PERSON-Διαµαντής

Taxonomy

Code

Scope note(s)

Source note(s)

Display note(s)

Hierarchical terms

PERSON-Διαµαντής

Equivalent terms

PERSON-Διαµαντής

Associated terms

PERSON-Διαµαντής

6 Archival description results for PERSON-Διαµαντής

6 results directly related Exclude narrower terms

01_A_G_102_17_026.jpg

έρευνα και µελέτη του λα'ικού µας πολιτισµού δεν µπορεί και δεν πρέπει να είναι µονόπλευρη, να περιορίζεται δηλαδή στην avaZI'IInon και περιγραφή καθώς και στην ΄ τεχνοτροπικι'ι διερεύνηση. Το φαινόµενο της λαϊκής δηµιουργίας παρουσιάζει άπειρες πλευρές που όχι µόνο πρέπει να συνεξετάζονται για την πληρέστερη κατανόηση του αλλά και γιατί προσφέρουν πολύτιµο υλικό σε άλλες επιστήµες, όπως η εθνογραφία, η ιστορία, ακόµα και η βιολογία. Επειδή τελευταία η βιολογία, δείχνει παράταιρη σημειώνουµε, από τα πολλά, δύο µόνο περιπτώ- σεις. Πρώτα αυτή που παρατη- ρείται σε εθνικές ή λαογραφικές γιορτές όπου τα ρούχα της για- γιάς ή του παππού δεν χωρούν στους σηµερινούς νέους ανθρώ- πους κι όταν ακόµα δεν είναι πολύ µε- γαλόσωµοι. Η δεύτερη αφορά στο ύψος της πόρτας σπιτιών και εκκλησιών. Αυτά υποδηλώνουν κάποιαν επίδραση των όρων δια- τροφής, καθαριότητας και ια- τρικής Πρόληψης * περίθαλψης. Ωστόσο η διαπίστωση αυτή µένει ανοιχτή στην έρευνα επειδή στη- ρίζεται σε εµπειρικές και ευκαι- ριακές παρατηρήσεις, χωρίς να έχουν γίνει οι αναγκαίες μετρή- σεις σκελετών, ρούχων, επίπλων κτλ, από ειδικούς. Οι πληροφορίες αυτές είναι άµεσες και έμµεσες. Οι πρώτες, που θα μας απασχολήσουν σή- µερα, προσφέρουν αξιόπιστα στοιχεία για τη φορεσιά, το χορό, τους όρους εργασίας, το φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον πριν από τις πρόσφατες αλλοιώσεις. Οι έµµεσες πληροφορίες, όπως είναι οι αλλαγές στην τεχνοτρο-… πια, οι προσθαφαιρέσεις θεµά- ,..- των, η εισαγωγή ηρώων στο θέα- τρο των σκιών κτλ. σε συνδυασμό µε' άλλες πηγές βοηθούν στην ανίχνευση των κοινωνικών δο- µών, της ιδεολογίας και των σχέ- σεων κατακτητών - κατακτημέ- νων. Βέβαια, ανάµεσα στις δύο αυτές πηγές δεν υπάρχουν στε- γανά. Αυτό θα επιχειρήσουμε σή- µερα και μάλιστα στην αγιογρα- φία, έναν τοµέα που δείχνει πως επικεντρώνεται στο δόγμα, στη µαταιότητα της επίγειας ζωής και στη μεταθανάτια ανταμοιβή ή τι- µωρία και οπωσδήποτε στη συν- τηρητική θεώρηση των κοινωνι- κών φαινοµένων.… ρχίζουμε από τις φορεσιές. Τα διάφορα Λευκώµατα «Εθνικών Ενδυµασιών» δίνουν. κατά κανόνα, την ψευδαίσθηση ότι κατά τόπους επικρατεί παν- τού ενιαία φορεσιά. Εχουμε κάθε λόγο να πιστεύουµε πως οι φο- ρεσιές των διαφόρων κοινωνικών τάξεων ήταν διαφορετικές. Ας έλθουµε πρώτα στις απεικονίσεις αρχόντων, κτητόρων ή δωρητών σε εκκλησίες. Οι ολόσωµες μορφές του Ιωάννη Αλεξίου στον Αγιο Νικόλαο Καπέσοβου (1793), των Κρεμαζόπουλών στον Αγιο Νικόλαο Εράτυρας (1737)… του Γεώργιου Κοεμτσόπουλου στην Ανάληψη Εράτυρας (1736), του Χατζή Μάνθου Γκίνου και του ανεψιού του Πολύχρονου στον Αγιο Γεώργιο Νεγάδων (1725), του Χριστόδουλου Μαρίνου στο μοναστήρι του Ευαγγελισµού Ανω Σουδενών (1809), του Στ… Σταµάτη στην Παναγία (Μούσγες Πηλίου 1819) και άλλες παρουσιάζουν τον ίδιο πε- ρίπου τύπο φορεσιάς αρχόντων με µακρύ τζουµπέ, φουφουλωτή στον αστράγαλο βράκα και ψηλά καπέλο. Αντίθετα o Αγιος Γεώρ- γιος o Νέος, ταπεινός ιππο- κόµος, σε δεκάδες τοιχογραφίες και φορητές εικόνες εμφανίζεται πάντα µε τη φουστανέλα του. Το ίδιο και ο δώρητής των τοιχογρα- φιών στην εκκλησία της Κοί- µησης στο χωριό Αλποχώρι του Μπότσαρη καπετάν Διαμάντης Σπάτουλας (1778), ληστής. Εδώ όµως, για μοναδική φορά στην Ελλάδα, ο αγιογράφος ιερέας Κωνσταντίνος από το Φορτόσι'αι- σθάνεται την ανάγκη να δικαιο- λογηθεί γράφοντας δίπλα «alw- γραφίσθη ούτος στανικός», δη- λαδή µε το στανιό,' µε τη βία. Αλ- λωστε αυτή η φράση του αγιο- γράφου φανερώνει και την αρχι- κή του αντίδραση. .Ο δωρητής, βέβαια, δεν ήταν άρχοντας. Ωστόσο µνημονεύει το όνομά του σε επιγραφή στο νυναικωνίτη. Σηµειώνουµε πως οι γυναίκες του τόπου και της εποχής ήταν στο σύνολό τους αγράµµατες. Ακριβής απεικόνηση αντρικής φορεσιάς υπάρχει και στην «Πο- νηρά Εξοµολόγηση» του Αγίου Νικολάου Κρώμνης Γιαννιτσών. Ενδιαφέρουσες είναι, από αυτή την πλευρά και µερικές απεικονί- σεις νεοµαρτύρων. ' Η διαφορά της αντρικής KU- ρίως φορεσιάς δεν περιορίζεται µόνο στην πολυτέλεια των υφα- σμάτων και στον πλούτο των κεν- τηµάτων. Πρόκειται για άλλο τύπο. Η διαφορά αυτή αποτελεί στοιχείο του εθιµικού δίκαιου, κατοχυρωμένο όµως και από την Εκκλησία. 0 Κοζάνης θεόφιλος, π.χ. σε εγκύκλιο του της 24ης Οκτώβρη 1803 καθορίζει λεπτο- µερειακά τη γυναικεία φορεσιά για τα «confine οπού είναι της πρώτης τάξεως», για τα «οσπήτια της δευτέρας και μεσαίας τά- ξεως, των τεχνιτών δηλαδή» και για τα «οσπήτια της τρίτης και τε- λευταίας τάξεως».2. Δικαιολογία …η αποφυγή σπατάλης. Κι αν κά- ποια κοπελίτσα από νεανική και τόσο κατανοητή φιλαρέοκεια πα- ρέβαινε τις εντολές του αγαθού ποιµενάρχη; «Πατάξαι Κύριος εν πληγαίς και θανάτοις τας οικίας αυτού και ου µη εκλείψωσι δά- . κρυα επί δάκρυα ημέρας και vu- κτός κατηραµένοι και μετά θάνα- τον άλυτοι». Ανατριχιάζεις ανα- γνώστη; Αντίστοιχοι διαχωρισμοί υπάρχουν και για τα προικιά3. Και οι πληρεξούσιοι του Ζαγοριού καθορίζουν τις απαιτήσεις των γαμπρών γιαναλόγως του χωρίου και της τάξεως εις ην ανήκει». Αυτοί όµως εξαιρούν από τη δια… KiraauA Μακρή, Βήµατα. Αθήνα 1979, σελ… 2222. Με" ψ, της Δηµοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης 1676-1 τίµηση τα κορίτσια... δεύτερης διαλογής «τα σακάτικα από µάτι, από χέρι, από ποδαρι»ν(4). Για τη γυναικεία φορεσιά του 190υ αιώνα στην Αλμωπία μας πληρο- φορεί τοιχογραφία που παριστά- νει το μαρτύριο της Αγίας Χρυσής που βρίσκεται στο μονα- στήρι του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και έγινε στα 1888 από τον Κρουσο- βίτη ζωγράφο Ευάγγελο Ν. Ανα- στασίου. Ζαλικωµένες µε δεμάια ξύλών και σκυφτές εμφανίζονται οι συντρόφισσες της Χρυσής που, κατά το Συναξάρι της, ήταν απάνω ωραία». Σ ε τμήμα τοιχογραφίας στο λεγόμενο «κρυφό σχολείο» της Μακρυνίτσας (1743) εµφανί- ζεται καθισµένη γυναίκα που γνέθει. Σε εκκλησάκι της Πανο- γιάς στη θέση Μούσγες του Πη- λίου ο ηπειρώτης αγιογράφος Σπυρίδων στο κάτω μέρος της Γέννησης πλάθει μια ολοζώντανη βουκολική σκηνή, ένα γέρο Bo— σκό µε το ραβδί του κι ένα νέο που παίζει τη φλογέρα του καθι- σμένος σταυροπόδι επάνω σε κορµό κοµµένου δέντρου. Το το- γάρια τους κρεµασµένα σε κλα- διά άλλου δέντρου. O I κυκλικοί ελληνικοί χοροί εμφανίζονται συχνά στις αποδόσεις των Ψαλμών του Δα- βίδ, όπως ο Καλαματιανός με τη συνοδεία τύμπανου και πνευστών οργάνων στη Μονή Γρηγο- ρίουν 5, (1739) η τράτα στο Κουτλουμούσι (1774) και o Τσά- µικος στη Μονή Ιβήρων. Το τοπίο καλλιεργήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία από τους λαϊ- κούς αγιογράφους, όπως η άποψη του Αγίου Ορους και η θέα του µοναστηριού στη Μενί- στη Λαύρα, έργο του Ζαχαρία Χρήστου από το Σαµάκοβο (1852) και "πραγματικά ή φαντα- στικά τοπία από τον Παγώνη στην Αγία Μαρίνα Κισσού(6). Δροσιά, ζωντάνια αλλά και διακοσµητική διάθεση έχει η «ΛΙΤΑΝΕ|Α» στο µοναστήρι του Μπάτακσβο, κον- τά στη Στενήμαχο, το σημερινό Ασένοβγκραντ της Βουλγαρίας. Σ' αυτό το ελληνικό έργο, του 1844, πέρα από την χαριτωίιένη απεικόνιση της πομπής με κληρι- κούς και λαϊκούς, εκείνο που του δίνει ιδιαίτερη αξία είναι το εκτε- ταµένο τοπίο µε τα ξωκκλήσια «ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ», «HANAI’IA ΚΑΛΕΣ», «ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ» και άλλα, τους φράχτες, τις βρύσες, τα δέντρα, «TO EN ΣΤΕ- ΝΙΜΑΧΩ METOXION», καβαλά- ρηδες, «T0 ΠΗΓΑΔ|»,όπου o κουβάς ανεβοκατέβαίνει με μα- κρύ ξύλινο µοχλό που στη μια του άκρη έχει αντίβαρο. Παρόμοιο πηγάδι ζωγραφίζει στα 1832 καο ο Παγώνης. Από το μικρό τούτο σταχυολό- γημα φάνηκε πόσες πληροφο- ρίες µπορούε να αντλήσουµε- µαπο τη λαϊκή αγιογραφία. Οι άμ- μεσες πληρφορίες θα μασ απα- σχολήσουν σε επόμενο ση- μείωμα. Κ|ΤΣ0Σ A. ΜΑΚΡΗΣ ΜάήλΑ. Καλινδέρ ρ7,5 Τα Θεσσαλονίκη 95 3. Κ. I. Δυοβουνιώτον, Δελτίο Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρίας, Τόµος A A ναΙ.Ι92 ..Περ Βιζουκι΄δου, ΜΗΈειρωτικών- θεσµι'ων έρευνα, Ηπειρωτικά Χρονικά, τόµος Β'. Ιωάννινα 1927,σελ 5. A ικής Χατζηµιχάλη, L’ ARTPOPULAIRE GREC. A να I937, σελ. 79 6. ι΄τσου A. Μακρή, Δύο λαϊκοί ζωγ…ι. Βόλος 1952, σελ. ιΚΥΡ|ΑΚΑΠΚ0Σ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ)" Φλεβάρη 1988 ...... .. ,. ….….……Μ…

01_A_G_123_120_047_049.pdf

0 Λ&ΙΚ0Γ ΜΜΕ ΠΟΑΤΤΙΤΉΟΣ H AAIKH ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ Ω? ΠΗΓΗ ΙΓΨΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΈΘΉΟΓΡ4ΦΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ Η έρευνα και µελέτη του λαϊκού μας πολιτισμού δε μπορεί και δεν πρέπει να είναι μονόπλευρη, να περιορίζεται δηλαδή στην αναζήτηση και περιγραφή καθώς και στην τεχνο- τροπική διερεύνηση. To φαινόμενο της λαϊκής δημιουργίας παρουσιάζει άπειρες πλευρές που όχι μόνο πρέπει να συνεξετίζονται για την πληρέστερη κατανόησήτου αλλά και γιατί προσφέρουν πολύτιμο υλικό σε άλλες επιστήμες, όπως η εθνογραφία, η ιστορία, ακόμα και η βιολογία. Επειδή η τελευταία, η βιολογία…δείχνει παράταιρη θημειώνουμε, από τα πολλά, δύο µόνο περιπτώσεις. Πρώτα αυτή που παρατηρείται σε εθνικές ή λαογραφικές γιορτές όπου τα ρούχα της γιαγιάς ή του παππού δεν χωρούν στους σημερινούς νέους αν- θρώπους κι όταν ακόμα δεν είναι πολύ μεγαλόσωμοι. Ηδεύτερη αφορά στο ύψος της πόρτας σπιτιών και εκκλησιών. Αυτά υποδηλώνουν κάποιαν επίδραση των όρων διατροφής, καθαρι- ότητας και ιατρικής πρόληψις-περίθαλψης. Ωστόσο η διαπίστωση αυτή µένει ανοιχτή στην έρευνα επειδή στηρίζεται σε εμπειρι.κές και ευκαιριακές παρατηρήσεις, χωρίς να έχουν γίνει οι αναγκαίες μετρήσεις σκελετών, ρούχων, επίπλων κ.τ.λ. από ειδικούς. Οι πληροφορέξ αυτές είναι άµεσες και έμµεσες. Οι πρώτες, που θα µας απασχολήσουν , , ο» “Kev? σημερα, προσφέρουν αξιοπιστιη €ίιιίή-ήι6ς για τη φορεσιά, το χορό, τους όρους εργα- σίας, το φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον πριν από τις πρόσφατες αλλοιώσεις. Οι έμµε- σες πληροφορίες, όπως είναι οι αλλαγές στην τεχνοτροπία, οι προσθαφαιρέσεις θεµάτων, η εισαγωγή ηρώων στο θέατρο των σκιών κ.τ.λ. σε συνδιασµό με άλλες πηγές βοηθούν στην ανίχνευση των κοινωνικών δομών, της ιδεολογίας και των σχέσεων κατακτητών-κατα- κτηµένων. Βέβαια, ανάμεσα στις δύο αυτές πηγές δεν υπάρχουν στεγανά. Αυτό θα επιχειρήσουµε σήμερα και μάλιστα στην αγιογραφία, έναν τομέα που δείχνει πως έΐκεντρώνεται στο δόγμα, στη ματαιότητα της επίγειας ζωής και στη μεταθανάτια ανταμοιβή ή τιμωρία και οπωσδήποτε στη συντηρητική θεώρηση των κοινωνικών φαινομένων αρχίζουμε από τις φορεσιές. Τα διάφορα Λευκώµατα "Εθνικών Ρνδυµασιών…δίνουν, κα- τά κανόνα,την ψευδαίσθηση ότι κατά τόπους επικρατεί παντού ενιαία φορεσιά. ΄ΐχουμε κάθε λόγο να πιστεύουµε πως οι φορεσιές των διαφόρων κοινωνικών τάξεων ήταν διαφορε- τικές. Ας έλθουμε πρώτα στις απεικονίσεις αρχόντων, κτητόρων ή δωρητών σε εκκλησίες. Οι ολόσωμες µορφές του Ιωάννη Αλεξίου στον ΄1γιο Νικόλαο Καπέσοβου/1793/, των Κρεμα- ζόπουλων στον 'Αγιο Νικόλαο Ξράτυρας/1737/, του Γεώργιου ϊοεμτσόπουλου στην Ανάληψη Εράτυρας/1736/, του Χατζή Ψάνθου Γκίνου και του ανεψιού του Πολύχρονου στον ΄Άγιο 6εώργιο Ηεγάδων/1725/,του Χριστόδουλου Ηαρίνου στο μοναστήρι του Ξυαγγελισμού 'Ανω Τουδενών/1ΒΟ9/, του Στάθη Σταμάτη στην Παναγία/Ρούσγες Πηλίου 1819/ και άλλες παρου- σιάζουν τον ίδιο περίπου τύπο φορεσιάς αρχόντων με μακρύ τζουμπέ, φουφουλωτή στον 2 αστράγαλο βράκα και ψηλό καπζλλο. Αντίθετα 0 'Αγιος Γεώργιος ο Νέοα;, ταπεινός ιπποχ6- μος, σε δεκάδες τοιχογραφίες και φορητές εικόνες εμφανίζεται πάντα με τη φουστανέλα του. To ίδιο και o δωρητής των τοιχογραφιών στην εκκλησία της Κοίµησης στο χωριό Αλπο- χώρι του Μπότσαρη καπετάν Διαµάντης Σπάτουλας/1778/, ληστής. Εδώ όμως, για µοναδική φορά στην Ελλάδα, ο αγιογράφος ιερέας Κωνσταντίνος από το Φορτόσι αισθάνεται την ανάγ- κη να δικαιολογηθεί γράφοντας δίπλα "εξωγραφίσθη ούτος στανικός", δηλαδή µε το στανιό, με τη βία.΄Λλλωστε αυτή η φράση του αγιογράφου φανερώνει και την αρχική του αντίδραση. 0 δωρητής, βέβαια, δεν ήταν άρχοντας. Ωστόσο μνημονεύει το όνοµά του σε επιγραφή στο γυναικωνίτη. Σημειώνουμε πως οι γυναίκες του τόπου και της εποχής ήταν στο σύνολό τους αγράµματες. Ακριβής απεικόνιση αντρικής φορεσιάς υπάρχει και στην "Πονηρά Εξομολόγηση" του Αγίου Νικολάου Χρώµνης Γιαννιτσών. Ενδιαφέρουσες είναι, από αυτή την πλευρά,και μερικές απεικονίσεις νεομαρτύρων. Η διαφορά της, αντρικής κυρίως, φορεσιάς δεν περιορίζεται μόνο στην πολυτέλεια των υφασμάτων και στον πλούτο των κεντημάτων. Πρόκειται για &λλον τύπο. Η διαφορά αυτή α- ποτελεί στοιχείο του εθιµικού δίκαιου, κατωχυρωµένο όµως και από την Εκκλησία. 0 Κοζά- νης Θεόφιλος, π.χ. σε εγκύκλιό του της 24ης ΈεΒμανφρίου 1803 καθορίζει λεπτοµερειακά τη γυναικεία φορεσιά για τα "οσπήτια οπού είναι της πρώτης τάξεως", για τα "οσπήτια της δευτέρας και µεσαίας τάξεως, των τεχνιτών δηλαδή" και για τα "οσπήτια της τρίτης και τελευταίας τάξεως"Ξ Δικαιολογία η αποφυγή σπατάλης.Κι αν κάποια κοπελίτσα από νε- ανική και τόσο κατανοητή φιλαρέσκεια παρέβαινε τις εντολές του αγαθού ποιµενάρχη; "Πα- τάξαι Κύριος εν πληγαίς και θανάτοις τας οικίας αυτού και ου µη εκλείψωσι δάκρυα επί δάκρυα ημέρας και νυκτός κατηραμένοι και µετά θάνατον άλυτοι". Ανατριχιάζεις αναγνώστη: Αντίστοιχοι διαχωρισμοί υπάρχουν και για τα προικιάΞ Και οι πληρεξούσιοι του Ζαγοριού καθορίζουν τις απαιτήσεις των γαµπρών "αναλόγως του χωρίου και της τάξεως εις ην ανή- κει". Αυτοί όμως εξαιρούν από τη διατίμηση τα κορίτσια...δεύτερης διαλοΥής "τα σακάτι- κα από μάτι, από χέρι, από ποδάρι"ΐ Για τη γυναικεία φορεσιά του 19ου αιώνα στην Αλµω- πία μας πληροφορεί τοιχογραφία που παριστάνει το μαρτύριο της Αγίας Χρυσής που Βρίσκε- ται στο µοναστήρι του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και έγινε στα 1888 από τον Κρουσοβίτη ζωγράφο Ευάγγελο N. Αναστασίου. παλικωμένες με δεμάτια ξύλων και σκυφτές εμφανίζονται οι συν- τρόφισσες της Χρυσής που, κατά το Συναξάρι της,ήταν "πάνυ ωραία". ?ε τμήμα τοιχογραφίας στο λεγόµενο "κρυφό σχολειό" της Μακρινίτσας/1743/ εμφανίζε- ται καθισμένη γυναίκα που γνέθει. "ε εκκλησάκι της Παναγιάς στη θέση "ούσγες του Πη- λίου ο ηπειρώτης αγιογράφος Σπυρίδων στο κάτω μέρος της Γέννησης πλάθει μιά ολοζώντα- νη βουκολική σκηνή, ένα γέρο βοσκό µε το ραβδί του κι ένα νέοπου παίζει τη φλογέρα του καθισµένος σταυροπόδι επάνω σε κορµό κοµμένου δέντρου. Τα ταγάρια τους κρεµασμένα σε κλαδιά άλλου δέντρου. Οι κυκλικοί ελληνικοί χοροί εμφανίζονται συχνά στις αποδόσεις των Ψαλµών του Δαβίδ. όπως ο Καλαµατιανός µε τη συνοδεία τύµπανου και πνευστών οργάνων στη "ονή Γρηγορίου,5 ηπαπιιι-1739- η Φράτα στο Κουτλουμούσι-1774- και ο Τσάμικος στη "ονή Ιβήρων. To τοπίο καλλιεργήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία από τους λαϊκ66.ςαγιογράφους, όπως η άποψη του Αγίου ΄0ρους και η θέα του µοναστηριού στη !!εγίστη Λαύρα, έργο του Ζαχα- ρία Χρήστου από το Γαµάκοβο-1852- και πραγματικά ή φανταστικά τοπία από τον Παγώνη στηι Αγία Μαρίνα Κισσούξ'Δροσιά, ζωντάνια αλλά και διακοσμητική διάθεση έχει η "ΛΙΨΑπΠΙΑ" στο µοναστήρι του Μπάτσκοβο, κοντά στη Γτενήµαχο, το σηµερινό Ασένοβγκραντ της Βουλγα- ρίας. Σ'αυτό το ελληνικό έργο του 1844, πέρα από την χαριτωμένη απεικόνιση της ποµπής µε κληρικούς και λαϊκούς, εκείνο που του δίνει ιδιαίτερη αξία είναι το εκτεταμένο το- πίο µε τα ξωκκλήσια "ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ", "ΠΑΝΑΓΙΑ ΚΑΛΕΣ", "ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΉΓΞΟΣ" και άλλα, του φράχτες, τις βρύσες, τα δέντρα, "το ΕΝ ?ΤΕΝΙΜΑΧΩ METOXION", καβαλάρηδες, "το ΠΉΓΑΛΙ", όπί*ο κουβάς ανεβοκατεβαίνει µε µακρύ ξύλινο μοχλό που στη µιά του άκρη έχει αντίβαρο. Παρόµοιο πηγάδι ζωγραφίζει στα 1832 και ο Παγώνης. Από το µυκρό τούτο σταχυολόγημα φάνηκε πόσες πληροφορίες μπορούμε να αντλήσουµε από τη λαϊκή αγιογραφία. Οι έμµεσες πληροφορίες θα μας απασχολήσουν σε επόμενο σηµείω- µα. ΚΙΤΣΟΓ Α. ΜΑΚΡΗΣ 1. Κίτσου Α. Μακρή, Βήµατα. Αθήνα 1979, σελ. 222 2. Μιχαήλ Α. Καλινδέρη, Τα λυτά έγγραφα της Δηµοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης 1676 — 1808. Θεσσαλονίκη 1951, σελ. 100 3. Κ.Ι.Δυοβουνιώτου, Δελτίο Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας, Τόμος Α΄.Αθήνα 1921 4. Περ. Βιζουκίδου, Ηπειρωτικών θεσµίων έρευνα, Ηπειρωτικά Χρονικά, τόμος B'. Ιωάννι- να 1927, σελ. 28 5. Αγγελικής Χατζημιχάλη, ι'λΜ ερωτικα: σπα. Αθήνα 1937, σελ. 79 6. Κίτσου Α. Μακρή, Δύο λαϊκοί ζωγράφοι. Βόλος 1952, σελ.33

01_A_P_205_XXII.mp3

Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος που μου δίνεται η ευκαιρία να ξαναμιλήσει στα άλλα είδη έχω μιλήσει αρκετές χώρες. παλαιότερα ηπειρωτική εστία πίστευε στην εταιρεία ηπειρωτικών μελετών και με την. σύγχρονη σκέψη. αρκούν έτσι ελληνική καρδιά πριν από 40 περίπου χρόνια. πάντως πριν από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. μόνο εκείνος που είχε εγκαινιάσει τις διαλέξεις του πρώτου τάγματος ες ες. παρουσιάζοντας στο όλον τον τώρα κύριε. σκηνοθέτη του. τον ενώ το γαλάτσι μέλη. σε ένα διάλεξη που έδωσε στις εγκαταστάσεις του άρματος του. είναι υποδεέστερο το. και είναι και το τρίτο. ότι σήμερα συμπληρώνονται 500 στην διάλεξη. θα μιλήσουν φυλακής γραφική ύλη φυλακίζονται γραφική. έχει γίνει πιο κοινός τόπος ότι οι κινήσεις της ελληνικής λαϊκής ζωγραφικής. βρίσκονται στη βυζαντινή και στη μεγάλη μύτη φυσικά αυτό λέει ουσιαστικά τύπο. κα ποιες ν όπως και κάθε κατάσταση αρχίζει να δημιουργεί μέσα από τα σπλάχνα της ορισμένα στοιχεία. που άρχισε να έχει διαφοροποιούν. καθώς τα στοιχεία που να δείχνουν αποστέλλονται στοιχεία αυξάνουν τα ποσοτικά. έρχεται μια στιγμή που αυτοί οι βαθμοί μια ποσοτική αλλαγή δυνατή ποιότητα 1000 και τότε πια έχουμε την ανάγκη της μια από τις. κοινωνίας τέχνης από μιαν άλλη. πρέπει λοιπόν να ανιχνεύσουμε πάρα πολύ σύντομα νέος ποια είναι τα στοιχεία της σελήνης και της μεταβυζαντινής ζωγραφικής. που σιγά σιγά κλείνει εξελίσσεται για να φτάσουμε στην κινηματογρα εκείνη καθώς επίσης και να επισημάνουμε. έναν πιο χαρακτηριστικούς σταθμούς. φυσικά αυτό μόνον δεν μπορούσε να αποτελέσει το αντικείμενο. μιας διάλεξης χωρίς και αυτοί να είναι. ότι στοιχίζουν οι εισαγγελείς ζωγραφική η οποία είναι 9 12 διακοπή ρεύματος εν τέλει τα. εννοούμε πάρα πολύ συχνά. παραστάσεις με ποιες πως εδώ είναι από τον ανά πάσα των μετεώρων βλέπουμε τον παράδεισο όπου έχουμε την ίδια ώρα σου εδώ και πάρα πολύ καλά τα νέα. βλέπουμε τον είναι βέβαια το τι είναι για να μη βλέπουμε ένα πλήθος άλλα από το καταθέτει μια πάρα πολύ. καλά χαρακτήρισε δε. σε μια πλέον του μου. 17ο γεγονός που στο βιβλίο μου όχι εγώ είμαι βέβαιη ότι η Ελλάδα. το οποίο τον φίλο μου. τα PL βέβαια υπάρχουν λουλούδια υπάρχοντα κι αν. που είναι. ιδέα από τη ένα μ.μ. λιτότητα αυτό που είναι Ετσι των τοπίων των παλιών των δεινών είναι δυνητικά λίγα στοιχεία τα οποία καλώς προχωράμε πλέον στον. δέκατο ένατο αιώνα μπαίνει και ένα άλλο στοιχείο την εικόνα. βλέπουμε ότι. όπως ακόμα και το δικό σας αγώνα του θείου. ναι με τους σοκ από τα νέα κανάλια θέλω το 1800 μ.μ. εισιτήρια. γιατί άκουγα το ρεπερτόριό της είναι εντελώς ν ήσυχο αλλά εκείνο που κυρίως χαρακτηρίζονται. την εύστοχη καλλιτέχνες ζωγράφοι προσοχή ένα να κοιμάστε. οι διά όροι με τις παραστάσεις που έχω δει γύρω γύρω. παριστάνω ρίχνει προς κοινές. οδού που βιώνουμε από το μαρτύριο του αγίου ιωάννη Ευάγγελος απόστολος των νέων ένα μέρος από το Πήλιο θα δούμε μερικές χαρακτηριστικές δεδομένης. βλέπετε να γνωρίζει το ηλιακό τομή του αγίου δέχεται λοιμό 1000. του του έχουμε πάρα πολύ όταν ο ένα κατά του ιράκ οι ματ ντέιμον. πάρα πολύ όλοι οι λαοί είναι σχεδόν μπορούμε να πούμε λέει έχεις ζωγράφοι. γίνεται εύκολα. όπως και ένα. εδώ πού είναι το Λείψανο πολύ. τι λέει αλλά θα. κα το ένα τέσσερις κούπα. ένα ακόμα λίγο φως από την τότε. καθαρά το ΚΚΕ θυμίζει. τις λαϊκές μας κόσμου μας. αλλά ακόμη και η παραδοσιακά θέμα. όπως αυτός άγγελος που βρίσκεται το μοναστήρι. του ι Αναστασίου ένα τόπο που. μόνο σαν παράσταση πλέον έχει ξεφύγει από κάθε. μάχη αρχικά έχουν μεγαλύτερη. από μια αστική εταιρεία. άλλος ενας γείτονας από μια θεία. διάφοροι λίγα έχουμε. διάφοροι μύθοι αλλά μόνο μια. και ενδεχόμενες λύσεις σε ένα από τα πλοία της NEL lines αφού είναι. Προγρα μματα στην κινηματογρα. μου κυρίως ειδών κρέας και νησιών είναι μια εταιρεία. εδώ έχουμε έναν ιερομόναχο. ο ζωγράφος φοιτητών κατάγεται από την Άρτα οπότε θα δουλεύει στο ίδιο ζώδιο το γνωρίζει την αλληλογραφία σας. αλλά ακόμα περισσότερο χαρακτηριστική. είναι έννοια δυστυχώς πολύ ταλαιπωρημένη εικόνα αλλάζει εικόνα. που μήνες τώρα όλοι που χαρίζει. ένα χωριό βεβαίως βίλα Καζούλη. όπου στα 1988. ένα ζωγράφος Κωνσταντίνος ζωγραφίζει το λίστα έργου Καπετάν Διαμαντής πάρα πολλά. κινούμενες σε. δηλαδή διά της βίας. αλλά δεν μπορούν παρά ένα από τα μυστικά της για την τέχνη της δημιουργίας που πολλές φορές πέρα από τις προθέσεις του δημιουργού. είναι προφανές ότι πραγματικά ο Διαμαντής άγνωστα του ηττημένου διαχείρισης καθαρισμό. είναι καμωμένο μου πάρα πολύ και θα τα πούμε από το άγχος από τα καταπράσινα του όλα αυτά τα πράγματα δυστυχώς εκτυλιχθεί έχεις ήδη πριν από λίγα χρόνια οι σχεδόν ίδιο κατάστρεψε που δέχεται. λέει 9 Διάφοροι αιγαίο ωραίο τόπο μας. μειονότητα ζωγραφιστεί στο λιανικό. ας με συγχωρήσουν οι στόχοι των. Παπακωσταντίνου αλλά θαρρώ πως έλειπε επίσης. παραδειγματικά άρχισε να ζωγραφίσεις ιταλικό. αλά Παπακωνσταντίνου στάση ή ένα λαϊκός ζωγρα σπάει ποσά που ζωγραφίζεται έτσι λοιπόν. Διαμαντής πατούν έναν ειδικό ταμπελάκι δεν είπα. σιγά σιγά από ν Παππάς γεωγρα πως. χέρια μόνο λαϊκός άνθρωπος και το ζωγράφισε με πολιτική. όταν μετά τη δήλωση του έργου και σε πλέον δημιουργικός Ηράκλειας. ξαναθυμήθηκε τον παπά. ο Διαμαντής πατώντας πάνω στην ύλη της γ και πότε το Meizu γραφιστικής ιδανικό. επίσης σημείωμα πλήρη. ανάμεσα στους ισχύος εδώ έχουμε τον ίδιο μήνα το ποτό δεν θέλει να τον ιδιωτικό βίο των Ιωαννίνων ενώ η άλλη έγινε δεν μπορεί πια να το πάνε ένα ΤΕ ΠΑ. είναι δηλαδή πια πάρα πολύ κοντά στους πελάτες τους εγώ και των άλλων λαϊκών μας ζωγρα. θα περάσουν τώρα αυτά βέβαια πάρα πολύ σύντομα γιατί δεν είναι το χρέος μας θα το μερικές νύξεις άνω του. θα δούμε τώρα μερικές υγείας από τις πηγές από όπου πήρε μέτρα. και να δούμε. πως επεξεργάζεται τα θέματα που. ελέγχεται από ένα αλλαγή η έκδοση του Ερωτόκριτου έχουμε στείλει είστε πάνω στο νερό. μνημεία του χώρου είναι ότι σε θέλει παρά οπότε πάνω. από το έργο αυτό γίνονται πολλές λάθος θα ρίξω πάνω οι ολικές απαλλαγές. είναι διάφορες άλλες υποχρεώσεις και πάνε. δύο που συνταγογραφεί ποιο. μια ελίτ δηλαδή πρακτικά παρά μόνο ένα ταβάνι στην κέρκυρα. μια ακόμα κ αν τα είχα λοιπόν να βγει όσα. υπάρχει ένα. του και να τον λόγο είναι άνετο χώρο ενώ γύρω του. κατηγορούμενο για να. ο τι κάνει μια πλήρη αναδιάρθρωση της συζήτησης γιατί αν σας λέει πως μας αυτοτέλεια ως. το πόδι υπάρχουν συνεχώς πολλά πρότυπα είναι απλώς ένα ερέθισμα για να ξεκινήσει ωτογρα. θα δούμε σε μια δίκαιη και. τοπόσημα για να κριθεί η. εδώ έχουμε μια άλλη φωτογραφία παιδιά μικρότερα πλοία ενώ φτάνουν το πολύ τα είχαν ήταν πάντα ότι δεν πηγαίνουμε. Γι' αυτό είπα. στα 6800 32 ένα Παναγή οτι στη ν ήσαν Κουβέλης το. ποιοι δύο από τους πιο μια αίσθηση ότι. δεν παραλύει τους γύρω μου δεν με το γράμμα που βλέπουμε το έχουμε όλοι. παρά μόνο τα ψηφιδωτά που δημιουργεί ένα. Forum μου. ο νιλ. χορηγιών όμως για την χώρα είναι να σου πω. καν δημιουργώντας έτσι ένα πράγμα. ιδιαίτερη. είναι ένα από αυτά είναι τα νέα για το νέο του look. γέφυρας. ηχητικά και οπτικά εδώ ναι εννοούσα. ανεξάρτητα προοπτικά θα γίνονταν εκλογές το. ένα δεύτερο στοιχείο είναι η έλλειψη. ωτογρα πόσο δίνει περιθώριο βέβαια τα υγιή κύτταρα και τα απλούστερα κλινική και το. και κάνουν έκκληση για προφανώς είχε βέβαια στα οστά των the who κάπως αλλά να πω ότι ο ζωγράφος όμως σε ιδιότυπα. οστά από τα πάνω με 1000 λέξεις διότι σταύρος χαρακτηρίζει το κτίριο της εκκλησίας. σέβομαι ότι για το κλείσιμο των μεγάλων ιδεών παρά παράταση ότι ένα αυτό που πουλάει η προσφυγή στην χώρα δεν έμπαινε έβγαινε από το φράγμα. γέλιο γέλιο όταν είσαι μακριά μου μια μπάρα που βρέθηκε μπροστά σε ένα. θελω να το πάρω το οποίο θα κρεμαστούμε 9 ,. στη χώρα μας ανοίγει τη βεντάλια. φαίνεται ένα επικόλληση. του μοναστηριού του μεγάλου σπηλαίου συγχρόνως να 9 ισχύ παρά η οποία βεβαίως χωρά πολλές εκατονταετίες μπορώ τη Μοναστηρίου. δεν ισχυρίζομαι βέβαια ότι παγώνει στο Πειραιά πειραιάς. από την παράδοση αυτή. το πιθανότερο είναι ότι στη. τους την πόρτα της Εκκλησίας εκ Νέου τα 102 έφτασε μέσω μιας κάποιας χαρτογραφεί. εν πάση περιπτώσει αυτό δεν αλλάζει τίποτε από την κατάσταση. και τώρα περνάμε. τις εικονογραφήσεις των αρχοντικών αντικρίζουμε ποτού Μανούσης αριστερά στα 1762. στη χώρα στη φωτογραφία ΑΠΕ νέα. βλέπουμε να δει τα πόδια κα. του βλέπουμε και εδώ να γίνονται ακόμα. πάρα πολύ εγώ δεν μένω στα τεστ και εγώ δεν είμαι πολύ καλή εικόνα. δωρεάν μυθολογικά θέματα. αλλά εκεί που περισσότερο χρόνο στη συζήτηση περί ταιπεδ οικονομία και την εικόνα. που είναι χήρα από το σπίτι του νάνσι. γι αυτό μια. ακόμη πιο νόστιμη τη βίαιη πτώση του επιπέδου του κρατάει στη γενιά σε πάρα πολλά σπίτια αλλά επίσης θα θέλατε τα. είναι ένα παιχνίδι ένα πείραμα μια φυσικά. δένει μόνο πολιτεία παρά μακρινή πολιτεία φωτογραφίζεται. ξέρουμε όλοι όπως διευκρίνισε ειδικότερα στη Χαλκίδα. έχει ζωγραφιστεί φρανκφούρτη όχι του BYOD στην Σιάτιστα. η βενετία στη Μασσαλία η βίαιη και ένα πλήθος άλλων. διατηρεί το που άλλοτε αυτή δίδεται στον πατριωτισμό των ελλήνων θα πρέπει μάλλον. να το αποδώσουμε θάχει πυροβολεί τη βία που ασκούσαν να πέσει θύμα μιας πολύ βίαιης. και όπου υπήρχαν. ζωηρά και δραστήρια στην. είναι πραγματικά μια πάρα πολύ ωραία βέβαια. και επιπλέον με τη ίδια εικόνα παρουσιάζεται ακόμη και στην τεράστια. σε τούρκικα σπίτια. εδώ είμαστε πλέον στο Ζαγόρι χωριά μας τους. στοιχεία αυτό που όλοι κατά μια έννοια είναι από τα λίγα που διατηρούνται παρά να. είναι το ΚΚΕ δεν είναι α λα καρτ για να. οι νέοι CEO με θέμα ενώ η. βέβαια πολύ πάω καλά στη νέα εποχή και να έχω μια εισβολή πάνω στην Ελλάδα. το οποίο εργασία πλέον στον έτσι εγώ τον ελληνικό λαό επόμενης έχει τρεις από τα βασίλεια των μάρεϊ μάρεϊ. είναι βέβαια δεν. παρά ένα για τη. αλλά χωρίς ιδιαίτερα. είναι να περιμένεις καιρό εγώ. είναι το ήρεμο. σπίτι του τώρα πια που μέχρι και σήμερα αυτό βέβαια. έχω διαπιστώσει αρκετό κόσμο στην αρχή. είναι ένα μαρίνα στο βράχο από τους πελάτες της ηπείρου. τέτοιο ταλέντο μαρίνα ζωγράφος την εποχή όμως ότι ίσως γιατί στο δραχμή. αρνητικά σε σημείο χάρη σε δύο θητείες τους Πασχαλιά. καις τους μαρίνα. αυτό είναι ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα που θα το δείξουμε και στιλάτη. στην. επαγγελματική τους σώματος. αυτή τη χειροτεχνία ζωγραφική συ πληρώ. την το κόσμο Κατατακτήριες κατά. υπήρξε μια εποχή. που οι έλληνες. είχαν εναποθέσει τις ελπίδες των πόλεων η. ακόμη ναπολέων άνηθο όταν τότε σαν εκπρόσωπος των ιδεών της γαλλικής επανάστασης. ότι κατέβαινε προς την μεσόγειο κλπ βέβαια κάποτε όλα τα παιδιά σε. ένα μου εγώ λοιπόν που είναι και έχει πάρα πολύ ωραίες τοιχογραφίες η οποία δυστυχώς. όλη τη μέρα από τη γη περισσότερο παρ' ότι 10 9. έδιναν εικόνα. εννοώ έχουμε παράλληλη ωμά από μια Κωνσταντίνου πόλη που βρίσκεται στο σπίτι του 30 φίλους αλλά και. πλεούμενο υπάρχει και. με κανόνια τα οποία κατά κανόνα. ήλιε κατέφθαναν ενώ ποτέ δεν χάνω τον αγώνα το. νέα εικόνα που έχω πάει από πολύ καιρό για να δει κανείς. κι ωραίο λόγο μπορεί και να έφευγα αλλά πλέον και ως. άγνωστου λαϊκού νούμερα. 1795 ολογία. είναι ένα είχε προηγηθεί ένα κόμμα είναι εκτός κι αν τη δω βέβαια εγώ δεν έχω. περίεργα καμωμένο με πάρα πολύ γιατί νέα ευημερία άμεση κίνηση της δουλειάς. την οποία δεν είχαν συγκεντρωθεί τα αιτήματα αλλά. και κατεβαίνοντας προχωρώντας ευχόμαστε στα κελάρια. αλλά μιλάνε περί. στοιχεία αλλά βλέπουμε και εδώ και λίγη. αυτά τα μπάζα που θέλουν όχι μόνο θετικό τώρα πληγές να προστατεύει και σε άλλα σημεία. ένα από τα κυριότερα διακοσμητικά θέματα συζήτηση της λαϊκής ζωγραφικής. είναι καλή περίοδος που. ταμπελάκια καθώς επίσης έως ολόκληρη σχεδόν την Ελλάδα συναντιούνται μια φορά με τα πρακτικά ήδη παραγωγικά κέντρα είναι 9 9 υπό χωρίς αστική τάξη. η οποία έχει πια κάποια εμπιστοσύνη σε αναπτυσσόμενες δυνάμεις στις. η οποία προσπαθεί να κατακτήσει την επιστημονική γνώση του κόσμου αρχίζουν στα σχολεία νέα όργανα φυσικής χημείας ιδεολογίες ρεστοράν λίγες μέρες. αρχίζουν να γίνονται μετάφρασης στο νοσοκομείο τα κι αρχίζει πλέον να αγαπά και να το δούνε και στην καλλιτεχνική δημιουργία για να μάθει την. κατά τον 10ο αιώνα π.Χ. κυρίως στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. σαφή τάση για προς μια. 28000. περισσότερα κι εδώ είναι το σπίτι του και τα. τα μοντέλα. ένα όνομα τώρα για να δούμε από κοντά τον τίτλο από το πολύ ρύζι όλο το χρόνο ναι ναι τα έργα από την αγία μαρίνα σου. είναι σε πάρα πολύ μεγάλο ύψος. επόμενο Λετονία κάνουν καταλαβαίνει κανείς πόσο περιληπτικά ότι ενώ οι διάφορες μορφές. σας μερικά στοιχεία για την μα πουλάει κάνετε ένα. είναι σχεδόν τα. όπως επίσης και μια. τολμηρή καλλιεργεί κανείς ότι παρά τις. έχει κανείς πάρα πολλές πλήρη. δε νομίζω ότι θα ήταν πάρα πολύ ήσυχο. να αποφύγει κανείς ένα τέτοιο. εδώ μια μόνος τονίζει εκείνος ο γράφουν τη διαβολική να κάμω. παρά άλλον μια γυναίκα η οποία υπάρχει και. 1702. γιατί παρά τη λαϊκή ζωγραφική. ήσαν και είναι το μέγεθος. 20 γυναίκες από το να τονίσουμε να να επιστήσω την προσοχή. σε φυσικά οδηγεί σε κάθε τόπο. συνηθισμένα αμαρτήματα για το βλέπουμε στα βουνά να πουν πάρα πολύ δυνατούς αλόγου σουίτες. ήταν εκείνος που τους σώζει ανθρώπινες ζωές. αντίθετοι στον γάμο πολύ συχνά βλέπουμε τον παρά να πιαστεί εκείνο που χαλαρώνετε σύνορα αίματα. εκείνο που μεταφέρει τα φυλάκια των συνόρων προς όφελος του. λοιπόν αν έχει πονέσει το μια γυναίκα να. κι αν ακόμη δεν είχαμε τις μαρτυρίες των περιηγητών τι λένε πάρα πολυ τα φώτα η τρομοκρατία. θέλουμε και αυτοί οι ίδιοι είναι χώρου ενα άλλο ωραίο έργο έχει λέει διότι υπάρχει και. και το γάλα. το σύστημα του συζύγου. εκείνο που μου κάνει εντύπωση είναι ότι. μπορούμε να στηρίξουμε. θα μείνει για πάντα. μα πάντα αναφερόταν σε δευτερεύουσα μοίρα του. το μαύρο εγώ στοιχεία είναι πάντα για μένα αλλά επειδή είναι κοντά στο πράσινο ο την αίσθηση ένα κλασικού ως που. όποιος ήταν έως το 1886. παρά το σοκ των. εγώ εγώ τότε δηλαδή που ως κοινό. είναι σχεδόν ως εισόδημα πρέπει να. τη δική μας απόδοση και ενέτεινε. με τα χαρακτηριστικά τους. και εκκίνησε Κωνσταντίνου κάπως τα κινούμενα σκίτσα του νεότερου κινηματογράφου. πρώην ιερέας και οι βιογραφίες. αλλά μου πια είναι πολλές κι όπου Σύροι.

088_d_003.jpg

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 15.10.83 ZYI’KPOTHGHKE Σε ΣΩΜΑ Ε &… TO ΠΡΩΤΟ Δ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ |ΔΡΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ? ΤΟΥ…. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ Συνεδρι'ασε προχθές το Βράδυ κας (Τρικόλωνλ και συγκροτήθηκε σε σώµα YO Ηθητει΄α τωνµελών του παραπα- πρώτο Διοικητικό Συµθουλιο του γω Δ.Σ (nou ορίστηκαν από τα vo- ιδρύματος στήριξης του 06000" µαρχιακό αυµ8ούλια τωντεσσόρων κού Πανεπιστηµίου. που έχει έδρα νοµών) λήγει στις 31 Δεκεµβρίου την Καρδίτσα. Στη συνεδρίαση του 1985. "Μάρω…" "… O νοµάρχης , Σκοπός του ιδρύµατος είναι η Καρδίτσης κ. Παπααμύρης. οικονοµική υποστήριξη του Πανε- Η σύνθεση του εικοοαµελούς πιστηµι'ου Θεσσαλίας. η ανάθεση ΔΣ- τη κατανομή των αξιωµάτων μελετών για την ορθολογικώτερη εγινε με µυστική ψηφοφορία) έχει χωροταξική κατανοµή των σχολών ως εξής." Νικ. Δαµψαρας, δήµαρ- του. με γνώµονα ότι ολόκληρος ο Χ" Σοφάδων, Πρόεδρος. Αθαν. Θεσσαλικός χώρος είναι µια αδιαί- Τρυγώνης δήµαρχος Τρικάλων. ρετη ενότητα, η επεξεργασία προ- αντιπρόεδρος, Γιαννης Διαµαντής τάσεων προς τη διοίκηση του δικηγόρος Λάρισας. γεν. γραµµα-' Πανεπιστημίου. σχετικό µε τη σύν- τεσς . Ηλίας Ξυρακιός, πρόεδρος θεση του προσωπικού. τις σπουδές. Τ.Ε.Ε Βόλου ταµίας και µέλη ocAp. τις εξετάσεις, τη φοιτητική µεριμ- Λσµπρούλης δήµαρχος Λάρισας. Σνα,την επιστηµονική έρευνα. τις Μιχ. Θωµάς γιατρός, Γ ιόννης Τρι- ζπρσπτυχισκες… και µεταπτυχιακές καλι'δης δικηγόρος. Κων. Μτιούτης ζσπουδές καθώς και την επιµόρφωση δήμαρχος Φαρσάλων(Μριοας). Νικ. |των φοιτητών, καθώς και µία σειρα" Παύλου πρόεδρος ΕΒΕ Καρδίτσας. ακόμα αρµοδιότητες. - Buo. Ζαχαρόπουλος πρόεδρος Ε Γ Σ Στο τέλος της προχθεσινής συνε- Καρδίτσας. Νικ. Θαλταδώρος συµθο- δριασης, διαβάστηκε από τον πρόε- ΜΌΥΜΜΜ Μα» ΚΟΜΜ- δρο του ΔΣ κ.Δαµψσρό,εγγραφο του | pm: δήµαρχος Μ". Ανω Μακης. υπουργείου Παιδει'ας,µε τό onoc’on δήµαρχος N. ίωνι'ας Iwav. Πόρους. κοινότητα… Αγίου Γεωργίου Φερρών δήµαρχος ΜΜΜ. Σω- Σταθόπουλος προτείνει την παραχώρηση έκτασης πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Βο- 200 στρεμµάτων για την στέγαση του ' Μα (Μαγνησίας) awe. Σίμος, Πρόε- Πανεπιστημίου. όρος ΕΒΕ Τρικάλων,Αθσγ.γΑναστσοίου, H πρόταση εγινε κατ' αρχήν σπο- γραµ. Εκ Τρικάλων. Νικ Κουρεντης, δεκτη υπό την προυπόθεση ότι δεν πρό… ΕΛΜΕ Τακων και Γαία… θα τεθούν όροι από την δωρήτρισ Ζησόπουλσς πρόεδρος ΕΠ Μπαµπο- κοινότητα. ".-"...η………ι

088_d_069.jpg

ΘΕΣΣΑΛΟΣ Μ…… -Μ.. …… Με ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜ. ΣΥΜΒΟΝΛ!ΟιΥ … Έρικα ιιι'ι λειτουργει. το «"lapupn» στήριξης του… Θεσσαλικού Πον)µίπιι Θέματα που αφορούν την Ε πιχι΄ιρηση Πολεοδοµική Ανα συγκρότηση συζήτησε χ8ες, στις 6 μ. μ. το Νομαρχιακό Συµθούλιο Ν. Λάρισας. Αρχικά έγινε µια εισήγη- ση για το Πολεοδοµικό προ- 6λημα των Επαρχιών του Νο μου Λάρισας και τον οικιστι- κό Νέμο 1337)83 απο την προ ισταµε'νη του Τμήματος Πολε εδεµίας και πω………… Ε φαρμογών κυρία ιΧι6ε΄ρη. Στη συνέχεια τοποθετήθη- καν o πρόεδρος της Αγια; κ. Κωστευλας, ο .ήµαρχος Ε- λασσένας κ. Χατζήνας ο Δή- µαρχος 'ΓυρναΘου χ. Κονγκ)- νης και ο πρόεδρος του Δημ τικεύ Συµβουλίου Φαρσάλων κ. Ι!συργανας για το πολεοδ"ο µικο προβληµα των αντίστοι- χων πόλεων. Απο τον Δήµαρ- χο Ελασσόνας τονίστηκε ότι ενώ υπήρχε απο χρόνια Πολε Νομικό σχεδιο δεν έµπαινε σε εψ-αρµογή και μπαίνει …. ρα µε τον οικιστικό νόµο. Σχετικά µε το Πολεοδομικό προ8λημα τΆς Λάρισας ανα- φέρθηκε ο "αν"… κ. Δαμανης. Ακολού5.1σε συζήτηση για το Θεσσαλικό Πανεπιστήµιο. O Νοµάρχης κ. Βλασιαδης ι- ΣΥΝ.ΕΧ|ΞΙΑ στην 5η σελίδα » A'PXIZEI NA ΛΕΙ.ΤΟ.ΥΡΓΈ! "το (Η……) ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΘΕΣ.… ΠΑΝΕ-Π [Ml-MID? ΣΥΝΕΧΕΙΑ απο την Ιη σελ. κανε μια κατ' αρχήν ενηµε- pawn για την σύσαεφη των Νοµαρχιών στην Καρδίτσα, το ν…ίς…οντας ότι κύριος στόχος ο… λων των Θεσσαλών πρέπει να είναι να προχωρήσουν οι διαιδικασίες ίδρυσης και λει- τουργίας του Πανεπιστηµίου και να µην πέσουν &… στην παγίδα του τοπικισΜ σε σχε΄ ση µε την ωρα. Το σε… παν ραμενε ανοιχτο κάθε φορά- ας δα παρουσιάσει τα αντικει µενικα επιχειρήματα του για την υποστήριξη ή όχι της δε- σης του. Με τις Θέσεις του Νομάρχη συμφώνησε το σύνολο των πα ρευρισκοµένων. Σχετικα, πάρθηκε παμψη- φεί απόφαση να ξεκινήσει η προσπάθεια για την λειτουρ- για του «Ιδρύµατος Στήριξης" του ανεπιστημίου και στηκε μια επιτροπή που Θα ορί-- συντονίζει τις τοπικές προσιτά but; και σ' επαφή µε τις επι- τροπές των άλλων πόλεων θα δάλει µπροστά τις διαδικασίες λειτουργίας του Πανεπιστηµί… ου. Την Επιτροπή αποτελούν … ο πρόεδρος της ΄ΠΕΝΚ x. Μπουτης ο Δήµαρχος Λαρι- σας κ. Λαμπρούλης, οι δικηγό ροι Γιαννης Διαµαντής και Γιάννης '|'ρικαλιδης και ο για τρός Μιχάλης Θωµάς. Σημειώνεται ότι κεντρικο οργανο του .|ιδρύµατος» Θα ti ναι εικοσαμελής Επιτροπή (πέντε μέλη απο κάθε Θεσσα Ami) πόλη). Στην χθεσινή συνεδρίαση του Νοµαρχιακού Συµ6ουλί- ευ παρευρεΈηκε ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιαννης Καραμ- πατσας, ενώ απουσίαζε παρά το ότι είχε ζητήσει σύγκληση του με σε… «Θεσσαλικό Πα- νεπιστήμιο» ο Νοµαρχιακός Συµδουλος κ. Μπασδέκης.

195_d_179.jpg

(| χι Μαριδα «Η Θ&ε…ια- boxes µέσα… & ΔζΜζ31(ξφϊω "Με; ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ: Νέο ξεκίνηµα ισίως πλησιάζουμε στο κλεί- Ασιμο της δεκαπενταετίας από την ίδρυση του Πανεπιστημί- ου Θεσσαλίας και μόλις τώρα κα- ταλήγουμε επιτέλους στην εκλογή πρυτανικών αρχών. Οι λόγοι της ε- ντυπωσιακής αυτής καθυστέρησης θα ήταν ίσως κατανοητοί, εάν δεν ή- ταν προφανώς πολιτικοί. Πρόθεση της εκτελεστικής εξουσίας ήταν η όσο το δυνατόν επιμήκυνση του χρόνου ζωής των διορισμένων διοι- κήσεων των νέων Πανεπιστημίων, έτσι ώστε να αντληθούν πολιτικά ο- φέλη. Ποιά ήταν αυτά; Αφενός λό- γοι εκλογικής σκοπιμότητας και α-- φετέρου πλήρης έλεγχος της ακαδη- μαϊκής και διοικητικής τους λει- τουργίας. Είναι μια πραγματικότητα που δυστυχώς αφορούσε όλα τα νέα πε- ριφερειακά πανεπιστήµια και α- σφαλώς είναι ένα γενικότερο νοση- ρό σύμπτωμα του πολιτικού μας συστήματος. Το σύνολο σχεδόν της διοίκησης στο νεοελληνικό κράτος ήταν ανέκαθεν αρωγός μικροκομ- ματικών σκοπιμοτήτων. Από αυτόν τον αταίριαστο γάμο πολιτικής και εκπαίδευσης δεν ξέφυγε δυστυχώς ούτε και το Πανεπιστήμιο Θεσσα- λίας. Η δεκαπενταετής θητεία των διορισμένων Διοικουσών Επιτρο- πών το αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας. Σε καμμία Ευρωπαϊκή χώρα δεν θα μπορούσαμε να δούμε ίδρυση Πανεπιστημίων τα οποία να διοικούνται επί τόσο μακρύ χρονι- κό διάστημα ουσιαστικά από το κυ- βερνών κόμµα. Όλα τα προβλήματα στην ανά- πτυξη του Πανεπιστημίου - εκείνα που αφορούν πλευρές της διοίκη- σης και εκείνα που σχετίζονται με την έρευνα, τις διαπανεπιστημιακές σχέσεις και την ακαδημαϊκή του φυ- σιογνωµία - προέρχονται πρωτογε- νώς από τον σφιχτό εναγκαλισμό της πολιτικής σκοπιμότητας. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, παρά τα δεκαπέντε χρόνια της ζωής του, έγι- νε γνώστό στο πανελλήνιο μόνον από τον θάνατο μιας φοιτήτριας. Οι απομονωτισμός αυτός - όπως και ε- κείνος των άλλων περιφερειακών πανεπιστημίων - ήταν το αποτέλε- σμα ακριβώς του πλήρους κομματι- κού ελέγχου. Ποιός να ενδιαφερθεί, επί παραδείγματι, για τις διεθνείς σχέσεις του Πανεπιστηµίου ή για την έρευνα, όταν αυτό δεν εντάσσο- νται ασφαλώς στις μικροπολιτικές προτεραιότητες; Που να μείνει χρό- νος στον αγώνα δρόμου για τον έ- λεγχο των επιμέρους πανεπιστη- μιακών λειτουργιών, ο οποίος να αφιερωθεί στα καθαυτό ακαδημαϊ- κά ζητήματα; Οι μέχρι τώρα διοική- σεις και με ευθύνη δική τους, επέ- τρεψαν την επιμήκυνση του χρόνου της ζωής τους. Προσωπικές φιλο- δοξίες και πολιτικές σκοπιμότητες - αυτό είναι δυστυχώς το δίπτυχο, που σφράγισε την ίδρυση των νέων πανεπιστημίων. Παραφράζοντας τον Σταντάλ θα µπορούσαμε να πούμε: "Η άσκη- ση κομματικής πολιτικής στον ακα- δημαικό χώρο, είναι σαν πυροβολι- σμός σε αίθουσα κονσέρτου". Ακραίος τοπικισμός, αδιαφορία και εχθρότητα των τοπικών κοινω- νιών, απομονωτισμός και μικρό- κομματισμός - μήπως αυτό δεν θυ- μίζουν έντονα την δεκαπενταετία που πέρασε; Οι εκλογές της Τετάρτης θα βά- λουν τέρµα στην άχαρη αυτή περίο- δο. O ενθουσιασμός από την ίδρυση του Πανεπιστημίου, που χάθηκε στην πορεία κάτω από το βάρος συμφερόντων και προσωπικών επι- διώξεων, πρέπει να επανέλθει και να χαρακτηρίσει τη νέα περίοδο που αρχίζει. Οι νέες πρυτανικές αρ- χές που θα εκλεγούν την Τετάρτη, θα πρέπει: 1) Να εξασφαλίζουν το τεκμή- ριο της ανεξαρτησίας απέναντι στην εκτελεστική εξουσία, σε μια ε- ποχή μάλιστα που απαιτείται έντο- νη διεκδικητική στάση για την επί- λυση σοβαρών προβλημάτων, όπως αύξηση του διδακτικού και διοικη- τικού προσωπικού και ζητήματα φοιτητικής μέριµνας. 2) O πρώτος Πρύτανης του Πα- νεπιστηµίου θα πρέπει να εξασφα- λίζει την προοπτική αφοσίωσης στο έργο της διοίκησης του Πανεπιστη- μίου. Αυτό σημαίνει αφενός πρυτα- νικές αρχές σε ευρύ χρονικό ορίζο- ντα δράσης και αφετέρου υπέρβαση του φαινομένου της διαπλοκής των ρόλων: O πρύτανης δεν πρέπει σε καμμία περίπτωση να αλληθωρίζει προς την πολιτική καριέρα και να χρησιµοποιεί τη θέση αυτή για προ- σωπικό εφαλτήριο. Τα παραδείγμα- τα από το παρελθόν των διοικου- σών επιτροπών όλων των νέων Πα- νεπιστημίων, με τους προέδρους - Υπουργούς, πολιτευτές και βουλευ- τές, είναι πολλά. 3) Να έχουν τη δυνατότητα υ- πέρβασης της ανόητης διαμάχης Βόλου - Λάρισας και να μην βαρύ- νονται με επιλογές του παρελθό- ντος. 4) Να είναι σε θέση να αναπτύ- ξουν τις διεθνείς διαπανεπιστημια- κές σχέσεις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και να βγάλουν επιτέ- λους το Πανεπιστήμιο από την α- πομόνωση. 5) Να ξεπεράσουν την επιφυλα- κτικότητα της κοινωνίας, να ανοί- ξουν το Πανεπιστήµιο και να μην είναι δέσμιοι παρελθουσών πρακτι- κών και προσωπικών εχθροτήτων. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, βρίσκεται σε έναν τόπο µε πλούσια ιστορία στο επίπεδο της διακίνησης των ιδεών. O Βόλος κυρίως - αλλά και η Λάρισα από πολλές πλευρές - πρωταγωνίστησε στην νεωτερική ε- ποχή που έφερε η βιομηχανική επα- νάσταση του ΙΘ' αιώνα και δεξιώ- θηκε τις συµπεριφορές και τις νοο- τροπίες της νέας εποχής σχεδόν ταυτόχρονα με την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Και είναι κρίμα το Πανεπιστήμιο του σήμερα να είναι ουραγός στην εν γένει ακαδημαϊκή ζωή. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ