπάθεια διείσδυσης του πολιτισμού στην εκ- παίδευση. Πάντως στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τον τελευταίο καιρό προωθούνται με γοργό ρυθμό οι συνεργασίες του εκπαι- δευτικού ιδρύματος με μουσεία της περιοχής, όπως το Αρχαιολο- γικό Μουσείο μέσω του Προγράμματος Σπουδών Επιλογής, αλλά και το Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή, που αναμένεται να στηρίξει το νέο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Δ.Ρ.

195_d_220.jpg

€ . [| Η Θ€ξξΩΆλΔ ή… ΔέοΜ>ςω CLO φ6.ζ3φωΔριΩω Ψέ7ΥΔ &…» Το Πανεπιστήµιο τιµά tn µνήµη του Kitoou Μακρή Συμπληρώθηκαν ήδη 10 χρόνια από το- θάνατο του συμπολίτη μας γνωστού λαογρά- φου - ερευνητή Κίτσου Μακρή. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τιμώντας τη μνήµη του και αναγνωρίζοντας την πολύτιμη προσφορά του στη συλλογή και μελέτη μονα- δικών δειγμάτων λαϊκής τέχνης, προσφορά η οποία περιλαμβάνει και τη δωρεά, τόσο της συλλογής του, όσο και του σπιτιού του, στο οποίο εκτίθεται στη Βιβλιοθήκη του Πανεπι- στημίου Θεσσαλίας, διοργανώνει ημερίδα την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου στο Αμφιθέα- τρο "Γιάννης Κορδάτος" του κτιρίου "Αλ. Δελμούζος" στο παραλιακό συγκρότημα του Πανεπιστημίου. Το πρόγραμμα της ημερίδας περιλαμβά- νει την ανακοίνωση του καθηγητή του Πανε- πιστημίου Αθηνών, Μιχάλη Μερακλή με θέμα “To Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής", την α- νακοίνωση του επίκουρου καθηγητή του Πα- νεπιστημίου Θεσσαλίας, Χαράλαμπου Χαρί- του, με θέμα "Το προσωπικό αρχείο του Κί- τσου Μακρή" και στη συνέχεια στρογγυλό τραπέζι με θέμα συζήτησης "Έρευνα - Μου- σείο - Εκπαίδευση", στο οποίο θα συμμετά- σχουν εκτός των παραπάνω ομιλητών και ο καθηγητής του Α.Π.Θ. Γιώργος Χουρμουζιά- δης, η προϊσταμένη του Αρχαιολογικού Μου- σείου Βόλου αρχαιολόγος Βάσω Αδρύμη … Σι- σμάνη και ο επίκουρος καθηγητής του Πανε- πιστημίου Θεσσαλίας Δημήτρης Δεληγιάννης. Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας Τ…… 2% Φέβφυ αρζΩω Μαρξ θα κηρύξει στις 5.30 μ.μ. 0 Πρύτανης του Πα- νεπιστημίου Θεσσαλίας καθηγητής Παντελής Λαζαρίδης και θα ακολουθήσει ο χαιρετι- σμός του Οργανωτικού Υπεύθυνου της Βι- βλιοθήκης του Ιδρύματος Δρ. Γιάννη Κλα- ψόπουλού. Την ευθύνη για τη διοργάνωση της ημερί- δας μοιράζονται η Επιτροπή Εποπτείας του Λαογραφικού Κέντρου Κίτσου Μακρή, η Βι- βλιοθήκη του Ιδρύµατος και το Πρόγραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής Εκπαίδευσης του Πα- νεπιστημίου Θεσσαλίας. Ώρα έναρξης 17.00, διεύθυνση: κτίριο "Αλ. Δελμούζος", Αμφιθέατρο "Γιάννης Κορδάτος" του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Αργοναυτών και Φιλελλήνων. Ημερίδα στο Πανεπιστήµιο Η μερίδα με θέμα "Έρευνα - Μουσείο - Εκπαίδευση" διορ- γανώνεται σήμερα με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατο του Κίτσου Μακρή, από την επιτροπή εποπτείας του "Λαογραφικού Κέντρου Κ. Μακρή", τη βιβλιοθήκη και το πρό- γραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημί- ου Θεσσαλίας. Στην ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο Αλ. Δελ- μούζος (αμφιθέατρο Γ. Κορδάτος) του Πανεπιστημίου Θεσσα- λίας, θα γίνουν οι παρακάτω εισηγήσεις. —“To Μουσείο ως αναπαράσταση ζωής" Μιχάλης Μερακλής, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών - “To προσωπικό αρχείο του Κίτσου Μακρή: Πρώτη ανα- κοινωση" Χαράλαμπος Χαρίτος, επίκουρος καθηγητής του Π.Θ. δ - Στρογγυλό τραπέζι με θέμα: "Έρευνα - Μουσείο - Εκπαί- ευση" Γιώργος Χουρμουζιάδης καθηγητής Α.Π.Θ., Μιχάλης Με- ρακλής, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Δελη- γιάννης, επίκουρος καθηγητής Π.Θ., Χαράλαμπος Χαρίτος, ε- πίκουρος καθηγητής Π.Θ., Βάσω Αδρύμη - Σισμάνη αρχαιολό- γος - προϊσταμένη Μουσείου Βόλου. Οι εργασίες της ημερίδας θα ξεκινήσουν στις 5.30 το απόγευμα με χαιρετισμούς του πρύ- τανη κ. Παντ. Λαζαρίδη και του οργανωτικού υπεύθυνου της Βι- βλιο)θήκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γιάννη Κλαψό- που ου. 4 Πα…©ΚΏλΛ :) 6 . Δεν τις τιµούν... ο Βόλος διαθέτει τα τελευταία χρόνια αίθουσες εκδηλώσεων με σύγχρονες προδιαγραφές για να φιλοξενήσουν ποικίλες εκδηλώσεις. Από συνέδρια και ημερίδες μέχρι πολιτιστικές εκδηλώσεις σε ένα επίσης πολιτισμένο περιβάλλον. Πολλές φορές όμως η υποδοχή που επιφυλάσσεται από το κοινό του Βόλου σε αυτές τις εκδηλώσεις δεν είναι και η καλύτερη. Στον αντίποδα αυτού του κλίματος βρεθήκαμε σε εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για τη συμπλήρωση μιας δεκαετίας από την απώλεια του Κίτσου Μακρή, όπου οι παρουσίες ήταν πυκνές ανάμεσα στα καθίσματα του αμφιθεάτρου. Η προσδοκία όλων είναι να υπάρξει ανάλογη συμμετοχή. αλλά και παράλληλο ενδιαφέρον στα θέματα που επιλέγονται για να προσελκύσουν ακόμη περισσότερο κόσμο στο μέλλον. Δ.Ρ χωρια… 18 ΦέΨυ αξιΩυ ήΐΏ6 Μες… αν.» Πανεπιστήµιο και µουσεία οι υπάρχουσες πολιτιστικές δομές που προσφέρει ο Βόλος είναι σημαντικές για τη διεκδίκηση νέων πανεπιστημιακών τμη- μάτων που θα συμπληρώσουν τα γνωστικά επίπεδα, θα αντλήσουν τις άγνωστες δυνάμεις της περιοχής και θα μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση σε νεώτερες γενιές φοιτητών και νέων, ειδικά σε ό,τι αφο- ρά τις επιστήμες του Ανθρώπου. Από το σύνθημα της Μελίνας Μερκούρη "η τέχνη στα σχολεία" μέχρι σήμερα έχουν μεσολαβή- σει πολλά στην προσπάθεια διείσδυσης του πολιτισμού στην εκ- παίδευση. Πάντως στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τον τελευταίο καιρό προωθούνται με γοργά ρυθμό οι συνεργασίες του εκπαι- δευτικού ιδρύματος με μουσεία της περιοχής, όπως το Αρχαιολο- γικό Μουσείο μέσω του Προγράμματος Σπουδών Επιλογής, αλλά και το Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή, που αναμένεται να στηρίξει το νέο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Δ.Ρ.