GPE-Αλέξανδρος

Taxonomy

Code

Scope note(s)

Source note(s)

Display note(s)

Hierarchical terms

GPE-Αλέξανδρος

Equivalent terms

GPE-Αλέξανδρος

Associated terms

GPE-Αλέξανδρος

2 Archival description results for GPE-Αλέξανδρος

2 results directly related Exclude narrower terms

01_A_G_928_24_001_005.pdf

APIG. 725 …… 26 OKT. '77 A m. 22 , . ;" ΄ .? … …' | ! …» ‘MAKInAz πεί… …, εξ' : ξ …… ν……" MAIAZIA … Ή; '- ; .… …;, "Η…" . - … … % " "A mm Puma _ p .…" το και…"… …. - - :… mnPEMA-nuvnnBEP ' "Ετος 280 Τεύχος 725 26 'Oxmvflpiou — 8 Noequiou 1977 ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ το ΣΗΜΕΙΩΜΑ TOY EKADTH ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: ΕΞΏΦΥ-ΜΟ 'Ενα εντυπωσιακό πλεκτό από τη συλλο- γή μος, που ea Βρείτε στίς σελίδες µόδας. Φωτογραφία: Ευσταθία Ναυπλιώτου, 76 ΜΑΤΙ ΝΑΙΝΟΥιΡ!ΓΙΟ: ΤΟ ΦΟΡΕΜΑ-ΠΟΥΛΟΒΕΡ: ΙΚο=µψα καί πρακτικό σπορ σύνολο προτείνουν oi "Ιταλοί μαίτρ. I32 ΠΛΕΚΤΑ TOY XEIMQNA: Διαλεψιµέ'να γιο σάς. ΟΜΟΡΦΙΑ 138 ΜΑιΚ|ιΓΙΑΖ '78: "Ανταύγειες και αρώματα στο πρόσωπο. Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ 87 ΤΟΣΕΣ |ΠΟ|ιΚΙιΛ|Ε|Σ ΜΕ ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ: Συνταγές. 92 ΠΑΤΡΩΝ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΕΥΚΟΛΟ ΝΤΥΣ|.ΜιΟ: Ξεσηκώστε το. γιά να paws": μόνη σας τα µοντέλα πού σας ταιριάζουν. 96 ΓΥΝΑΙΚΑ…- |ΔΕιΕιΣ: Oi σελίδες με τίς χρήσιµες συμβουλές. 115 ΦΤΙΑΞΤΕ TO IHVE‘PI‘BOAI ΣΑΣ: Κήπος. 120 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: 'H είικόνα τής αποχής μας. 124 IMH ΨΩΝ|ΖιΕιΤΕ ΜΕ ΚΛΕΙΣΤΑ MATIAI Το ΚΕιΠΕίΚ δίνει µερι- κές δασικές ουμδουλες. ΘΕΜΑΤΑ | Z'AIPANITA ΧΡΟΝΙΑ ΠιΡΟΣΦΟΠΑΣ: T00 Κίτσου Μακρή. για τή … διάσωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. 22 ΦΙιΝιΛΑιΝΔΕΖΕΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: Μίλησον για τα πρα6λήματα τής χώρας τους. 23 ΟΧΙ ιΠ|Α Α'ΝΑ-ΜΟΡΦΩΤΗΡΙΑ! Mld αµερικανική é‘ralpia νοµικών -ανα.λαµ66νει την υπεράσπιση ανηλίκων κατηγορουµένων. 24 H ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΠΗιΚΕ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ: Ti uno- ρούµε νο προσφέρουμε στο παιδιά. 26 H ιΚΑΡΟΛΙ|ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΕ: 'Αρραι6ωνιοοτηκε έναν κοινό θνητό. 28 O ΛΟΓ|ιΚΟΣ ιΠ.ΑμΑΛοΠοΣ ΙΟΝΕ;ΣΚΟ: Με οι:-Ζήτηση. 31 ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑ =ΣΥΜ|Π…ΟΣ|Ο» ΠΟΥ El-Fl-E ΠΟΛΛΑ: Συ- ζήτηση; για το µέλλον τής δημοκρατίας. 32 ΣΤΑ 90 ΤΗΣ… ΑΚΟΜΗ ΣΤ|ιΣ ΕιΠΑ'ΛΞΕ|Σ: 'Η Σουζάνα Παναγο. ασύλου. ουινιδιοικτήτρια τής «HBH». 39 AYTH ΞΕΡΕΙ ΤΙ ΘΕΛΕΙ: 'H «θετική» γυναίκα. 4-4 TA XIPQMATIZTA ΣΠΙΤΙΑ ΤΟΥ IKEMI'I ΕΚ: το χρώµα κυριαρχεί. 47 NB OWVMAN: ‘H αγαπηµένη τοι'ι Μπέργκµαν. 52 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ KAI ZQH: Στο έργο του ιΜπου'Ζιανη. 56 BOTA'N'OOEPAIHEIA: '0 σημερινός άνθρωπος στρέφεται καί πο… λι στο Βότανα με τίς θεραπευτικές Ιδιότητες. 62 ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ lKOZIMHMATA: Τής εποχής µας. 68 TO BANE EAINAPXETAI: Που οφείλεται ιή επιστροφή; 144 ΕΠΙΠΛΑ ΑΛΒΑΡ Α|ΝΤΟ ΣΤΟ ΖΑ|Π|ΠΕ|Ο: Σχεδιασµένο από το διάσηµο Φινλανδό αρχιτέκτονα. 182 Σ|ιΓΟΥΡΕ|Σ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ: Για τίς γυναίκες όδηιγούς. 190 'ΚΑΤ'ΑιΡΓΗι΄ΣΤΕ ΤΗ ΖΑΧΑΡΗ: Θ' αποκτήσετε ή σε διατηρήσετε τιή σιλουέτα σας. χωρίς νο «newborn-an. I92 ΠΟΣΟ ΑΛΛιΑΞΕ Η ΖΩΗ ΜΑΣ: Οί αναγνώστες επισημαίνουν. ΡΟΥΜΠΡ|ΚΕΣ 4 ΄Από δώ κι από κεί. 8 "Ακούω καί Βλέπετε. I2 Χρονογράφημα. 14 τα σύκα-σύκα. I26 Το µενού. I72 Νεες κοπέλλιες. 176 Ένας άντρας µεταξύ µας. 179 Πνευματικο παιχνίδια. 198 "Αγαπητή «Ir-u- ναίκοπ. 210 Μι.λοι'ιν τ' αστρα. ΑΝΑΤΝΩΣΜΑΤΑ 148 Μια αλληλογραφία (αίαθ. νου8έ.λα). 160 Επικίνδυνες γνωριµίες ('Α-στυν. διήγηµα). 202 'Η πράσινη σκιά (Aloe. μυθιστόρημα). "Αν... Τα οσα παραινετικά έγραφα στο προηγούμενο τεύχος για τίς γυναίκες έκλογιείς καί έκλόγιμες, πού πρέπει να κινητοποιη- θούν, για να δικαιολογήσουν τήν κατάκτηση τής ψήφου καί το δικαίωμα να εκπροσωπούν το 500) o περίπου τού εκλογικού σώ- ματος στή Βουλή, το είδα περίπου όµοια στο χρονογράφηιμα τής κ. 'Ελένης Βλάχου στήν ι«ιΚωθήµειρινή» τής 9ης τρέχοντος. "Οχι ότι ή εκλεκτή |ο*ηµ.οσι=ογράκρας καί συνάδελφος έκδότις είδε τό... αριστούργημά μου στή ωΓυναίκα» κι έπιασε τήν Πδέα. Προς Θεού, τέτοιο πράμα. "Αλλωστε, το περιοδικό μας κυκλοφόρησε τρείς μέρες αργότερα, στίς 12 τού ίδίου μηνός. M’ Με λοιπον πρέπει να συμπεράνουµε ότι γενική είναι ή απορία, γιατί οί 'Ελληνίιδες µε τα τόσα αίτήματά τους για συµ- μετοχή στα κοινά, με τίς τόσες κινητοποιήσεις για απελευθέρωση από το |ζιυγο τών ανδρών, τώρα πού τούς δίνεται ή εύκαιρία, κα- ταιθέτουν τα όπλα καί τούς αφήνουν ν' αλωνίζουν μέσα στή Βου- λή. Καί νά τώρα, έξ οίκείιων το Θέλη: «Ούτε ένα γράµμα δεν έχει φθάσει στήν εφημερίδα, γράφει ή κ. Βλάχου, πού ν΄ ασχολείται µε τή γυναικεία παρουσία µε τήν Εκλογική αναμέτρηση.. Ούτε μια οπαιδιος δεν ήρθε να προδάλει κάποια ύποψήφια. "Αν οί έκλιογες έπρό'κειτο να λά6ουν χώρα σέ κάποιο μακρινό πλανήτη, δεν θα ύπήρχε μεγαλύτερη αδιαφορία», Καί, παρακάτω, παραθέτει συγκλονιστικούς αριθµούς για τήν εκλογική δύναμη τών γυναικών, πού οπερτερούν μάλιστα αύτών τών ά)Θλίίων ανδρών οί οποίοι, ενώ είναι μειοψηφία, κρατούν ολη τήν τράπουλα στα χέρια τους. Καί τα σπαθιά δικά τους καί οί 6αλοδες καί το δύο το καλο καί το ιδέκα το καλό. Κρατήστε λοιπον τήν αναπνοή σας, ιδια6άζοντας αύτή τήν παράγραφο πού εμπεριέ- χεται στο ίδιο χρονογράφηµ.α: «Στίς 20 Νοεµ6ρίου θα ψηφίσουν ή πιο σωστά Θα έχουν τή δυνατότητα να ψηφίσουν, διότι είναι έγγεγραμμένες στούς έκλ-ο- γικούς καταλόγους, 3.197.631 γυναίκες, περίπου έξι χιλιάδες περισσότερες από τούς 8.191 .624 εγγεγραμμένους άνδρες». Α… πιο ύπερ6αίνει κάθε οριο. Κι εγώ πού το διά6ασα αίσθά- νοµαι τώρα να τμειονεκτώ μια καί "δεν το ήξερα. Καί κάθομαι καί συλλογιί1ζομαι πόσα λιγότερα δεινά θα τρά6αγε αυτος & τόπο-ς, ή "Ελλάδα μας κι & λαός της, άν... "Αν οί γυναίκες με τήν εύφυία πού τίς διακρίνει καί μέ τή θε- τική αντί-λήψη πού έχουν καί στα δυσκολότερα τών πραγµάτων, μετείχαν στα κοινά κι &ναλά'μ6αναν δηµόσιους τομείς στούς δ- ποίους οί άνδρες το κάνουν θάλασσα... "Αν, ένα τή ύπο|θέσει, είχαμε γυναίκα ύπουργιο τών Κοινωνι- κών 'Υπηρεισιών! Ποιός άλλος, παρα ή γυναίκα μπορεί να νοιώ- σει τον ανθρώπινο πόνο κι έχει τον τρόπο να τον απαλύνει; "Av, όχι ύπουργό, αλλά ύφυπουργ.ο τού 'Ε'μπορίου, είχαμε γυ- ναίκα! Φό6ος καί τρόμος στήν πιάτσα: («Για έλα δώ, κύριε έμπο- ρα, πού µού κάνεις ψεύτικες ΄έκπτώσιεις». «Για έλα 'διώ, κύριε χα- σάπή, πού µοι") πουλάς σάπια κρέατα. Θα σε 6άλω να τα φας έσύ, για να καταλ-ά6εις». Καί ούτω καθεξής.… "Αν είχαμε γυναίκες οπουργιο καί ύφυπουργιο τής Παιδείας, πό- σο αύτος & τομέας θα είχε φτάσει στα ανώτατα επίπεδα! Μήπως &… τή μάνα μας δεν έχουμε μάθει τήν πρώτη άλφα6ήτα; Ποιός άνδρας, παρά "ή γυναίκα μπορεί να καταλά6ει τήν ψυχολογία τοι") παιδιού; Αύτή να το 6οη!θιήσει πραγματικά στα πρώτα δήματά του για τή Γνώση κι αύτή έχει τον τρόπο να το ποιδ'ηγετήσει στον κακοτράχαλο ιάνή'φ-ορο τής ανώτερης Παιδείας. Να είναι, λέτε, μόνο αύτοί οί τομείς στούς οποίους ή γυναίκα μπορεί να προσφέρει απ' τα απέραντα αποθέματα τής εύψυχίας τ ς; ηΚάποτε, στήν αύγή τών α'ίώνων πού το ανθρώπινο είδος συνει- δητοποίησε τήν παρουσία του c’ αύ'τον τον πλανήτη, επικρατούσε το καθεστώς τής μητριαρχ'ί.ας. Καιρος είναι νοµίζω, ν, ανακτήσει ή γυναίκα ένα µέρος απ τα δικαιώματά της. "Ενα μέρος, είπα... Ε. ΤερΖόπουλος 3 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ 4o XPONIA ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΣΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΜΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ ΄Εργο ζωής έκανε 6 Κίτσος Μακρής τήν παράδοση τού Πηλίου και τή συντήρησή της, συμπληρώνοντας εφέτος τέσσερις μεστες δεκαετίες μελέτης καί έρευνας πάνω σε όλες τις μορφές τής λαϊκής μας τέχνης. 16 πρεπε να ζού|σ-ατε στο Βόλο γύρω στο ’55. Μετά τούς σεισμούς. "Οπου, γιά v’ ανοίξουν δρόμους, έδεναν 15 ένα χον- τα "συρματόσχοινο κάτι αρχοντικά γεµάτα άπό τοιχογραφίες, ξυλόγλυπτα, φεγγίτες καί άλλα άριστου…ργήμιατα. Τά τρά6αγε μια µπουλντό|ζα καί τα διέλυε. "Οχι ένα, ή δύο ή τρία, ή δέκα… 'Ο σεισµός άπλώς έπιτάχ=υνε το ρυθµό τής καταστροφής. Για- τί ή καταστροφή καί πιριουπήρχε τών σει- σμών… καί συνεχίστηκε μετά...». 'H χαρακτηριστική περιγραφή 6156101- σµένων καί άινεύ|θυνων ιένεργειών, πού μας έχουν στοιχίσει τήν ιάνεπανόρθωτη κατα- στροφή άΙμέτιρητων θησαυρών τής λαϊκής πολιτιστικής μας κληρονομιάς, άνήκει στον K1100 Μακρή. Τον άνθρωπο, πού έκανε έργο |ζωής τή συντήρηση καί διάσωση τής λαϊκής τέχνης καί παραδόσεως γενικά καί τής πηλ'ιορείτικης είδικόίτερα. Σαράντα χρόνια (1937—1977) προσ- φοράς στή διαφύλαξη τών στοιχείων, πού συνθέτουν τή συνοπτική ίστοριία τού έ- θνους, κλείνει εφέτος & μεγάλος «λαογρά- φος. Χρόνια γεμάτα μόχθο,-άντιξοότητες ύπιοκειμενικες καί άντικειμενικ…έ.ς, διω- γμούς. Άλλα .καί μελέτες καί έρευνες μο- ναδικές πάνω σε όλες τίς µορφές ΄-χωρίς έξαι΄ιρεοη- τής λαϊκής καλλιτεχνικής έκ- φιρ'ά'σεως: στή "ζωγραφική, αρχιτεκτονική, γλυπτική, ύφαντική,, |ξυλογλυπτική, κερα- μική, ενδυμασία καί άλλα. Καί & αύτά, άπο προσωπική πρωτο6ουλία. Με μοναδικό κίνητρο το πάθος του γιά κάθε τι, πού Βγήκε από τα χέρια τού άγνού λα-'ικού καλ- λιτέχνη: Τυπώνοντας 10‘1 συμπεράσματα τής δουλειάς του -έχει γράψει περισσότε- ρ'α άπο είκοσι 6ι6λία καί δεκάδες άρθρα- από Κυριακή σε Κυριακή στο τυπογραφείο τού πατέρα του στο Βόλο, μια καί τήν ύ- 116101117] έΘδο|μά|δα, το τυπογραφείο δού- λευε τίς έμποιριικές παραγγελίες. Καί &- κό'µ..η, χωρίς τήν παραμικρή κρατική συµ- παράσταση. Με εξαίρεση 20.000 δρχ., πού τού παραχωρήθηκαν στή διάρκεια τών σει- σμών. -- Να σας ιπώ. ”Evin είµαι εύχαρ=ιστημέ- νος, όταν δέν μ' έμπαδίζου.ν στο έργο μου. Δέν φτάνουν οί φιλοδοξίες μου μέχρι τού νά με συμπαραστέκονται, λέει. Κι" όταν παρατηρώ, ότι μια τέτοια ιδή- λωση, κ…ρύδει πολλή πίκρα, δεν διστάζει νά ξιεδ.ι-αίλύνει τή σκέψη του. …Μά, δυστυ.χώς."Οταν & πρώτος, πού διώ- χτηκε στήν έπταετία από τον ,Οιριγαν…ισ-μο Χειροτεχνίας, ήμουν ενώ; - Γιατί τάδωλαν είδικά µε σας; — K011’ αρχήν, γιατί ήµουν καλος ύπάλ- ληλος, πράγµα, πού δημιούργησε θέμα... εξοντώσεώς μου! K1’ έπειτα, γιατί, όπως συμβαίνει παντού, διάφορα άεργα πλουσι- όπαιδα ήθελαν να κάνουν το λάτιρη τής λαϊκής τέχνης ίσως καί τον Μαικήνα της. 'Η ύπαρξη ή δική μου δέδαια στο Πήλιο, κατά κάποιον τρόπο, τούς έδενε 101 χέρια. Γι αύτο κι ένας 0171’ αύτούς, καί το λέω μέ πλήρη εύΘύνιη τών νομικών συνεπειών, νομαρχ-ι'α'κος σύμδουλος τότε, τής δικτατο- ρίας, φρόντισε 1101 0101x111) καί μέ έμμεση προσπάθεια, να ιέξοντωθώ καί φυσικά... Το 1974, αμέσως μετά τή μεταπολίτευ- ση ο Κίτσος Μακρής έπανήλ|θε |στον Ε- …… 10107101111000 'Ελληνικής Χειροτεχνί- ας στον οποίο ε.ίχε διοριστεί το 1962. Αύ- τή τή φορά, ώς διευθυντής για "τή Θεσσα- .λία. Γεννημένος στή Λάρισα το 1917, & Κί- τσος Μακρής μετακόμισε το 1926 οίκογε- …νει…ακώς στο Βόλο, |όπου ο πατέρας του, έκδότη…ς τής λαιρισινής έφη,μερι'δας «Πρόο- δος» καί ί'διιοκτήτης '6ι6λ-ιοπωλείου καί τυ- πογραφείου είχε έγκατασταθεί από το 1925. 'Η μητέρα του, ένας πολύ καλλιεργηµέ- νος άνθρωπος, «καταλ…α'6αίνετε μιά νοικο- κυριά τού 1925 μέ δική της διύλιοθήικη 017110 300 διδλ'ία ήταν κάτι πρωτοφανές», έσπρωξε 101 παιδιά της προς τίς τέχνες καί 101 γράμματα. Καθηγητής τού διολιού στο "Ελληνικό Ωδείο έγινε ο "Αρης. Δη- μοσιογράφος ο Φαίδων (πρόκειται γιά τα μέχρι πρότινος, πρόεδρο τής 'Ενώσεως Συντακτών Θεσσαλίας καί Στερεάς Ήλ- λάδος), λαογράφος καί συγγραφέας & Κί- Ξυλόγλ…η πόρτα στο σπίτι τού Ντίκα - Πορταριά. κάηκε το I943. τινος. "Η άδελφή τους πέθανε πρόσφατα. T0 1937, δεκαεννιά χρόνων έφηδος ο Κ. Μακρής δοηθάει στίς προδολές, «νεαρος έγώ, ασχολούμενος περί 101 γράμµατα», τον αείμνηστο καθηγητή τής ίστορίας τής Τέ- χνης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Δη- μήτρη Εύα-Υγιελίίδη, πού ΄6ρ-ίσκεται στο Βό- ,λο γιά σειρά διαλέξεων. ' -«.'.Μού φαίνεται ότι έζησε ένα διάστημα έδώ & Θεόφιλος. Δέν ψάχνεις 1101 61051; στοιχεία», λέει κάποια στιγμή, στον μέ τίς θολές άκόμα ικαλλιτεχνικές τάσεις, νεαρό 6οηθό του δίνοντάς του, χωρίς 1101 το ξέ- ρει, ένα συγκεκριμένο στόχο. Αύτή ή τυχαία, άύίαστη ύπόδειξη στά- θηκε αφορµή ν" αποδειχτεί, ότι πράγματι ο Θεόφιλος |έζησε 101 τριάντα κυριότερα σέ δημιουργία χρόνια τής ζωής του στο Πήλιο καί ήιάρχή τής σαραντάχρονης κα- ριέρας τού Κίτσου Μακρή. Δύο χρόνια άκρι6ώς, άιριγότερα, το 1939, τυπώθηκε μέ πρόλογο τού ίδιου τού Εύαγ- γελίδη ΚΟ ζωγράφος Θεόφιλος στο Πή- λιο», πρώτο Θι6λίο τού Μακρή καί πρώτη συστηματική μελέτη τού σχεδον άγνωστου άκόµη τότε, ζωγράφου. Οί αντιδράσεις στο 6161110 στάθηκαν ποικίλες καί άντιφατικές. '0 μεγάλος αρχιτέκτονας Δημήτρης Πι- κιώνης, οί ζωγράφοι Έγγονόπουλος καί Χατζηκυριάκος, & γλύπτης Τόμπρος έν- θουσιασμένοι 6οηθούν οίκονομ.ικά τήν έκ- ! | " . Y ,:Η;ω 20 … - 231:» 8ΡΡξ", ΄ ' Τµήµα άπό τοιχογραφία τού 181m τού Πατριάρχη στήν Πόλη. Μοναστήρι 'Αγ. Λαυρεντίου. Κσταστράφψιε. Θεόφιλου: 'Αθαινάσιος Διάκος - "Ανδρούτσος - Μέγας 'Αλέξανδρος. Τοιχο- δοση. "Αντίθετα, ή εφημερίδα «Έστία» φρύαξε μ, 0101011 τον «άθλιο σοδατζή, πού δέν ήξερε 1101 ζωγραφίζει», φτάνοντας v01 µιλήσει καί για «μιά πελώρια άπάτη, πού κρυ'δόταν πίσω σε όλη αύτή τήν 10100101». "Οσο για τον Ζαχαρία Παπαντωνίου τον οποίο 0 ίδιος & Μακρής ξε.νάγησε στο Πήλιο (1939—40) δείχνοντάς του καί δουλειά τού Θεόφιλου, πέρασε το ζωγράφο «γενεές δεκατέσσερις» μέ τρία άρθρα του στο «Βήμα». Πάντως μετά το ξεκίνημα, άνθρωποι 00111 1011 Γ. Σεφέρη, τον Ν. Βέη, τήν "Αγγελική Χατζημιχάλη, τον Γιάννη Κο,ρδάτο, παραστάθηκαν ζεστά στήν προσ- πάθεια τού …έκλεκτού λαογράφου. 'Η πρώτη γνωριμία τού Κίτσου Μακρή µέ 1011 θεόφιλο έγινε στήν 'Ανακασιά, έ- να χωριο τού "Ανω Βόλου. Τα πήγε έκεί, & Δηµήτρης, γιος τού Γιάννη Κοντού, 010 σπίτι τού οποίου ύπάιρχει ένα μεγάλο δω- μάτιο διακοσμηµένο ολόκληρο μέ τοιχο- γραφίες τού Θεόφιλου (το σπίτι σώζεται σήµερα σχεδον άνέπαφο) . Είναι κυρίως ελεύθερα αντίγραφα άπό τίς τοιχογραφίες τού Φον "Ες τού Μονάχου, στολισμένες μέ πλήθος διακοσμητικά, άπό τοπία τού Πή- λίου, θυρεούς καί άλλα. ΄Ιίήν έποχή, πού ο Κ. Μακρής, άπό σπίτι σέ σπίτι κι άπο χωριο σέ χωριο τού Πηλίου, άνακαλύπτει το Θεόφιλο, δέν ύ- πάρχουν διαμορφωμένα κριτήρια σέ 0,11 αιώνα πού παρίστανε τήν πομπή τής (“demons γραφία σέ καφενείο στον Κάραδο Πορταριάς. Καταστράφηκε στο ……6λεµο. 17 άπαρρίίθµ.η,ση τών καταστροφικών γιά τήν πολιτιστική μας κληρονομιά παραγόντων, άναφέρεται στήν|έρήμωση τών σπιτιών,…- τά τον έκπιατρισ'μιό τών παλιών άρχόντων καί τήν έγκατάλειφή τους άπό τούς πολυ- πληθείς κληρονόμους, άπό τούς οποίους κα- νένας δέν παίρνει τήν πρωτοόουλία τής έ- πισκευής γιά νά καταλήξει στο νόμο πού ορίζει τά νέα σπίτια νά χτίζονται στον τοπικό ρυθμό. Μέ έξαί…ρ΄εση «μερικές σεμνές περιπτώ- σεις», τρ-αγικά χαρακτηρίζει 6 Κ. Μακρής τά ιώποτελνέσμ-ατα αύτού τού νόμου. «κυρίως στον "Ανω Βόλο, όπου ιοί κάπως εύκατά- στατοι Βολιώτες θεωρούν άπαραίτητο να κάνουν καί µιά Βίλα σέ τοπικό ρυθμό, χω- ρίς ούτε |έκείνοι νά τον ξέρουν καί νά τον &- γαπούν, ούτε καί οί άρχιτέκτνονες. "Ετσι, 6λέπετε άνάμεσα στά παραδοσιακά σπίτια, ένα πλήθος από γελοιοποιή.σεις τής πα- ρα'δό"σεως, ώστε σκέπτεται κανείς μήπως θά'τ'αν προτιμότερο νά τούς άφηναν νά χτί- ζουν τσιιµ.ε'ντένια κουτιά, παρά αύτά τά φρικτά, τραγικής άσχή'μιας «παραδοσια- κά» λεγόμενα σπίτια. Το μόνο καλό μ" αύ- τό το νόμο, είναι ότι µας γλυτώνει από με- γέθη, πού θά χαλούσαν τίς άναλο'γίες τού χώρου. Δέν μπορεί, άς πούμε, νά χτίσει κανείς ένα όχταώροφο στον "Αν-ω Βόλο. Από αύτή τήν άποψη έχουµε έξ΄ασφαλι- στει». Τή στροφή τού κόσμου προς τή λαϊκή τέχνη δέν τή θεωρεί καθόλου τυχαία 6 κ. Μακρής. ,Αντίίθετα, ύποστη:ρί.ζει ότι είναι μιά άκραία συνέπεια τού τεχνολογιάού πο- λιτισµ.ού. Γιατί οί άνθρωποι έχουν π-ιά κου- ραστεί άπό αύτά τά ψυχρά, ομοιόμορφα, αδιάφορα προϊόντα τής όιο=µ.ηχανικής πα- οποία "Ο δεύτερος λόγος είναι ή άνάγκη νά- χιουμε ρίζες, έξαιτίας τού έθνικού αποχρώ- .ματ'ισμού σέ παγκόσμια κλίµακα: Γιά μας τούς Έλληνες είναι άκριόώς ή στιγμή πού άρχ'ί'ζουιµ.ε νά συνειδητοποιούµ.ε ότι μετα- θαλίλό!μαστε σέ κοσμοπολίτες. Καί θέλου- με νά κρατήσουμε τίς ρίζες μας. "Ασχετα μέ το άν αύτή ή τάση παίρνει συχνά τή 20 µορφή μόδας. "Ασχετα μέ το άν 6λέπουμε τήν έπ»ιφάνεια καί όχι το όάθος, ή τάση είναι γνήσια. Είναι μια μόδα. Αλλά δέν παύει νά προέρχεται άπό μιά ούσ…ιαστική άνθρώπινη άνάγκη. -'Επομένως, ή συντήρηση τών στοιχείων πού συνθέτουν το λαϊκό μας πολιτισμό εί- ναι άπολύτως απαραίτητη… τονίζει 6 Κ. Μακρής. Γιατί αύτά είναι οί κρίκοι, πού µάς συνδέουν μέ ολόκληρο το παρελθόν μας. Γιατί κανένας λαος δέν μπορεί νά ζήσει χωρίς ί.σ:τορική μνήμη,. "Ας μήν έ- πανα'λάύουμε το σφάλμα πού κάναμε, δια- γράφοντας 2.000 χρόνια για νά πάµε πίσω στήν άρχα'ιό'τήτα μέ το ν-εοκλιασικισμό, πού είναι οι… εύρύτειρα κοινωνικό. Καί πού το πληρώσαµε πολύ άκρι6ά. Το κακό είναι ότι καί 6 νεοκ΄λασικισμός τής οδού Πανεπιστημίου δέν ήρθε άπό τήν "Ακρό- πολη στήν Πανεπιστημίου. Από τήν ’A— κροπολη πήγε στή Βαυαρία κι άπό τή Βαυαρία ήρθε στήν οδο Πανεπιστηµίου. Μέ τή φωτογράφο - σύντροφο τής ζωής του καί τή μοναχοκόρη του, άπόιφ.οιτο τού Πολυτεχνείου, ζεί στο σπίτι του στο Βόλο, 6 Κίτσος Μακρής. Διώροφο, φτιαγμένο κι έπιπλωμένο στον τοπικό ρυθμό, είναι σιω- στο μουσείο πηλιορείτικης τέχνης.Γιατί,σ αύτό στεγάζεται ή θαυμαστή συλλογή του, πού πειρι.λα|μόάνε-ι 500 περίπου έργα λαϊ- κής ζωγραφικής (22 τού Θεόφιλου, δο-υ- λειά έπί.σης τών Παγώνηδων, Χριστόπου- λου, Μάργαρη, Κουτσοδόντη κι άθλων. Κι ά)κόιμ.α χάλκινα καί ξύλινα άντικει΄'µ.ενα κι ύφαντά) . "Επίσης, 3.000 φωτογραφίες καί σλάιντς άριστουιργηµάτων πού σώζονται ή έχουν ήδη καταστραφεί. Είναι όλα όποµ.νη- µατισμένα λεπτομερειακά. »… Κ-ί=΄τσο Μακρή έχουν άπονεμηθεί πολλές κρατικές τιμητικές διακρίσεις, &- νάμεσα στίς οποίες, πέρυσι, καί το όρα6είο τής "Ακαδημίας "Αθηνών. "Εχει λά6ε;ι μέ- ρος μέ άνακοινώ…σεις του σέ διεθνή καί έλ- ληνικά συνέδρια. "Εχει συνεργαστεί µέ τά έγκυρότερ'α έλληνικά καί ξένα έντυπα, έ- νώ ή συλλογή του λαϊκής τέχνης έχει έκ- τεθεί στήν "Αθήνα, Βόλο, Θεσσαλονίκη καί Γενεύη. Μέλος τής Διεθνούς 'Ενώσεως Τε- χνοκριτών, τής "Εταιρίας 'Ελλήνων Λογο- τεχνών κ.αί άντιπρόείδρος τής 'Εταιρίας Θεσσαλικών Μελετών, πλούτι'σε το συγ- γραφικό του έργο, το χρόνο πού μάς πέ- ρασε, μέ τό μνημειώδες όιόλίο «'Η Λαϊκή Τέχνη τού Πηλίου» ('Εκδόσεις «Μέλισ- σα»), στο οποίο δίνεται όλόκλη-ρη ή είκό- να τής έξελίξεως τής Τέχνης στήν περιο- χή αύτή. "Αληθινό ίστορικο - πολιτιστικό ντοκουμέντο, τό όι6λίο αύτό, άποτελεί τή συνισταμένη τού σα,ρ.αντάχρονου μόχθου τού συγγραφέα του. Τόσο τά κείµενα όσο καί ή είκονογράφηση, καταγράφουν κι &- ξιολογούν καί τίς πιο μικρές δηµιουργίες τής άγνής κι άνό'θευτης λαϊκής τέχνης, δασικά τού 18ου, 19ου καί άρχών τού 20ού αίών'α. «"Αν αύτή ή έριγασία δέν είναι τέρμα, είναι ασφαλώς, ένας σημαντικός σταθµός», γράφει ο" αύτο το τελευταίο 6ι6λίο 6 Κ. Μακρής. Κι όταν τού διατύπωσα τήν άνη|:υχία μου, σχετικά μέ το νόημα αύτών τών… λέ- ξεων, παραδέχτηκε: -'΄Οταν έΘγ-αλα τή «Λαϊκή Τέχνη τού Πηλίου» αί-σθάνθηκα λίγο - πολύ ένα εί- δος πνευματικού συνταξιούχου. Τώρα, πού το ξανασκέφτο,μαι, λέω ότι έκείνα τά λό- για είναι ένας ύποσυνιειίδητος φό-όος ότι τελει'ώνω, ότι είναι το τέρμα. Βέβαια, 6- πάρχουν μερικότερα θέματα πού μέ άπα- σχολούν τώρα καί θά συνεχίσω, άλλά μέ μικρότερες έργασίες. Σάν αποτέλεσµα τών έιριευνών του στήν "Ήπειρο, 6 Κ. Μακρής, έκφ=ράζει τήν κα- τάπληξ'ή του για τον πολιτιστικό πλούτο τής περιοχής, γιά τον ρυθμό τής κατα- στροφής του, άλλά καί γιά το γεγονός ότι, ένώ ή "Ηπειρος έχει πολλούς λογίους μέ παράδοση, δέν δώθηκε ένας άνθρωπος να αφιερώσει τον έ-αυτό του καί να μας πα- ρου-Μάσα όλον αύτό τον πολύτιμο θησαυ- ρό, πού καταστρέφεται μέρα μέ τή μέρα. -Σέ τί σημείο Βρίσκεται σήµερα ή λαϊ- κή μας τέχνη; τόν ρωτώ, - Δέν ύπάιρ!χει σήµερα λαϊκή τέχνη, λέει. Γιατί αύτή ήταν προϊόν τών μικρών οίκο- νομικών καί πολιτιστικών ένοτήτων, στίς οποίες ήταν χωρισμένος ολόκληρος 6 έλ- ληνικός χώρος. Τώρ-α, έχουμε χειροτε- χν-ία μόνο, πού λειτουργεί μέ τελείως δια- φορ-ετικό τρόπο άπό τήν παλιά λαϊκή τέ- χνη. "Επειδή άπευ'θύνεται σέ διεθνές κοι- νό δασικά, ή χειιρ-οτεχνιία μας χρήσιμο- ποιεί στοιχεία, πού δίνουν περισσότερο χα- ρακτήρα, άς τον πούμε ξωτικό. Γιατί αύ- τοί οί άνθρωποι δέν μπορούν νά συλλά- όουν τίνος νοήματος καί περιεχοµένου εί- ναι φορέας τό κάθε άντι'κείµενο, το κάθε διακοσμητικό θέµα. -Τώρα είμαστε σίγουρα πελαγωµένοι! Τί πιστεύετε; Θά όρού|με το δρόμο μας; Τόν ρωτώ, πρίν άπ-οχαιρετιστούιµ.ε. —— Το έλπόζω. Εύχομαι μόνο να μή γίνει αύτο πολύ άργά, τόσο πού νά έχουμε χά- σει τά χνάρια μας. "Avvu Xéppa -Ζυµσροκη — > 22

190_d_082.pdf

  • Ξ Ξ Ξ ! 5… διαδικασίες για ένταξη του όλου έργου , ονοµάζοντας το κτίριο διατηρητέο. 'ΕΧΘΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ' κατά της πόλης του Βόλου και του Νομού Μαγνησίας. χαρακτήριζε το 1992 σε πρωτοσέ- λιδο και πολύστηλο άρθρο του ο τοπικός 'ΤΑΧΥΔΡΟ- ΜΟΣ'. ενέργειες του προϊσταμένου της 5ης Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων κ Δ. Παλιούρο. σχετικά µε πρω- τοβουλίες του για την διάσπαση του Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας και τη διασπορά σχολών (βλέπε Κτηνιατρι- κή) στην Καρδίτσα και άλλες Θεσσαλικές πόλεις. Τον ίδιο χαρακτηρισµό. δυστυχώς. αναγκαζόµαστε να συµµεριστούµε και σήμερα. για το οποίο Παραµένει ακόμη στη θέση του. τον προίστάµενο της 5ης Εφο- ρείας Νεωτέρων Μνηµείων του κ Δ Παλιούρα. Γιατί η ίδια ιστορία. η ίδια τακτική. η ίδια ακριβώς με- θοδολογία επαναλαµβάνεται για πολλοστή φορά. που σήµερα ακούει στο όνοµα Πλατεία Πανεπιστημίου και συγκρότηµα κιισµι΄ττων πρώην εργοστασίου Ματσάγ- γου στο Βόλο. Το θέμα κατασκευή της Πλατείας Πανεπιστηµίου. σε µια πόλη όπου πραγµατικά πάσχει από ανοιχτούς και 4ελεύθερους χώρους. χαρακτηρίζεται οµόφωνα. παλαιότερα και σήµερα ως έργο πνοής για την πάλη του Βόλου. στοοίου Μοτσάγγου. κατόπιν αγοράς. πε-* ριήλθε στην ιδιοκτησία του Πανεπιστη- μίου Θεσσαλίας. Στη συνέχεια προχώρη- σαν και οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης γειτονικών ιδιοκτησιών για την κατασκευή της πλατείας. Οντως πρόκειται για ένα ' μεγάλο και σηµαντικό έργο για την πόλη µας που αρχιζει από την οδό Αλεξάνδρος και καταλήγει στην οδό Δηµητριάδος Την ριµένη όµως χρονική περίοδο που η καλή συγκοιρία. ίσως η µοναδική. σύμπραξη και συνεργασία Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας και Δήμου Βόλου. την στιγμή ακριβώς που υπάρχει αυτός ο δυναµίσµός και αφού προηγήθηκαν συ- σκέψεις µε όλους τους εµπλεκόµενους φορείς. διαβουλεύσεις. δημόσιες ανακοι- : νώοεις κλπ. την στιγµή που αρχίζουν οι στο ||| Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης για χρηματοδότησή του. Αυτή την συγκεκριµένη χρονική στιγμή ετιιλέγα ο κ. Παλιούρας και 'ΞΑΦΝΙΚΑ' αγνοώντας όλους και όλα υπογράφει το "ΣΤ ΟΠ" σε όλες αυτές τις διαδικασίες. ΤΩΡΑ φαίνεται πως ανακάλυψε ο κ Πα- … λιούρας ότι το "σύνολο" του κτιριακού … … συγκροτήµατος του πρώην εργοστασίου ' ατσάγγου είναι αξιόλογο και εισηγείται τον χαρακτηρισμό του ως διατηρητέο : µνημείο!!! ΤΟΣΑ χρόνια όµως γιατί δεν το έκανε: … Σχεδόν επί μια εικοσαετία που παραµένει . στο Βόλο ως υπάλληλος της 5ης Ε.Ν.Μ. ; για πρώτη φορά είδε τα συγκεκριμένα κτι'- ' ' ρια και τα στέλνει ΤΩΡΑ για χαρακτηρισµό: Γιατί ο κ Παλιούρας δεν χαρακτήριζεως διοτηρητέα. έστω όσα κτίρια κρίνει εκεί- νοςως αξιόλογα. (πάγιο αίτηµα άλλωστε ' του ΤΕΕ. Συλλόγου Αρχιτεκτόνων. καθώς ΄' και άλλων φορέων). ούτως ώστε οι πολί- τες και οι φορείς αυτής της πόλης να ξέ- ρουν που βαδίζουν: Τόσο δύσκολο είναι: Τουναντίον όµως. ο κ. Παλιούρας επεμ- βαίνει την τελευταία στιγμή. και προβάλ- ' ' λει πλείστα όσα εµπόδια που πολλές φορές είχαν ως αποτ&εσμα ακόµη και ματαίωση σημαντικών έργων. Από δηµοσιογραφική έρευνα. ανατρέχοντας σε πα- λιές πηγές και στοιχεία από εφηµερίδες της εποχής, 'διαπιστώνουμε' ακριβώς την ιδια τακτική. την ίδια με- Θοδολογι'α να εφαρµόζει ο κ. Παλιούρας σε πολλά και άκρως σηµαντικά θέματα για την πόλη του Βόλου. ν Ως γνωστό το κπιριακό συγκρότηµα του πρώην εργο- φουαγιέ του κινηµατογράφου Δεν συμπεριλαµβάνουν ούτε καν µια ενότητα του κτιρίου Εστω ολόκληρο το φουαγιέ που φθάνει µέχρι τα 9 µ. Δηλαδή το υπόλοιπο τμήμα του φουαγιέ (το κόβουμε στη µέση) δεν είναι διατηρητέο; Μπορούµε να το κα- τεδαφίοουµε: Και η κυρίως αίθουσα του κιιηµατοθεά- τρου η σκηνή. τα καμαρίνια κ. kn όλο αυτό είναι κα τεδαφιστέα; Αφού δεν ελέγχονται από την απόφαση χαρακτηρισμού. Και τί νόηµα έχει να διατηρήσουμε µόνο την πρόσοψη και να κατεδαφίσουµε όλο το υπόλοιπο κτίριο. Και γιατί να μην κα εδαφιστεί το υπόλοιπο τµήµα -µη χαρακτηρισµένο αφού η ίδια η υπηρεσία έδινε το πράσινο φως στους ιδιοκτήτες για την κατεδάφισή του (με την άρνηση χαρακτηρισµου του συνόλου του κτιρίου). Ποιός νόµος απαγόρευε την κατεδάφιση του υπολοίπου -µη χαρακτηρισµένου. Τελικά το πώς σώθηκε το Αχίλλειο από την κατεδάφι- ση είναι μια άλλη ιστορία... 3) ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣ|ΟΥ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΥΛΙ- ΚΩΝ Ο.Σ.Ε. ΘΕΣΣΑΛΙΑ 1/3/96 N0 αναληφθεί πρωτοβουλία για προώθηση έργων του ΟΣΕ προτείνει το TEE µε έγγραφο στην Νοµαρχία. Μα- γνησίας. 'Την ανάληψη πρωτοβουλιών για την προώθηση της κατασκευής του νέου εργοστασίου του ΟΣΕ στο Βόλο.… Για την κατασκευή του νέου εργοστασίου συ- ντήρησης του τροχαίου υλικού κανονικής γραμµής. στο σταθμό του Βόλου. το Επιµαητήριο. επισηµαίνει ότι υπάρχουν σοβαρά εµπόδια καθώς όλο το συγκρότηµα των εγκαταστάσεων του σταθµού έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο µνηµείο...' 'H µ… για την κατασκευή του νέου εργοστασίου έχει κατατεθεί. αλλά δεν έγινε δεκτή από την τοπική υπηρεσία του ΥΠΠΟ. σηµειώνει το ΤΕΕ. που τονίζει την ανάγκη να αναληφθούν πρωτοβουλίες για το θέµα Σημειώνεται ότι υπήρχε η διεκδίκηση του εργοστα- σίου (100 θέσεων εργασίας) από την γειτονική Λόρι- σα. ι"διαγνώσεις" της 5ης Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων πάντα σε βάρος της πόλης λώς και τους αφορά το θέµα άµεσα. γνωρίζουν αυτές τις λεπτοµέρειες; Μήπως το θέµα εµπεριέχει και ποινικά αδικήµατα; Ας το ψάξουν. 6) ΚΤΙΡΙΟ ΠΜ.Α|ΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΤΟ ΒΟΛΟ Είναι γνωστή όσο και λυπηρή η περίπτωση κατάρρευ- σης τµήµατος του διστηρητέου κτιρίου κατά τις εργα- σίες επισκευής του. Πέραν της ευθύνης του εργολάβου και των επιβλεπόντων; µηχανικών του Δήµου υπάρχει συνυπευθυνότητα και της εποπτεύουσας αρχής (5η Εφορεία Νεωτέρων Μνηµείων). λόγω του διατηρητέου αλλά και λόγω συγχρηματοδότησης των εργασιών επισκευής από το ΥΠ.ΠΟ. Η τοπική υπηρεσία απ΄ ότι φαίνεται δεν πορσκολού- θηοε την πορεία του έργου και δεν παρενέβη ως όφειλε. Γιατι" τότε δεν υπήρχε ΣΤ ΟΠ στις εργασίες που γινόταν ώστε να αποφευχθεί η κατάρρευση του κτι- pm; 7) TPAINAKI ΠΗΛΙΟΥ Μελέτες επισκευής υποσταΘμών. Ακριβή αντιγραφή από επίσηµη καταγγαια TEE .MI: παρέµβαση του κ. Πολιούρα... πε- ρίελήφΘηκε έντεχνα νέο άρθρο αρ. 7 που δεν υπήρχε σπιν αρχική πρόσκληση ενδια- φέροντος. το οποίο προδιαγράφει και την φωτογραφία του νέου µελετητή που θα εξασφαλίσει την ανάθεση του έργου.. '(O µου:τητής να είναι Πανεπιστηµιακά. σύµ- φωνα µε απαίτηση |που κ Παλιούρα). Αποτέλεσµα της ενέργειας αυτής του κ. Παλιού… ήταν από 2.5 εκατοµμύρια να ανέλθει σε δεκάδες εκατομμυρίων η αµοι- βή για τη σύσταση της µελέτης του υπο- σταθµού του τραίνου. Η δε µελέτη παρεδόθη από τον Αθηναίο πανεπιστημιακά µελετητή στους τοπικούς φορείς μετά την παρέλευση τριετίας. Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήµου Βόλου το Μάρτιο του 199B έστειλαν υπόµνηµα µε όλα τα στοιχεία στην 5 Ε.Ν.Μ.. για να "εκφράσει τις…απόψεις της" η υπηρεσία σχετικά µε το θέµα του κτιρίου της πρώην Τραπέζης Ιονικής - Λαϊκής στην οδο Δηµη- '… τριάδα µε Π. Μελά. το οποίο αγόρασαν ιδιώτες και προφανώς σκόπευαν να ανα- γείρουν πολυόροφο κτίριο. Γιατί τότε δεν φρόντισε αμέσως 0 N. no- λιούρας να προχωρήσει στον χαρακτηρισμό του κτιρίου ως διατηρητέο - όντως ώστε να µπλοκάρει όλες αυτές τις ' διαδικασίες και παράλληλα να μειωθεί η αγοραστική αξία του διατηρητέου πλέον ακινήτου για να μην αναγκάζεται το Πανε- πιστήµιο να πληρώνει υπέρογκα ποσά για απαλλοτροίωση (περίπτωση ακινήτου κ Κόκκινου). Αλλά κρατούσε το θέµα στο συρτάρια του γραφείου του σχεδόν επί ένα οκτάµηνο και έτσι διαπίστωσε ότι οι διαδικασίες για επι- σκευή του κτιρίου Ματσάγγου προχώρη- σαν. ήδη o σχεδιασµός για την κατασκευή της Πλατείας Πανεπιστημίου µπαίνει στην τελική του φάση. προχωρά στον χαρακτηρισµό του κτιρίου της οδού Δηµη- :* τριόδος Και το άκρον άωτον. στη συνέχεια. µε δική του καθαρά πρωτοβουλία, αφού κανένας δεν του το ζήτησε. προχώρησε στη δέσµευση του κτιριακού συγ- κροτήµατος Ματσάγγου. χ # Ι Επιλέξαµε και σας παρουσιάζουµε τα πιο σηµαντικά: 1) ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΒΟΛΟΥ Επιλογή δηµοσιευμάτων της εποχής ΘΕΣΣΑΛΙΑ 9/6/92 (πρωτοσέλιο): ! ι πές"… το ζιο…-€ΐζ€€Ωι ότι ι . " 8…ωφιιεεα Τα "ΦΡΕΝΟ' στις εργασίες στο Νοσοκοµείο Βόλου. Κίν- δυνος να χαθεί οριστικά το έργο επέκτασής του. Χά- νεται και η µελέτη που στοίχισε 600 εκατομμύρια". ΘΕΣΣΑΛΙΑ 10/6/92 (πρωτοσέλιδο): "ΝΑ ΣΥΝΕΧ|ΣΤΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ζητούν η Νομαρχία. το ΤΕΕ. οι πρόεδροι του Ιατρικού Συλλόγου και της ΤΕΔΚ" ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ 10/6/92: "Κάποιοι μεθοδεύουν την µη επέκταση του Νοσοκο- μέιου. Αν mum χαρακτηριστεί διατηρητέο το κτίριο των Λοιμωδών Νόσων. τότε η 600 εκ. µελέτη. θα είναι άχρηστη. αφού είναι αδύνατον να τροποποιηθει". "... Η εµπλοκή των εργασιών ίσως τελικά µαταιώσει το έργο επέκταση..." '... Αν δεν απορροφηθούν οι πιστώσεις που υπάρχουν σε συγκεκριµένο χρονικό διάστηµα τότε θα µεταφερ- θούν σε άλλο ανάλογο έργο της περιφέρειας (Νοσο- κοµείο Λάρισας)" ΘΕΣΣΑΛΙΑ 10/6/92 "Τώρα έµαθαν για το Νοσοκοµείο:" 'TII'IpO ανακάλυψαν τα διστηρητέα:' ‘... (o κ. Παλιούρας)... δεν επιτρέπει την κατεδάφιση του ουσ1µστ0ς Λαµωδών του Νοσοκοµείου. Αν αυτή η απαγόρευση… επιβαλλόταν τότε που εκπονείτο η µελέ- τη. τότε σαφώς θα είχε περισσότερους υποστηρατές ΣΗΜΕΡΑ. στα πρόθυρα έναρξης του έργου. η παρά- ληψη δηµιουργεί την απορία. γιατί η Αρχαιαλσγ…ή Υττηρεσία να μην εµφανιστεί εγκαίρως. δίδοντας την εντύπωση ότι συµβάλλει στην αναβολή ή και ματαίω- ση του έργου". Αλλά σύµφωνα µε όσα προκύπτουν από τα δηµοσιεύ- µατα. τα οποία σηµειωτέον δεν διαψεύσθηκαν ή αντι- κρούοτηκαν. ήταν η παρεµπόδιση ή έστω και µαταίω- ση του έργου. Η µεταφορά των πιστώσεων στην γειτο- νική Λάρισα. ΣΗΜΕΡΑ. δυστυχώς µε την Πλατεία Πανεπιστηµίου. βλέπουµε να επαναλαµβάνεται το ίδιο σκηνικό. η ίδια ιστορία. µε ΚΑΡΜΠΟΝ. Μένα μόνο να αποδειχθεί τι ωµβσίνει 2) ΚίΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ ΑΧ|ΜΕ|ΟΝ Η απόφαση χαρακτηρισμού ως διατηρητέο µνηµείο από το ΥΠ. ΠΟ αναφέρει: ' .. χαρακτηρίζεται ως διστηρητέο µνηµείο. μόνο η πρόσοψη του κινηµατοθεάτρου 'Αχλλειον' και σε βά- θος έξι (6) µέτρων από αυτή..." Απλά επισημαίνουµε ότι τα έξι (6) μέτρα που προβλέ- πει η απόφαση φθάνουν ακριβώς µέχρι τη µέση του 4) ΕΡΓΑ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ Οταν ξεκίνησαν οι µελέτες επέκτασης του λιµανιού. καθώς και η αξιοποίηση των υπαρχόντων κτισµάτων (αποθήκες) κ.λπ. η ίδια υπηρεσία. λέει και πάλι "- ΣΤ ΟΠ" σε όλες τις διαδικασίες και σνατρέπει τον αρχικό σχεδιασµό. γιατί τόνιζε ότι ανακάλυψε ότι στο Λιµάνι του Βόλου υπάρχουν κάποια παλαιά κτίσµατα. τα οποία ενδιαφέρουν την υπηρεσία". 5) ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΒΟΛΟΥ. Οι διαδικασίες για επισκευή. βατίωση. περαιτέρω αξιοποίηση τόσο του Δικαστικού Μεγάρου. όσο και τηςγύρω περιοχής. ξεκίνησαν αποδεδειγµένα από τον Φεβρουάριο του 1992. Τον Οκτώβριο του 1997 ο τοπικός Τύπος ανέφερε ότι: "Ξεκινούν OI διαδαασίες για ανακατασκευή και επέ- κταση του Δικαστικού Μεγάρου"... ότι ακολούθησε επίσκεψη στο Βόλο του Γ.Γ. του Υπόυργείου Δικαιοσύ- νης µε θετικές εξ… ότι:". .Μέσα στο 1998 η επέκταση του Δικαστικού Μεγάρου...'. στη συνέχεια δέσμευση του ίδιου του υπουργού κατά την επίσκεψή του στο Βόλο. ότι θα δει θετικά το αίτηµα για χρηματοδότηση. αρκεί να του παρουσιαστεί συγκεκρι- µένη µου… και αφού συντάχθηκε από το ΤΕΕ µαέτη με κΠριολογυιό πρόγραµµα που κοινοποιήθηκε στη Νοµαρχία στους βουλευτές και άλλους ενδιαφερόµενους φορείς. ΤΟΤΕ ο κ. Παλιούρας επεµβαίνει και λέει και πάλι ΣΤ ΟΠ στις όλες διαδικασίες που προηγήθηκαν. Τον Νοέμβριο του 1997 στέλνει το φάκελο της υπόθεσης στο ΥΠ. no. µε εισήγηση να χαρακτηριστεί ως διατηρητέο μνηµειο. τόσο το Im'pIo του Δικαστικού Μεγάρου. όσο και η γύρω περιοχή… "στα όρια της ιδιοκτησίας του" ΙΙΙ Αυτό σηµαίνει ότι καµία επέμβαση δεν µπορεί να γίνει πλέον στον οικοπεδικό χώρο του Δικαστικού Μεγά- ρου. Οπότε και οι τάευτσίες προσκλήσεις του Δήµου Βόλου προς τους εργολάβους για εκδήλωση ενδιαφέ- ροντος κατασκευής υπογείου γκαράζ στην περιοχή Δι- καστηρίων - Πλατείας Ελευθερίας. τινάζσνται στον σέ- ρα ως αναφόΡμΜ=ς… Οι σεβαστά κ.κ. Δικηγόροι της πόλης μας. που ασφα- ΒόΘοΟ (Ζ'/2. ΣτΜπεΡΑΣΜΑτΑ . Πέραν των γεγονότων που αναφέρθηκαν. υπάρχουν και πάρΞπολλές αντιφάσεις. Θα περιοριοθούμε µόνο σε δύο που είναι και οι πιο χαρακτηριστικές. Α- το KTIPIO I'lArIAITPATOY στην παραλία του Βόλου όπου στεγάζεται το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. το πιο χαρακτηριστικό και οντιπροοωπευπκό κτίριο της παραλίας. το κατ' εξοχήν σηµείο αναφοράς. το στολίδι της πόλης µας. δεν- χαρακτηρίστηκε ως διστη- ρητέο µνηµείο από τις υπηρεσίες του ΥΠ. no γιατί λέ- α 'µετά τους σεισμούς έχει υποστεί αλλοιώσεις στην άτυπα… του μορφή" Ενώ τα κτίρια του Ματσάγγου είναι πιο αξιόλογα από αρχιτεκτονικής άποψης και δεν έχουν αλλοιωθεί. σύµ- φωνα µε τον κ. Παλιούρα. αφού εισηγείται τον χαρακτηρισμό τους. Υποβαθμίζα όμως το γεγονός ότι σε όλο το κτίριο. προς την πλευρά της οδού Ερµού. που θεωρείται το πλέον αξιόλογο του συγκροτήµατος. έχουν γίνει εκτε- ταµένες εργασίες με εµφανή µανδύα από οπλισµένο σκυρόδεµα. στο σύνολο του κυρίου. που σαφώς απα- γορεύονται κατηγορηματικά από την υπηρεσία γιατί - "αλλοιώνουν και προσβάλλουν συνάµα την άνοια του διστηρητέου µνηµείου". Αυτό δεν είναι το λεκτικό που χρησιµοποιείται σε ανά- λογες περιπτώσεις. όταν εκδίδεται τις αρνητικές και απαγορευτικές αποφάσεις. Β) ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΗΣ ΠΡΩΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΙΟΝΙΚΗ- ΛΑΙ- ΚΗ στην οδό Διπ.ιτπριάδοςΙιρίνεται αξιόλογο να χαρα- κτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνηµείο. Το κτίριο … όµως της πρώην Τραπέζης Αθηνών στην οδό Δημη- τριάδος και Μεταµορφώσεως. όπου θα στεγαστεί η βι- βλιοθήκη του Πανεπιστηµίου. δεν είναι αξιόλογο να χαρακτηριστεί ως διαιηρητέο µνηµεία: Ποιό από τα δύο κτίρια. συγκρινόµενα. είναι πιο αξιόλογο απο καθαρά αρχιτεκτονική µορφολογία και επί µέρους στοιχεία. ιστορικό περιεχόµενο κ.λπ.; Οσον αφορά τους χαρακτηρισµούς προς τον κ Πα- λιούρα τόσο του πρυτάνη του Πανεπιστημίου κ Λαζα- ρίδη. όσο και του δημάρχου κ. Κουντούρη. ως αισχρό συκοφάντη. ψεύτη. ανόητο. ανάγωγο κλπ. εμείς δεν θα προσθέσουμε τίποτα παραπάνω. Οσον αφορά δε την πολιτιστική µας κληρονοµιά. το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας. όπως και o Δήμος Βόλου. έχουν δώσει εξετάσεις και πέτυχαν με άριστα. Το Πανεπιστήμιο µπήκε στο κέντρο της πόλης. αξιο- ποίησε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παλαιά "και εγκατψ:ιµένα κτίρια τα ανέδειξε και τέλος στεγά- στηκε σ' αυτό. Τα ίδια άριστα στοιχεία έδωσε και ο Δήμος Βόλου. Οτι είναι αξιόλογο να διστηρηθεί. θα διστηρηθεί. όπως έχουν πρόζα μέχρι σήμερα Αυτά τα δείγματα γραφής είναι πάρα πολύ σηµαντυιά και μην το ξεχνάτε. .. .». .. .-ι-…ι και-.Οι"… . . '