Item I36 - 01_A_G_154_34_260_263.pdf

Open original Digital object

Identity area

Reference code

GR UTH-HA PC-KM-SA1-S2-SS2-F2-I36

Title

01_A_G_154_34_260_263.pdf

Date(s)

Level of description

Item

Extent and medium

Context area

Name of creator

(1917 - 1988)

Archival history

Immediate source of acquisition or transfer

Content and structure area

Scope and content

ΠΡΟΛΟΓΙΚ0 Σ1ϊΗΕΙΏΞ!Λ ?6 λεύκωµα α6τ6 καλύπτει χβρο πολύ εδρ6τερο &π6 το πεδίο τοδ λαογραφιποΠ ένοια… φέροντος. Ηέσα στά σχέδια ποΞ προσφέρονται 6πΞρχουν &σπετ6 πού δεν &νήκουν σέ &ντι- κείµενα τΞς παραδδπεως, &λλΞ σέ Ξργα πού &νταποκρίνονται σε νεότερες ξνξγχες.'9κεϊ- νο τού τοδς δίνει δξζα εζναι ή πρακτική πας καλαίσθητη Ξπξντηοη πού 3€νουν στίς &… παιτήσεις το!! νέου εϊδους. Τά "κοπδρια, οί &νεμοΠεΐχτες &π6 τήν καπνοδόχο τδς σόμππς, δέν µιμοΞνται τό &ν&λογο παλιότερο εξδος, τήν καμινάδα τοδ τζακιοδ. '€χουν ΐικδ τους δφος καί λειτουργία; Κι ομως τά Θέματδ τους - & κόκορας, & δικέφαλος &ετδς, τ5 παραβξπι, & Ξνθρωπος - εΐναι παρµένα ξπδ τήν έλληνική Ζωή καί παρδδοη.'Π διαμόρφω- σή τους,δµως, δεν είναι δμοια μέ τήν &πδδοση ταν ίδιων θεµάτων σέ Ελλες δλες καί χρήσεις, στήν ξυλογλυπτική, "τήν δφαντιιή, στδ κέντηµα.., &λλά εχει προσαρµουΘεϊ στήν εξδιπή λειτουργία τοπ &νεμολε(χτη, στίς δυνατότητες τΞς δλης του καί στήν άπό- οταση άπό τήν οποία τά βλέπουμε µέ φάντο τον οδρςνδ. 'Αλλα σιε6η, παµαδοσιαπ&, &κατξλληλα γιέ σημεοινή χρήση, µποροΌν µξ φωτισμένη ποοσαρμογή νά γίνουν &φετηρ€α γιε τή δημιουργία &ντικειμξνων πο6 καλ6πτουν κηπερι- νξς Ξν€γκες. το "λεγΕνι", π.χ., & σαπουνοΘήπη, δέ μπορεΐ νά χρησιµοποιηθεί στο ση- μερινό λουτΞρα, &λλέ το σχ3μα πνί'δ…τρυπητή γεωµετρική διεκόσυηνή του &ποτελοδν στοιχεΐα ταιριπ…τ& γιά τήν καταππευ6 κατσυγασϊ6ηρα /&µταζοδρ| πού δηµιουργεί στήν οροφή χαριτωμένο παιγνίδι φωτός καί σκιΞς. !!Έσα &π6 τά πολυάριθµα σχβατα καί διακοσμητικά δέματα & 8νήσυχος σηµερινός τεχ- νίτης, πρ6ς τόν &ποζο κυρίως &πευ06νεται & εκδοση αδτή, nugget νά Βρεϊ πολύτιµα πτοιχεΐα γιέ δικές του δηµιουργίες. 'Επεΐνο πού πρέπει νά &ποφευχΘεϊ εΐναι & µίμη- ση,σ€ νε&τερα &ντιπεξµενα, Ξργων προορτσμ€νων γιά Ελλη &ρχική χρήση καί διαµορφωµξ- νων ξπδ τ6 μακροχρόνια πατεργπ=6τ διαφορετιπ8ς δλης. Ψέτοιο "παοδΆειγμα πρός &ποφυ γδν" εΐναι μεταλλικές &πομιµήσεις ξυλόγλυπτης γκλξτσας χρησιμοποιημξνες γι& κρεμα… στερια σε Βεστι&ριοζζΘηναϊκΞς πολυκ:τοικ€ας. of γκλίτοες Ξγιναν γιά νά τίς χρησι… µοτπιο€ν οί βοσκοί στά πρόβατά τους καί Ext γιέ νά κρεµοσν πελτέ καί καπ€λλα of κά- τοιποι τδν πόλεων. 'Η μορφή τους προέρχεται &πδ τό δποµονετικό σκάλισµα σκληροδ που… µατιο6 ξύλου. " στον τίς χρησιµοποιο8με γι& νά βγΞλουμε μΞτρες, µέσα στίς δπυΐες && χ8πουμε µέταλλο, δέν κάνουμε οδτε γπλξτπες οδτε κοεµαπτΞρια γιατί τό φάρδος τους ξμποδ€Γει τό πέρασµα τΞς θηλειξς τδν ρούχων. 68 γίνονταν πωπτ6 έργαοξα δν & τεχνί- της έμπνέονταν &π5 τό πχΞμα τΞς γκλ€τσας καί τό τροποποιοΒσε Έτσι ξπτε νδ έπιτελει καλά τόν προορισμό του, δηλαδή νά λειτουργεί οΞν κρεμαστέρι καί τό σχ"ηµα του νά &… ξιοποιεϊ τες δυνατότητες ποδ το! παρέχει & ορείχαλκος. "Η λεπτοµερειακή ξνΞλυση το'υ 2 παραδείγματος Εγινε γιά νά δείξει µε πόσο αψαλ€ροσς δρδµους μπορεί "& δηγηιει & "&. κή µεταπείρηπη έλληνικδν !ντικειµίνυν µε κρίνεις ξξνες πµδς τον πρςγ"ατιχ6 "Θουρισ"δ .… . τους. ιηικεί καί τήν παράλυση γελοιοποισντας τί: ί:ιτεύξεις της. 'ϊδιαίτερη προσοχή πρέπει νά δοθεί στη χρΞση τών διακοσµητικ5ν θεµάτων. κάθε Eva διό αύτ& διαµορφώνεται κάθε φορά &νΞλογα µέ τη Θέση στην οποία τοποθετείται. ?δ σχη- μα του δεν είναι &νεξ&ρτητο &π6 τη Θξοη του, &πδ τίς &ναλογίες καί τή λειτουργία τού μέλους πού διακοσμεί. "Ετσι, &λλού τό συναντούµε στενόµακρο, δλλοδ κοντδοαρόο, &λλο"υ ίσδπετοο τ Ξνιοδµετρο, µε πολλές τ λίγες λεπτοµξρειες. "0που οί διακοσµητικές &νάγκες τό έπιΒξλλουν πέρνει κίνηση προς μία κατεύθυνση, &λλοδ γίνεται σχηµα κλειστό. "Ας πά- ρουµε Ενα παράδειγμα,…τ6 διακοσµητικό θέµα τού κυπαριοπιο"ν, &πδ τί πιο συνηΘιομξνα πττ λαϊκη μας τέχνηι . 'Ξδδ % σειρά ταν κυπαρισσι8ν, µέ την Ev- τονη κλίση ταν κορυφδν τους καί μέ τύν οριζόντια παράθεση τους, δίνει την afa— Θηοη τίς κινήσεως &π6 τά άριστερί προς τά δεξιά. Στό σχημα Η, τά δύο κυπαρί- qua, µέ την κάθετη γραµµή στη μέση τους καί τίς συγκλίνουσες κορυφές, 'α- ποτελο8ν Ενα κόσμηµα ίοδμετρο καί µ! κεντροµδλο τάση, κλειστό. το κυπαρίσσι του οχήµατος Ρ, µέ τίς Έντονες καµπύλες καί τη σχηµατική παράσταση τδν κλάδων του,Ξχει ίσαµετρία &λλά & τάση του είναι κεντρ6φυ- γα. Είναι σ'α νά &πωδούνται προς τί Εξω οί πλαγινξς καµπύπες έπ6 τη φο- ρξ τδν γραµμδν τδν κλάδων. ?τ5 σχέδιο Δ ύπ&ρχει & ίσης µιά κίνη- ση µε τα εύκίνητα σχέδια πού το γεµίζουν, δλλά δ κίνηση αύτη είναι έσωτερι- κή, περιορίζεται μξοα στο σχηµα καί δέν έχει καμµιά προέκταση προς τά Έξω 6 φορά προς το κέντρο τού Θέματος. Στό σχημα E 16 ψιλ6λιγνο μυτερό κυπαρίσ- σι Exam κίνηση πρός τί Επάνω. '! κάθετη γραμµη τού κορµού τονίζει περισ- σότερο την κίνηση αύτη. Τά παραδείγματα θά µποροΒοαν νά πολλαπλαοιπσθο8ν &λλά είναι &ρκετ& γιά νά δείξουν πώς τό ίδιο Θ€μα µπορεί κάθε φορά νά πά- ρει Ξλλο διακοσµητικό νόηµα, 8νξλογα µέ τή διαμόρφωση καί τήν τοποδ€τηοη του. "Αν, τώρα, θέλουμε νά το χρησιµοποιήσουµε στη διακόσμηση Ξνδς µεταλλικού Ξντικειμξνου, !- π6 τίς πολλές παραλλαγές το! θέµατος θά διαλέξουµε ξκείνη πού ταιριάζει στη θέση 8- που 86 το τοποθετήσουμε. "Αν, π.χ.,στ6 κέντρο ένος ορθογώνιου &ντικείµε- νου βάλουμε τά δύο κυπαρίοοια &πδ τό σχηµα Λ, αύτδ θά Εχουν μι& κίνηση πού δέ θά συντονίζεται µέ τό ορθογώνιο &ντικείµενο, οπως δείχνει τό σχηµαΖ. 'Αντί8ετα, θά ταίριαζαν τά δύο κυπαρίσσια τού σχη- 3 µατος ? γιατί 85 Εναρµονίποντπν µέ τα ίντιπείυενο. "ιν, π€λι,πτδ σημείο πού οτενεύει ένα &ντιιείμενο τοπο|ςτήσουµε τό κυπαρίσσι τοπ πχξμοταζ r, i6$6 δέ ξξξοραζε υι€ τζετ ίντίΦετη άπό τί νΡπνμή τού 8ντικείµενου πτδ "Όντερ αδτδ καί Ξτνι !! Βρίσκονταν εξ δυσαρμονία το Ξντικείµενο οί τΞ λιαπύοπηεη του, οπως φαίνεται "το πχδµα I. 5&5 τό πρ6οεχιν τολύ οι παλιοί τεένίτες. ?! πολλά σπίτια ύκΞρΧουν διδ- µα χάλκινο στρογγυλά σκεύη |οινιά, δίσκοι, άπλδοες../. 'Οκοι= δ!8 ο!!! !Χουν καί τό κυπ=είο="ι γιά διακοσµπτιώ τους "µια, οι")… τε πΞντοτε &κολουοετ τίς γραµπΞς τ6ν δκτίνων τα: κύκλου, με κίνηση τούς το κεντρο, 5που ύτ&ρχει μία ροζξτα !ρ68α:ας. ιογκξρδο| τού πι αύτή ΝΕ «& ντρογγυλδ της ρχΉµα τονίζει τί πτρογγυλδτητ: τού Ξντικείµενου καί Ξ0ντηρετεΐ Βλπ τί διακοπμητικη τ;νΘεοη. 'ϊΞτι, &π€μη, πού πρέπει ν€ Ext; aévto1: στο ν05 του & τεχνίτης είναι πώς χάος an“- =οοµητικδ Θέμα διαµοροδνετιι πεί 386 τ3ν ύλη μξ την ό=…τ… είνα. κρυωµΞνο καί διό τξν τεχνικ6 "Ξ τξν ι:οε» εγινε. ϊξδε ύλικδ | πέτρα, ν!ταλΕο, ξύλο, ύοοντ5-ο/ παρουσιάζει ορισμένες δνοιοΆίες καί προσφέρει όρι"μ€νες δυνατότητες. ΥΞνοντα: πέντε οτί 0!νο το" αυπ.ριεπιοΡ, Οι προο€ξουµε πές έλλοιδς γίνεται χαρακτό οτί παλιο, δλλοιδς ατο προοδ- hate rtfizpo 3 018 τυτύ ορείχαλκο. 'Ακ€ κάθε ύλη & µεταλλοτεάνίττς µπορεί να αίρει 06- μπτα διακοσμητικά, άλλα λξν τρίτει νά τί µεταφέρει αύτο60ιο. το ινοαοίσει π.χ. ..σ οχήματος ! διαμοοφ&&ηπε Ετσι 8π8 τήν τεχνική της δούνεουςτ ζιδΞς, εστί μικρΞ δια.1ξ- "στα, ΆλλΞζουν οταν ίδια εειρΞ τ! χρωματιστά τφρε,,, ποδ διοοτανούνοντπι με «& τίθετα πτημδνια, σχηματίζονται μικρΞ δρΘον6νιο τού &ΏορτίΞουν τδ περίτρανα: καί τε ξνυτεοιυί σχέδια."Αν, λοιιδν, το µεταφέρουμε οπως είναι στη µεταλλοτεχνία, && €είχνει ξίνο,µί- µηνα 8λλης ύλης καί δλλης τεχνικΒς. "Ό,τι παρατηρδοαμε στο κυιομίπυι ίοχ€ει καί γιξ ολα τί διπλο μητικ3 ΘΞµετα. 'Ο τεχ- νίτης πού && τά χρησιμοποι6οιι πρεπει νδ διαλξξει Εκείνα ιού ταιριάζουν στο δντιπεί- κενό του 5 νά τα τροποποιδσςι ετσι τού νά βρίοκονται σέ &ρμονική πχΞπη µ'αύτ6.'π &- νοοοιί τΒν λιανυνµητικΞν Θεµάτων δεν είναι €πδλυτη &λλξ υχετιιξ µε τη οίπη τους. το σηπείΗµι ούτ6 δέν Ξχει πιστά νδ προοφίρει Έτοιµες λύακις καί "κουπί & καθένας ν! !πει τίς ξικίς του δτ5οεις γιέ τ! ονγΧΕΜριββΞνα υποτ*ιίγματο ιού τδ οννοδεύουν. Σ:υπδς του είναι ν! ξ8ι816οει €ΐΨ Κουρσκ! 616 "προοία καί οτ% λειτουργία 16ν διακοσµη- τιιΞν Θεμάτων 'κοτε 16 σηµερινό λεύκωµα νά γίνεικρή#ιμο. 4 Μ, σημερινοί "Έλλην-κε τεχνίτες συνεχίζουν γιά µακριά Μάλτα…. at παλιο! τους συν-- τεχνίτες ξίφη-παν πω!-σ… κληρονι.>ιιε!. [αποικισμό 1:06, μέ καλή Μακάριο… µωρε? να γί- νει &:;ττ.τηρζα γιά καιναδργια &&… τά "αλλα…"…"πω…… όµως, και! Βαρειές "κινώντας. Μικρών" ήν πορεία, προψλξσσει δ΄πι5 λοξο5ρομ€σματα ματς δείχνει &… . δώµα, and δρόµο ;νηφωώ. ΚΠΣ" &. ?…

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

  • Greek

Script of material

  • Greek

Language and script notes

Δακτυλογραφημένες σελίδες

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Alternative identifier(s)

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Status

Level of detail

Dates of creation revision deletion

Language(s)

Script(s)

Sources

Digital object (Master) rights area

Digital object (Reference) rights area

Digital object (Thumbnail) rights area

Accession area