GPE-Φαρανοράς

Taxonomy

Code

Scope note(s)

Source note(s)

Display note(s)

Hierarchical terms

GPE-Φαρανοράς

Equivalent terms

GPE-Φαρανοράς

Associated terms

GPE-Φαρανοράς

1 Archival description results for GPE-Φαρανοράς

1 results directly related Exclude narrower terms

087_d_044.jpg

ΑΠΟΨΕΙΣ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜ|ΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ;;/Μ;Γ)" ……%%ψ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΣΤΗ ΛΑ ΙΣΑ Μέ τήν εύκαιρία τής έκπόνησης τής Μελέτης Επέκτασης Αναθεώρη- σης τού σχεδίου πόλεως Θεωρείται απαραίτητη ή ένημέρωση τών πολι- τών σέ βασικά θέµατα πού θα απα- σχολήσουν τήν µελέτη άλλα καί Θα έπηρεασουν σέ µεγαλο θαυµα τήν πόλη στα έγγύς µέλλον. Ενα τέτοιο θέµα είναι τό Πανεπι- στήμιο καί είδικότερα ή χωροθέτη- σή του. Η παιδεία καί είδικότερα ή ανω- τότη έκπαίδευση είναι μία ύποδομή απαραίτητη για τήν Ισορροπία αλό- κληρης τής κοινωνικής ζωής. Φυσικα αύτό δέν σηµαίνει ότι πρέπει να έχει φυσική παρουσία παντού. θα πρέπει όµως για κάθε σηµείο τού δοµηµέ- νου καί κατοικημένσυ χώρου να εί- ναι προσιτή αλλά καί συγχρόνως να είναι καί πολιτιστικός ανακλαστή- ρας. Η ανώτατη έκπαίδευση. τό Πα- νεπιστήµιο δέν είναι µία ανεξαρτη- τη µονάδα παραγωγής και "τα… σης τής γνώσης αλλά µία βασική ύ- ποδοµή τής ανθρώπινης κοινωνικής κατοίκησης.Δέν είναι δυνατόν τό Πανεπιστήµιο να μήν είναι δέκτης καί αποστολέας μηνυµάτων από καί πρός τό χώρο πού τό περιβάλλει. ό- πως δέν είναι δυνατόν να µήν έχει συµµετοχή στα γεγονότα πού δια- δραµατίζονται γύρω του. Τα Πανεπι- Του κ. ΘΕΟΦ. Κ. ΜΠΟΜΠΟΤΗ αρχιτέκτονα, υπεύθυνου της µελέτης επέκτασης-αναθεώ- ρησης του σχεδίου Λάρισας στήµιο είναι χώρος. πού έκτός από τήν απονοµή τίτλων πού παρέχει. ά- ποτελεί αναπόσπαστο τμήµα τής εύρύτερης πε ιοχής καί ίδιαίτερα τής πόλης πο έδρεύει. συμμετέχει όργανικα στίς έµπειρίες καί στίς έ- νέργειες τής πόλης. Γ τα να γίνουν τα παραπάνω πραγ- µατικότητα δύο είναι τα βασικότερα σηµεία πού πρέπει να αντιµετωπι- στούν. Τό πρώτο καί σηµαντικότερο είναι ό προγραµµατισµός λειτουρ- ί γίος τού πανεπιστηµίου µέ έλαχι- στοποίηση τών στεγανών αναμεσα σ' αύτό καί τήν κοινωνική ζωή τής πολιτείας. Καί τό δεύτερο ή καταλ- ληλη επιλογή τής φυσικής του χω- ροθέτησης. Τήν µελέτη βέβαια θα απασχολήσει µόνο τα δεύτερο ση- µείο καί για τα λόγο αύτό πρέπει να προκαθοριστούν τα µεγέθη έτσι ώ- στε να ύπάρχει σαφής είκόνα τού θέµατος.Τό όριακό λοιπόν μέγεθος για µία εύρυθµη λειτουργία τού Πα- νεπιστηµίου - καί αύτό έµπειρικά - βρίσκεται στούς 8.000 µέ 10.000 φοι- τητές. Πέραν αύτού τού αριθµού θα πρέπει να αναζητηθεί ή δηµιουργία αλλου -ανεξαρτητου- Πανεπιστη- μίου. Οί πιό συνηθισμένες έπιλογές χω- ροθέτησης νέων πανεπιστημιακών µονάδων γίνονται µέ βαση τήν απο- κέντρωση. Η αποκέντρωση στή χώ- ρα µας είναι µία έννοια σχεδόν και… νούργια πού σέ ορισμένες περιπτώ- σεις και αναγκαία είναι καί απαραί- τητη. όπως χαρακτηριστικό στίς πε- ριπτώσεις βιοµηχανίας. διαφορες 1 όχλούσες λειτουργίες ή ακόµη καί ίδρύµατα πού έχουν ανάγκη απο- συµφορηµένου περιβάλλοντος. Δυ- στυχώς όµως σαν καινούργια έννοια ή αποκέντρωση παρεξηγήθηκε αλ- λοτε σκόπιμα. άλλοτε τυχαία. Εχει δυστυχώς καί ή Λαρισα τέτοια δείγ- µατα παρεξήγησης π.χ. ή καταστρο- φή και 6 διωγμός τής Φαρανοράς πού ήταν ένα από τα βασικότερα ση… µεία κοινωνικών έπαφών καί συναν- τησης όλων ανεξάρτητα τών κοινω- νικών τάξεων τής πόλης. Τό Θέµα όµως τού Πανεπιστηµίου είναι αρκετά σοβαρό καί δέν κατα- τάσσεται ούτε στίς όχλούσες καί ρυπογόνες βιομηχανίες. ούτε στα νοσοκοµειακά ίδρύµατα καί ούτε στίς δύσοσµες ψαραγορές. Είναι ά- παραίτητη ή χωροθέτησή του έντός τών τειχών τής πόλης. έκεί όπου α- ναπτύσσονται οί σχέσεις πού είναι καί πολλές καί διαφορες έτσι ώστε να έπηρεάζονται καί να έπηρεαζουν τόν γενικότερο πανεπιστημιακό χώρο. ο συσχετισµός µεταξύ έπι- στηµανικής γνώσης καί κοινωνικών σχέσεων έπιτυγχανπαι µόνα όταν από"… &… µεταξύ πανεπιστη- µιακού χώρου καί πόλης Αν ρίξουµε µία µατια στούς έλλη- νικούς πανεπιστηµιακούς χώρους θα διαπιστώσουµε δυστυχώς ότι α- ποτελσύν ξεχωριστές ανεξάρτητες ακοινωνίες- Τοποθετηµένοι τίς πε- ρισσότερες φορές στήν περιφέρεια τών πόλεων καί έκτός τών τειχών της όργανικής πόλης ζούν καί λει- τουργούν ανεξάρτητα χωρίς καµιά απολύτως έπαφή µέ τό δοµηµένο περιβαλλον. Δέν είναι καθόλου τυχαίο τό γεγο- νός ότι κοινωνικές καί πολιτικές µε- ταρρυθµίσεις καί έξεγέρσεις είχαν σαν αφετηρία πανεπιστημιακούς χώρους. πού ή φυσική τους έδρα ή- ταν µέσα στό δοµηµένο ίστό τής πόλης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στή χώρα µας τό Πολυτεχνείο τού 73. πού βρίσκεται στό κέντρο τής A- θήνας καί πού έχει τήν δυνατότητα να πληροφορεί καί να πληροφορεί- ται. Τα ΚΑΤΕΕ τής Λάρισας είναι από τα πιό κοντινά δείγµατα αποκεντρω- μένου χώρου ανώτερης έκπαίδευ- σης. Ετσι τα µόνο πού κατορθώνεται σέ παρόµοιες περιπτώσεις είναι ή κάλυψη από πλευράς πόλης τών α- ναγκών σπουδαστών και καθηγη- τών. τής φυσικής έπιβίωσης. Από παλια ό όργανωµένος σχεδια- σµός τών χώρων έκπαίδευσης καί ή πολεοδοµική ένταξή τους (ιδίως τών πανεπιστηµιακών χώρων) έξυ- πηρετούσε καί έξυπηρετεί καποια πολιτική ίδεολογία και σκοπιµότητα. Καί έδώ διαφωνούµε ριζικά µέ τους ανεξάρτητους αύτόνοµους πανεπι- στηµιακούς χώρους τού τύπου «CAMPUS- καί φυσικα µέ τήν όποια- δήποτε ίδεολογία πού τούς έκφρα- ζει. Στήν πόλη τής Λάρισας ύπάρχουν χώροι πού μπορούν να διατεθούν - πού φιλοξενούν σήμερα αλλες λει- τουργίες - ώστε να σταµατήσει ού… τός ό -διωγµός- τών έκπαιδευτικών χώρων µακριά από τόν πολεοδοµικό ίστό. µακριά από τα φυσικά του περι- βάλλον πού δέν είναι άλλο παρά η ί- δια ή πόλη. Η… 36|«3νΞ 981118