dominant-color-#e0e0e0

Taxonomy

Code

Scope note(s)

Source note(s)

Display note(s)

Hierarchical terms

dominant-color-#e0e0e0

Equivalent terms

dominant-color-#e0e0e0

Associated terms

dominant-color-#e0e0e0

6 Archival description results for dominant-color-#e0e0e0

6 results directly related Exclude narrower terms

01_A_G_101_26_004.jpg

ΕΘΝ!ΚΟΣ ΟΡΓΑΝ|ΠΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ χΕιΡΟτΕχΝιΑΣ ΄ , , Έν'Αθήναις τς ..... 4η ...... Οκ,τω.βρ.ι,ρ.υ…1961 ,,,,,,,,,, '0805 Μητροπόλεως 9 Τηλεγρ. Διεύθυνσις ΄Άρι8. Πρωτ. ………………………… /|΄Ζ'%/1 … ΕΛΛΕΝΤΕ Κύριον Κίτσον ΜακρΞν ,Αφεντούλη 22 'Επιστολή σας άπό 30.9.61 'Αναφερδμενοι είς τήν έν έπικεφαλίδι έπιστολήν σας, γνωρίζομεν ύμΐν δτι, έγκρίνοµεν τάς διά ταύτης προτεινοµ€νας μετακινήσεις κατά τόν μΞνα ΄Οκτώβριον έ.ξ. Ήτοι, δέκα ήμέρας δι,,Αθήνας. Μετά τιµής ‘0 Κοινοποίησις= ΠΞρ,ήµΐν - ΤμΞμα Λογιστιποδ * Τμήµα Γραμματείας καί ΠροσωπιποΌ ΓΚ/φκ

01_A_G_102_17_008.jpg

που; Με: …. KAI’ ΘΕΜΑΤΑ Νικ. Χριστόπουλου: Συνοδεία νηοποµπής στό πέλαγος 1941 ΑΠΟ ΤΟ 1821 MEXPI TO 1940 Τό Πολεμικό µας Ναυτικό κι' ή λαϊκή ζωγραφική µας ΣΥΓΧΡΟΝΗ ζωγραφικ…΄ , άν δέν" έχει καταργήσει τελείως τό «θέµα», τό έχει παραµερίσει ή τό θεωρεί σόι μιάν απλή Μοριά δηµιουργίας Από τήν αντίληψη αύ'τή 1101011100606- νοι καί µεϊς' πλησιάζουµε τή λαϊκή ζωγραφική σάν ένα αύτοτελιές αίσθητικό γεγονός. Δέν συµ6αίνει, όµως, έτσι. Γιά τό λαϊκό ζωγράφο καί γιά τούς άνθρωττους πρός τούς όποιους απευθύνονταν, τό «θέµα» έχει µιάν έντελως ίδιαίτερη όαρύτητα. Η ανάλυση τού φαινομένου θά µάς παρέσυρε μακριά από τό ση- µερινό μας θέμα, γι, οστό τήν ά- φίνω γιά άλλη εύκαιρία. ,Εκτός άπό τόν τρόπο τής ζωγραφικής απόδοσης, τούτο έκφράζεται καί από τούς μεγάλους τίτλους των έργων καί, πολλές φδ"ρ…ές σέ πολυ- πρόσωπες συνθέσεις, από τήν άνα- γραφή τού όνόματος τού ήρωα δί- πλα στή φιγούρα του. Δέν θά αναφερθώ στόν Πανα- γιώτη Ζωγράφο, πού εϊκονογρά- φησι: 1d: 'Αποµνηµονεύµατα 106 στρατηγού Μακρυγιάννη µέ μάκρο σκελεϊς διηγηιµατικούς τίτλους. "E— νας &… αύτούς αποτελείται από 282 λέξεις, άπό τίς δποϊες οί SID είναι δώματα τόπων καί ανθρώ- πων, ΄Εκεϊ τό φαινόµενο µπορεί νά έξηιγηιθεϊ από τό χαρακτήρα τού έργου, πού έχει σκοπό νά κάνει περισσότερο άντιληπτό 16 κείιµε. νο καί νά αποδοθεί στόν αποµνη- -.. µονευματογ-οάφο. Σέ πάµπολλα έργα λαϊκής ζω- γραφικής, στίχοι δηµοτικών ή λό- γιων τραγουδιών; φράσεις πού ει- πώθηκαν κατά τήν ίστορική σκηνή πού απεικονίζεται, ακόµα καί ζη- τωκραυγές σι:πληρώνουν τό έργο. «Ζήτω ό Μέγας Αλέξανδρος, ό Αύτσκράτωρ τού κόσμου όπως έ- λεγε: ,Αγαπηµένοι Ελληνες Mo:- κεδόνες ή τάν ή έπί τάς» κραυγάζει σέ ένα του πίνακα 6 Θεόφιλος. .... .... .... .... .... ... ΄΄Ενας από τούς πιό ένδιαφέ- ροντες θεµατικούς κύκλους τής λαϊ- κής µας ζωγραφικής ειναι ή πολε- μική θαλασσογραφία. Πολλοί πα- ράγοντες συνετέλεσαν σ αύτό. Πρώτα 0:11" όλα γιατί ή λαϊκή µας τέχνη είναι τέχνη π 0: τ ρ I ω τ ι- K ή.'1κανοποιεϊ τίς καλλιτεχνικές ανάγκες των Ελλήνων αλλά καί ανταποκρίνεται στήν έθνική περη- φάνεια. "Υστερα, γιατί ή θαλασ- σογραφία γενικά αποτελει αγαπη- µόνο θέμα των λαϊκων ζωγράφων. Λιµάνια καί άρµάδες, καρά6ια καί θαλασσινούς θρύλους συναντού- με σέ πάµπολλες τοιχογραφίες καί πίνακες σ όλόκληρη τήν Έλ- λάδα. 'Ενας τρίτος λόγος ειναι ή υπαρξη προτύπων από τήν επί- η τ΄ ψ ντεω &γ… ιδιαιτερη όψη στο κύκλο αύτό έχουν 16: κατορθώμα- τα των έλληνικων ναυτικων δυνάμε- ων κατά τήν Επανάσταση τού 1821 Αν στούς στεριανους αγω- νες τήν πρωτη θέση έχει 6 ήρωι'κός ος τού Διάκου, στούς ασ- σινούς τήν ιδια θέση κατέχει ή πυρπόληση τής ναυαρχίδας τού Καρά Αλή 6:116 τόν Κανάρη. Α- πό τίς πολλές «έκδόσεις>> τής σκη- νής αύτής παρουσιάζουµε σήμερα μιάν άνέκδοτη ζωγραφιά τού Νι- κόλαου Κουτσοδόντη, καµωμένη στό Βόλο έδω καί έξήνια άκρι6ως χρόνια. " Είναι νερόχρωιµα σέ χαρτί, δια- στάσεων 751Χ45 έκατοστ63ν τού µέ. τρο-υ. “O µακρύς της τίτλος, τα. λαιπωρηιµένος από τήν καθαρεύ- ουσα, είναι΄ . «IH I'IYPIH‘OAIHZIX ΤΟΥ OGDMAINIIKIOY NIAYAIPXOY KAPA AAH EN XI!) 1822 ΥΠΟ ΤΟΥ ΠΥΡΠ'0ΛιΗΤΙ Κ… KIAINAIPH HATPII ‘PAPA ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ ΥΠΟ In. HIATATOY K‘OY. Φαϊνων…ται κάτωθεν Πτέρα- φόρα Πλοία "Ελλήνων είς Χίο ΄Ο΄πού Πυρφόρος… Ε)νΘεν; καί Ε) νΘεν; ) Πρώτα Τρικρότου Κοΐ- τος Των Θαλάσσια». Τό κέντρο τής άνήισυχης αυτής σύνθεσης κα. τέχει ή του…ρκική ναυαρχίδα ‘H & ρήξη σπάζει στά δυό τό τεράστιο πλοίο ενώ οί µπουρλιοτιέρηεδες άπο- µακρύνονται 6ιαστικά. Τό έργο χω- ρίζεται σέ τροϊς δριζόντι-ες ζώνες. Μία στενή Επάνω μέ τίς ανατολι- Ki; ακτές τής Χίο-υ, όπου είκονί. ζεται ή Χώρα µέ τό λιμάνι της καί σηµειώνεται µέ γράµµατα 16 χωριό «ΒΡΟΝΤΑΔΟΣ», µία φαρ- διά στή µέση µέ τή θάλασσα γεµάτη από 10': πλοία, καί µία στενή κάτω µέ τίς µικρασιατικές ακτές, όπου σηµειώνεται: «ΤΣΕ- Ξ ΣΜΕ» καί «ΑΝΑΤΟΛΗ». Στό κλίμα των παραµονων τού 12 µας φέρνει ένας ναυτικός σά- κος, ζωγραφισμένος από τό Θεό- φιλο στά 1911. Σέ ωραία διακο- Τού συνεργότου μας κ. KITZDY A. MAKPH σμητική σύνθεση εικονίζονται τά τρία, καινούργια τότε, αντιτορ-΄ πιλλικά «Ιέραξ», «Λέων» (, ) καί «Ναυκρατούσα>>. 'Επάνω, αμέσως μετά τίς πα- ρυφές τού άν-οίγιμιατος τού σάκου, ύπάρ…χει νησιώτικο τοπεϊο μέ σπί- … καί άνεµσ΄μυλους ‘H εύΘεία κά… γραµμή της ζώνης αυτής, µε΄ τή σειρά των παρατεταγµένων σπιτιων, καί η ρυθμικά κυματιστή έπάνω γραµμή, µέ τούς τρείς &- νεµόµυλους στίς κορυφές ":… λό- φων, δίνουν τήν αίσθηση δαντέλ- λας Έπάνω οπή γαλάζια επιφά- νεια τής θαλασσα; -ά τρία πολε- | δένουν θαυμάσια '16 ναυτικού σάκο… συγχρόνως όλο σχήµα τού Τό έργο αύτό, από τήν αποψη τής διακόσμησης συγκεκριμένου αντικειμένου, ανήκει στίς ειπυχέ- στερες στιγμές τού φουστανελλά ζωγράφου ’Av0:00:0'61’11n10: πρώτη προσφο- ρά τής έλληνικτ"ις συμμετοχής στίς ανθρώπινες καί ύλικές θυσίες τού Δευτέρου Παγκοσµίου πολέµου είναι 6 τορπιλλισμός τής «"Ελλης» στό λιμάνι τής Τήνου, KI’ άς "πανε δυόμιση μήνες πρίν από τήν στί- σημη κήρυξη τού έλληνοϊταλικού πολέμου. Κατά χιλιάδες κυκλοφό- ΘΕΟΦ1ΛΟΥ Ναυτικός σάκκος ρησαν οι λαϊκές Θογραφίες µέ τή σκηνή τού τορπι λισμού. Παραλ- λαγές τού θέματος αυτου έγιναν αρκετές άπό λαϊκούς ζωΥΡάΦους, πού, όμως στό μεγαλύτερο µέρος τους καταστράφηκαν κατά τήν πρώτη περίοδο τής Κατοχής. ‘H συνοδεία των νηοποµπών αποτέλε- σε σημαντική, όσο καί έπικίνδυ- νη, συμ6ολή τού ελληνικού πολε- μικού ναυτικού στόν συμμαχικόν αγωνα. θαλασσογράφος Νικό- λαος Χριστόπουλος ζωγραφίζει στά 1956 µία συνοδείανηοπσµπής. Τό έργο είναι καµωμένο μέ λα- δομπογιά πάνω σέ χαρτόνι δια- στάσεων 3όΧ4ό έκατοστων. Μπροστά τό Ελληνικό άντιτορ- πιλιικό - διακρίνεται καθαρά ή σηµαία του - καί πίσω ή σειρά των εµπορικών καρυδιά", ‘0 ού. µάνος µονόχρωµα γκρίζος καί ή θάλασσα 6σιΘειά γαλάζια δίνει τήν αίσθηση τού ανοιχτού πελάγσυ. Μαύροι πυκνοί καπνοί ενώνουν άπό τίς "σιµινιέρες.. ‘H 6:106- σφαιρα είναι γεμάτη από όπου, καί Θανάσιµη αγωνία. Τό έργο χαρακτηρίζεται 6:116 τή γνώριμη στό Χριστόπουλο έ- πιµέλεια καί αγάπη τής λεπτο- μέρειας. ,Αντίθετα, στό χρωμα των πλοίων δέ µένει καθόλου πιστός στήν πραγµατικότητα. Τό πολεμι- κό ζωγραφίζεται σκούρο πράσινο καί μέ 6αθειούς τόνους 16: έµποροι κά σκάφη. Έδώ πιά στό ρόλο του άφηγητή έπΞµ6αίνει 6 ζωγράφος, πού αγαπάει τίς έντονες αντιθέ- σεις. Αν 6:116 τήν άποψη τής ναυ- τικής τακτικής έπιδιώκεται ή έξο- μοίωση τού χρώματος των πλού ων μέ 16 γαλάζιο τής θάλασσας, 6:116 τήν πλευρά τού καλλιτέχνη έν… διαφέρει ή τονική διαφορά "Av ψάξει κανένας στίς γνω- στές συλλογές δηµοτικών τραγου- διων σπάνια θά συναντήσει τρα- γούδια άφιερωµένα στά πολεµικά κατορθώµατα των ναυτικών μας. ’AIK60n καί στά νησιά τραγουδούν γιά τούς καηµούς τής θαλασσινής ζωής, γιά τή νοσταλγία τού γυ- ρισμού, γιά τα λογής καλά πού φέρνουν Kama-10’:va καί ναύτες στα σπιτικά τους µά σπάνια Υίά τις µάχες μέ τούς κουρσάρους καί αργότερα μέ τούς Τούρκους. Μά καί στίς λίγες περιπτώσεις πού ύμνούνται τά κατορθώματα τού Μιαούλη, τού Τοµπάζη καί αλλων, λοτερο από 10: α O: τραγούδια. Στίχοι σάν τόν έεήξ «Μπουρλότο τούς µολήσανε - στήν πρύμνη, πλήν τό 0660:1116)- δέν αντιπροσωπεύουν, 6έ6αια, τό µέσο έπίπεδο των κλέφτικων. των ακριτικό», των παραλογών, των µοιρολογιων καί των άλλων δη- µιουογιών τής δημοτικι'ις ποίησης Τά έργα. ομως, τής πολεμικης θαλασσογραφίας 6ρίσκονται στό ιδιο έπίπεδο μέ τήν αλλη λαϊκή ζωγραφική, καί πολλές φορές έκ- προσωπσύν τίς καλύτερες στιγµές της Κ1ΤΣΟΣ Α. ΜΑΚΡΗΣ .1 Νοεµβρίου 1964 Me': όφορµή ένα θεατρικό έργο 0 WHEN)!!! ΥΜΕ? ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ”RIMS Μιά βίαιη όπίκρουσπ καί µιά & λ λ n όψη τού ζητήματος ΒΟΝΝΗ, ,Οκτώδσιος E ΛΙΓΕΣ ήμέρες οί άν» θρωποι τού Θεάτρου θά παρουσιάσουν στόν κό- σμο τήν «Περίπτωσιν '΄Ο΄τπτενχάϊ- μερ>>. Συγκεκριμένα, αμέσως µε- τά τήν πρώτην παρουσίασιν 10:; νέου αύτού έργου τού Χάιναρν Κνίππαρντ στήν Γερμανία, τό ?- διο δράµα θά {III/066011 καί ό Ζόν Βιλάρ στό θέατρο «'Ατεν΄Θ των Παρισίων. (Η Θεατρική σύτή µεταφορά των στενοψρσφιη|µένων πρακτικό… τής δι΄- κης τού διασήµου ατοµικού επιστή- μ-σνιος Τζούλιους Ρόµπερτ ΄ΟππΘχάϊ- μερ, έχει όλα 16: στοιχεία γιά νά συγ- κινήση τό µεγάλο… κοινό… στίς σύγ- χρονες πρωτεύουσες. Πραγµατικά, Θριίισκοι κανείς σ' αυτό τίς πέντε «Ξ. ωστοσο» της ωχρό: νου τραγωδίας ή τού συγχρόνου τσίρκου Τόν διωγµό των Ε- 6ραίων, τήν 0011000:- χία Η.Π.Α, — E. Σ.Δ., τά αστατικά ή λυσσαλέα πλήθη, τούς πανταχού παν ρόινΤΣς κατασκόπου καί τόν σύγχρονο α τό µύθο, τό ”A1000 Ποιός όμως είναι &, …… αύτός ό «"Αµ λετ τού Πρίνσετον>>, πού θέλουν νά τόν υ- φιόρο… στήν θέσι έ- νός άπό τούς µεγα- λύτερους ήρωες όλων των όποχων; ‘H καρριε΄ρ-α του συγχέεται στήν άρχή της µέ τό Γκαίττιν- γιων καί τό Καίµ- πριτζ, όπου 6 Αμερικανός αυτός &… πόφοιιτος τού Χάρ6αρντ έρχεται νά µελετήση κοντά στίς πηγές τής Φυ- σικής, στόν Μάξ Μπόρν (µαζί µέ τόν Βίγκ*νι;ρ, 16v Ζίλλαρντ καί τόν Τέλ- hp) καί στόν Ράδερφ*.ορντ "Ολοι σύ- τοί θά συµ6άλουν μελλοντικά στήν αµερικανική νίκη κατά τόν πόλεµο καί αργότερα στην ανακάλυψι τής όόµόας ύδρογόν.ου Καί ή «Σχολή» έπεκτείνεται άκόµη καί στήν 206::- τική Ει"νωσι µέ τούς Λαντάου και Καπίτζα. Δίπλα στούς κολοσσούς αύτούς,ο "Οππι (τό αµερικανικό ύπ-οκοριστικό του)δε:ν µετέιχ-: ι ούσισστικά στήν δη- µιουργία τής συγχρόνου Φυσικής, δέν άναπτύσσει µεγαλοφυεϊς θεωρίες, αλ- λα δουλεύει συνθετικά στό «Εργα- στήριο-ν Ακτινοόολίας», κάτω από τήν κστεύθυνσι τού Λωρενς. Αύτή ή έργασία του, ή όργανωτική του ικα- νο΄τητα καί ή πλευρά του «άνθ…σς δηµοσίων σχέσεων», ενδηγουν τόν στρατηγό Γκρούός, ύπούθονο τού Σχεδίου M0I~vx6110w (κατασκεωοπή τής ’AI'I'IoIIIIKfiIg Βάρδας), στήν άπό- φασι νά τον χρησιµοποιήση ‘0 ΄Οππενχάι'µερ άναλαµ6άνει νά όργανώση ένα Υπέρ - Εργαστήριο στό Λός ΄΄.Αλαμος Από τήν στιγµή αύτή γίνεται & «µάνατζερ» τού έρ- γοστασίου «του», τής µελλοντικής σε µόας «του» Κατορθώνει να συγ- κεντρώση τούς άσσους τής ατοµικης έπιστήµης (ανάµεσά τους καί τόν μεµψίµοιρο Τέλλερ), 300 έπιστήμο- νες, 7.000 τεχνικούς, 150.000 όση- θητικούς ύπαλλήλους, τόν ένα «γιατί πρέπει νά ρίξουμε τόν Χίτλερ», τόν αλλον για΄ τήν «δόξα τής Φυσικής). 'Απο΄ τήν στιγµη αύτή άρχίζει µήν΄ κατ…… ένα άτοµικό πολε- µικό διπλο, αλλά να γίνη «µιά ένδει- ξη χωρίς θύματα, µπροστά 0' έναν διεθνή 'Αρειο Πάγο». Ο πραγµατι- κός «πατήρ τής ατομικής διασπά- σεως» είναι 6 Ενρίκο Φέρµι, αλλά ή «Χιροσίµα» θά άποτελέση τό «&…- κητικόν έπίτευγμα» τού ΄Οππενχάϊ- "Ομως, οί θεοί τού νέου 'Ολύμπου ζητούν κεραυνούς όλο ίσχυρότερους, μετά τήν ατοµική ζητούν τήν ιδιόρρ- γονική 66060. ςΟ "01111: αρχίζει νά διστόιζη, οί ύπηρεσίες τού "Άλλεν Ντάλλες 16v παρακολουθούν ήδη-. Θέ- - γ μποργκ, οί όποίοι µάταια ζητούν να AMI-'11:; νά διατηρήση άκόμη κάποια έλαβαν… και νομίζοντας τόν Ξαυτό τον απαραίτητο, 6:6αιώινιει ότι κή 6606c: ειναι τεχνικως άδύνατηο> μέσα στά χρονικά όρια πού τού θέτουν. 'Ο "Εντουαρντ Τέλλερ μετατρέπει, τότε, τό αρχικό σχέδιο, έπιτυγχανει τήν κατασκευή τής όόµι6ας τόν Οκτώ- όρων τα": 1952 καί κατηγορεί τόποι- νά τόν Ό…νχάϊµερ ότι «καθυστέ- ρησε τήν ΄Αµερική κατά τέσσερα x96- νια στόν ζωτικό άγωνα δρόµου γιά τήν δόµ6α ύδρογόνου»! Δέν χρειαζονται περισσότερα γιά νά χαρακτηρισθή ό Οππενχά΄ι'μερ «πράκτωρ τής Σοδιετικής ζΕνωστως» καί νά αναγκασθή νά «καταφύγη» ότι? έδρα του, στό Πανεπιστήμιο Naive-51w. ', Κομµουνιστής ό ,Οππενχά'ι"µερ; Έ- λ&τε &! ζΑπλώς Ένας πολιτικός τής έπιστήµης, θύµα τής 'ι΄ντριγκας καί των άν- ταγωνισµων. ‘H έπί- θεσις τού Τέλλερ τόν έρριξε «6006» στήν Επιτροπή τού Μάκ Κάρθυ. Μπροστά στίς άνακρίσεις αύτές πού διήρκεσαν δύο «σίδ- νες», πως νά μή συγ- …κινηθή κανείς; ] ‘H «σκοτεινή» όμως πλευρά τής ίστορίας Βρίσκεται στά «110:- ζαρεύµατα>> πού έγι- ναν γύρω από τήν πε- ρίφηµη αύτή δίκη. «Παζαρεύοντας>> ή ’A- µερικανική ΄Επιτροπή Ατομικής Ένεργείας «παρέδωσε» τόν ’011- πενχά΄ι΄µερ στά χέρια τού Μάκ Κάρθυ γιά νά διαφυλαχθή από τίς έρευνές του, «ποζαρεύοντας» KI’ 6 ίδιος «κατήγγειλε» τούς φίλους του Λόµανιτζ καί Χάρκων Σεβαλιέ. Ποιός νά τού συγχωρήση αύτή τήν άτιμία; 'Ο Σε6αλιέ ήταν καθηγητής τής Γαλλικής Φιλολογίας κι' ένδια- φερόταν µόνο για τόν Προύστ, KI’ όµως τόν έδιωξαν άπ΄ τό Πανεπιστή- µιό του, τόν κατέστρεψαν, τόν ανάγ- κασαν νά µεταναστεύση στό Παρίσι, όπου γιά ένα µεγάλο διάστημα έξα- κσλούθησε v’ άγνοή τόν ρόλο τού ,Οτπτενχάϊµερ. Με αύτό 16 τίµηµα & Οππένχάϊ- μερ, «ακίνΞυνος>> πιά, αφήνεται v6: έ- πιστρέψη στίς αγαπηµένες του µελέ- τες «Λεπτοµέρειες»! θά πή κανείς "Οµως αύτή ή «εύλυγισίω> τού ”011- πι αποκαλύπτει Ένα χαρακτήρα, µιιά πολιτική αντίληψι. Βέ6αια, ολα «τε- λειώνουν καλά»: Μετά τήν λήξι τού µοακσρθισµού, ό Κέννεντυ τόν δέχε- ται, 6 Τζόνσον τού δίνει 50.000 δολ- λάρια καί παράσημο. , Σέ µιά «συγκινητική» τελετή, 6 Τέλλερ σφίγγει τό χέρι τού «άποικο- τοστ:θέντος»: «Τζούλιους, µού άρε- σε πολύ & λόγος σου». KI’ ό ΄΄Οππι απαντά: «’Ev'r, είµαι εύχαριστη…μένος πού ήλθες...». (Ο ΄Οππενχάϊμερ κέρδισε έτσι τήν παγκόσμια φήμη του σάν σοφός καί µιά Θέσι στήν ίσ1ορία σάν «πατέρας τής Χιροσίµα», Kai σήµερα, εκείνος πού πασά λίγο νά γίνη 6 Ντρέύφους τής εποχής μας, παίζει τόν ρόλο τού «Μπάνι…» «χαμένου στό αγ- γόµα, (μπάλα) παιδιού», καθηγητού πού απαιτούν 16: γυναικεία περιο- δικά! . … 6 « ΄ σωστά…. 6… («Μ. …Μ- που… ούσιαστικά πολυ μικρότερος όπιο τόν ΄΄ μύθο, του καί ό πρωτεργάτης τής 110- λιτικής" έπιστηµονικής ως ο) όλον τον κόσµο, είναι ένας &… πως πού ένδιαφέρεται οπωσδήποτε περισσότερο v6: επιµεληΘή τής …ης καί τής καρριέρας του, παρά v6: 6:- ψηφήση στ αλήθεια τά ίσ'χυρά συµ- φέροντα τής διομηιχανίας καί τού πολέμου. Πως όµως νά τόν κρίνουµε; 'Ο κα- τάσκοπος Σόργκε, πεθαίνοντας, είχε πή: «Μας οδηγει µιά δαιμονική λογι- κή, πού µας κατευθύνει πρός τήν κα- ταστροφνήρ>. JEAN MARABiNi |δεώδης έτοιµη τροφή για έκδροµες, για µεζέδες για δραδυνό φαγητό Τ; γι?ι ΤΗΝ ΓΚ νια τήι τον"… ξένισαν πολλού τής γαλλικής ι όλωσδιόλου νέο προσέγγιση τοι Τά Ολικά τού ΄ γανα τής έπιστήι λεσµα τής δουλε v6: μεταδώση τήι ν΄ούργιου΄χώρου τι γύρω 6:116 τόν 6': εί-σαγωγή τού έπ λείου. Η άντίληιι μέ τήν ανανέωση φ…(λοσοφία καί να ρες δυνατότητες € τόν καινούργιο δι ται σήμερα στήν Στήν έξέλιξη τ κολοι΄ιΘησε τρία ο χρησιµοποιόντας ο ρεωµένες σέ κομμ τασκευάζει ένα οί νοµάζει «Σήιµαιτα> φοσιώνεται &…… έχουν τήν στάση κόνα) καί άνακαλ νατότητες των ήλ δίων. Στήν περίο ζει συνδυασµούς ι νοµάζει «τηλεµαγν µιά σειρά άπό «' να» µέ ϊδιάζοιυισα τού καλλιτέχνη δέ κό χαρακτήρα, δι -Τοδ- ΜΑΝΩΛΗ M άπλή λειτουργική στόν ανάλογο άρχ σύγχρονης κοινων΄ διαφέρουν ούσιαστ θειες τής «Και… τίς δπτικοαικσυστ παραπλησίων συσι κυρίως µελέτες άντικειµένων µέ ση, πού έπιδιωκσι τά ύλικά τής Επι σουν άντιπροσωπε τόν αύοιανό χωρο προ6λέπει καί 6p ξη της την…… ληνα καλλιτέχνη ( το : δτι χρησιµα μέ Ξδιότητες κα… τιµες νέες, δεν ό &… τους κα." µης τους. Κατά ι τικείµενα τού Τά όπονοούν καί ότι… μπορούρε γιά τού συµµετεχουν στην 'Η προσπάθειι φυσικά άσχετη µ αντίληψη τού Όλι» νούργια περιεχόι χνικού spyou. "AI χη δράματα ποι΄ πίπεδο των άν€ καί αφορούν τήι θήκη τού σήµερ… αιωνα τής έπιστι σεις του µαζί ' Θά χρησιμοποιη« µέ αύτό τό όρο 16 αποδώσουν. | 110, δέν ζούµε µό* δράτων καί των των: 6 σηµερινόι pa? σχέσεις μέ < καί φυσικούς νόµ στημα καί τόν Kc’ πού όποδύεται τι λης. ‘H έννοια τ έχει αλλάξει: 6 μόνο 16 σύνολο καί των άοράτι προύποθέτουν τή ΥΠ0ΥΡΓΕ|0Ν ΕΕ ΠΡΟΚ' Προκειιµ€νω νά διορισμού" α! κενού -."... Alanna-xi.

01_A_G_102_17_026.jpg

έρευνα και µελέτη του λα'ικού µας πολιτισµού δεν µπορεί και δεν πρέπει να είναι µονόπλευρη, να περιορίζεται δηλαδή στην avaZI'IInon και περιγραφή καθώς και στην ΄ τεχνοτροπικι'ι διερεύνηση. Το φαινόµενο της λαϊκής δηµιουργίας παρουσιάζει άπειρες πλευρές που όχι µόνο πρέπει να συνεξετάζονται για την πληρέστερη κατανόηση του αλλά και γιατί προσφέρουν πολύτιµο υλικό σε άλλες επιστήµες, όπως η εθνογραφία, η ιστορία, ακόµα και η βιολογία. Επειδή τελευταία η βιολογία, δείχνει παράταιρη σημειώνουµε, από τα πολλά, δύο µόνο περιπτώ- σεις. Πρώτα αυτή που παρατη- ρείται σε εθνικές ή λαογραφικές γιορτές όπου τα ρούχα της για- γιάς ή του παππού δεν χωρούν στους σηµερινούς νέους ανθρώ- πους κι όταν ακόµα δεν είναι πολύ µε- γαλόσωµοι. Η δεύτερη αφορά στο ύψος της πόρτας σπιτιών και εκκλησιών. Αυτά υποδηλώνουν κάποιαν επίδραση των όρων δια- τροφής, καθαριότητας και ια- τρικής Πρόληψης * περίθαλψης. Ωστόσο η διαπίστωση αυτή µένει ανοιχτή στην έρευνα επειδή στη- ρίζεται σε εµπειρικές και ευκαι- ριακές παρατηρήσεις, χωρίς να έχουν γίνει οι αναγκαίες μετρή- σεις σκελετών, ρούχων, επίπλων κτλ, από ειδικούς. Οι πληροφορίες αυτές είναι άµεσες και έμµεσες. Οι πρώτες, που θα μας απασχολήσουν σή- µερα, προσφέρουν αξιόπιστα στοιχεία για τη φορεσιά, το χορό, τους όρους εργασίας, το φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον πριν από τις πρόσφατες αλλοιώσεις. Οι έµµεσες πληροφορίες, όπως είναι οι αλλαγές στην τεχνοτρο-… πια, οι προσθαφαιρέσεις θεµά- ,..- των, η εισαγωγή ηρώων στο θέα- τρο των σκιών κτλ. σε συνδυασμό µε' άλλες πηγές βοηθούν στην ανίχνευση των κοινωνικών δο- µών, της ιδεολογίας και των σχέ- σεων κατακτητών - κατακτημέ- νων. Βέβαια, ανάµεσα στις δύο αυτές πηγές δεν υπάρχουν στε- γανά. Αυτό θα επιχειρήσουμε σή- µερα και μάλιστα στην αγιογρα- φία, έναν τοµέα που δείχνει πως επικεντρώνεται στο δόγμα, στη µαταιότητα της επίγειας ζωής και στη μεταθανάτια ανταμοιβή ή τι- µωρία και οπωσδήποτε στη συν- τηρητική θεώρηση των κοινωνι- κών φαινοµένων.… ρχίζουμε από τις φορεσιές. Τα διάφορα Λευκώµατα «Εθνικών Ενδυµασιών» δίνουν. κατά κανόνα, την ψευδαίσθηση ότι κατά τόπους επικρατεί παν- τού ενιαία φορεσιά. Εχουμε κάθε λόγο να πιστεύουµε πως οι φο- ρεσιές των διαφόρων κοινωνικών τάξεων ήταν διαφορετικές. Ας έλθουµε πρώτα στις απεικονίσεις αρχόντων, κτητόρων ή δωρητών σε εκκλησίες. Οι ολόσωµες μορφές του Ιωάννη Αλεξίου στον Αγιο Νικόλαο Καπέσοβου (1793), των Κρεμαζόπουλών στον Αγιο Νικόλαο Εράτυρας (1737)… του Γεώργιου Κοεμτσόπουλου στην Ανάληψη Εράτυρας (1736), του Χατζή Μάνθου Γκίνου και του ανεψιού του Πολύχρονου στον Αγιο Γεώργιο Νεγάδων (1725), του Χριστόδουλου Μαρίνου στο μοναστήρι του Ευαγγελισµού Ανω Σουδενών (1809), του Στ… Σταµάτη στην Παναγία (Μούσγες Πηλίου 1819) και άλλες παρουσιάζουν τον ίδιο πε- ρίπου τύπο φορεσιάς αρχόντων με µακρύ τζουµπέ, φουφουλωτή στον αστράγαλο βράκα και ψηλά καπέλο. Αντίθετα o Αγιος Γεώρ- γιος o Νέος, ταπεινός ιππο- κόµος, σε δεκάδες τοιχογραφίες και φορητές εικόνες εμφανίζεται πάντα µε τη φουστανέλα του. Το ίδιο και ο δώρητής των τοιχογρα- φιών στην εκκλησία της Κοί- µησης στο χωριό Αλποχώρι του Μπότσαρη καπετάν Διαμάντης Σπάτουλας (1778), ληστής. Εδώ όµως, για μοναδική φορά στην Ελλάδα, ο αγιογράφος ιερέας Κωνσταντίνος από το Φορτόσι'αι- σθάνεται την ανάγκη να δικαιο- λογηθεί γράφοντας δίπλα «alw- γραφίσθη ούτος στανικός», δη- λαδή µε το στανιό,' µε τη βία. Αλ- λωστε αυτή η φράση του αγιο- γράφου φανερώνει και την αρχι- κή του αντίδραση. .Ο δωρητής, βέβαια, δεν ήταν άρχοντας. Ωστόσο µνημονεύει το όνομά του σε επιγραφή στο νυναικωνίτη. Σηµειώνουµε πως οι γυναίκες του τόπου και της εποχής ήταν στο σύνολό τους αγράµµατες. Ακριβής απεικόνηση αντρικής φορεσιάς υπάρχει και στην «Πο- νηρά Εξοµολόγηση» του Αγίου Νικολάου Κρώμνης Γιαννιτσών. Ενδιαφέρουσες είναι, από αυτή την πλευρά και µερικές απεικονί- σεις νεοµαρτύρων. ' Η διαφορά της αντρικής KU- ρίως φορεσιάς δεν περιορίζεται µόνο στην πολυτέλεια των υφα- σμάτων και στον πλούτο των κεν- τηµάτων. Πρόκειται για άλλο τύπο. Η διαφορά αυτή αποτελεί στοιχείο του εθιµικού δίκαιου, κατοχυρωμένο όµως και από την Εκκλησία. 0 Κοζάνης θεόφιλος, π.χ. σε εγκύκλιο του της 24ης Οκτώβρη 1803 καθορίζει λεπτο- µερειακά τη γυναικεία φορεσιά για τα «confine οπού είναι της πρώτης τάξεως», για τα «οσπήτια της δευτέρας και μεσαίας τά- ξεως, των τεχνιτών δηλαδή» και για τα «οσπήτια της τρίτης και τε- λευταίας τάξεως».2. Δικαιολογία …η αποφυγή σπατάλης. Κι αν κά- ποια κοπελίτσα από νεανική και τόσο κατανοητή φιλαρέοκεια πα- ρέβαινε τις εντολές του αγαθού ποιµενάρχη; «Πατάξαι Κύριος εν πληγαίς και θανάτοις τας οικίας αυτού και ου µη εκλείψωσι δά- . κρυα επί δάκρυα ημέρας και vu- κτός κατηραµένοι και μετά θάνα- τον άλυτοι». Ανατριχιάζεις ανα- γνώστη; Αντίστοιχοι διαχωρισμοί υπάρχουν και για τα προικιά3. Και οι πληρεξούσιοι του Ζαγοριού καθορίζουν τις απαιτήσεις των γαμπρών γιαναλόγως του χωρίου και της τάξεως εις ην ανήκει». Αυτοί όµως εξαιρούν από τη δια… KiraauA Μακρή, Βήµατα. Αθήνα 1979, σελ… 2222. Με" ψ, της Δηµοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης 1676-1 τίµηση τα κορίτσια... δεύτερης διαλογής «τα σακάτικα από µάτι, από χέρι, από ποδαρι»ν(4). Για τη γυναικεία φορεσιά του 190υ αιώνα στην Αλμωπία μας πληρο- φορεί τοιχογραφία που παριστά- νει το μαρτύριο της Αγίας Χρυσής που βρίσκεται στο μονα- στήρι του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και έγινε στα 1888 από τον Κρουσο- βίτη ζωγράφο Ευάγγελο Ν. Ανα- στασίου. Ζαλικωµένες µε δεμάια ξύλών και σκυφτές εμφανίζονται οι συντρόφισσες της Χρυσής που, κατά το Συναξάρι της, ήταν απάνω ωραία». Σ ε τμήμα τοιχογραφίας στο λεγόμενο «κρυφό σχολείο» της Μακρυνίτσας (1743) εµφανί- ζεται καθισµένη γυναίκα που γνέθει. Σε εκκλησάκι της Πανο- γιάς στη θέση Μούσγες του Πη- λίου ο ηπειρώτης αγιογράφος Σπυρίδων στο κάτω μέρος της Γέννησης πλάθει μια ολοζώντανη βουκολική σκηνή, ένα γέρο Bo— σκό µε το ραβδί του κι ένα νέο που παίζει τη φλογέρα του καθι- σμένος σταυροπόδι επάνω σε κορµό κοµµένου δέντρου. Το το- γάρια τους κρεµασµένα σε κλα- διά άλλου δέντρου. O I κυκλικοί ελληνικοί χοροί εμφανίζονται συχνά στις αποδόσεις των Ψαλμών του Δα- βίδ, όπως ο Καλαματιανός με τη συνοδεία τύμπανου και πνευστών οργάνων στη Μονή Γρηγο- ρίουν 5, (1739) η τράτα στο Κουτλουμούσι (1774) και o Τσά- µικος στη Μονή Ιβήρων. Το τοπίο καλλιεργήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία από τους λαϊ- κούς αγιογράφους, όπως η άποψη του Αγίου Ορους και η θέα του µοναστηριού στη Μενί- στη Λαύρα, έργο του Ζαχαρία Χρήστου από το Σαµάκοβο (1852) και "πραγματικά ή φαντα- στικά τοπία από τον Παγώνη στην Αγία Μαρίνα Κισσού(6). Δροσιά, ζωντάνια αλλά και διακοσµητική διάθεση έχει η «ΛΙΤΑΝΕ|Α» στο µοναστήρι του Μπάτακσβο, κον- τά στη Στενήμαχο, το σημερινό Ασένοβγκραντ της Βουλγαρίας. Σ' αυτό το ελληνικό έργο, του 1844, πέρα από την χαριτωίιένη απεικόνιση της πομπής με κληρι- κούς και λαϊκούς, εκείνο που του δίνει ιδιαίτερη αξία είναι το εκτε- ταµένο τοπίο µε τα ξωκκλήσια «ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ», «HANAI’IA ΚΑΛΕΣ», «ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ» και άλλα, τους φράχτες, τις βρύσες, τα δέντρα, «TO EN ΣΤΕ- ΝΙΜΑΧΩ METOXION», καβαλά- ρηδες, «T0 ΠΗΓΑΔ|»,όπου o κουβάς ανεβοκατέβαίνει με μα- κρύ ξύλινο µοχλό που στη μια του άκρη έχει αντίβαρο. Παρόμοιο πηγάδι ζωγραφίζει στα 1832 καο ο Παγώνης. Από το μικρό τούτο σταχυολό- γημα φάνηκε πόσες πληροφο- ρίες µπορούε να αντλήσουµε- µαπο τη λαϊκή αγιογραφία. Οι άμ- μεσες πληρφορίες θα μασ απα- σχολήσουν σε επόμενο ση- μείωμα. Κ|ΤΣ0Σ A. ΜΑΚΡΗΣ ΜάήλΑ. Καλινδέρ ρ7,5 Τα Θεσσαλονίκη 95 3. Κ. I. Δυοβουνιώτον, Δελτίο Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρίας, Τόµος A A ναΙ.Ι92 ..Περ Βιζουκι΄δου, ΜΗΈειρωτικών- θεσµι'ων έρευνα, Ηπειρωτικά Χρονικά, τόµος Β'. Ιωάννινα 1927,σελ 5. A ικής Χατζηµιχάλη, L’ ARTPOPULAIRE GREC. A να I937, σελ. 79 6. ι΄τσου A. Μακρή, Δύο λαϊκοί ζωγ…ι. Βόλος 1952, σελ. ιΚΥΡ|ΑΚΑΠΚ0Σ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ)" Φλεβάρη 1988 ...... .. ,. ….….……Μ…

087_d_151.jpg

Άρχισαν χθες στη Λάρισα, οι εργασίες του επιστημονι- κού συνεδρίου που οργάνωσε το παράρτηµα Λάρισας της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών με τον τίτλο «Οι φυσικές επιστή- µες στην Ελλάδα και στη Θέα σαλι΄α πριν από την επανά- σταση. Τηνενάρξή του συνεδρίου- που Θα διαρκέσει µέχρι και την Κυριακή κήρυξε χθες στις 630 μμ στην αί- Θουαα τελετών της Νοµαρχίας o νουάρχης κ Απόστολος Βλάσιο- δής αφού προηγουμένως απηύθυ- νε χαιρετισμό o πρόεδρος του ΔΣ του παραρτήματος Λάρισας της ΕΕΦ κ Αλέξανδρος Παπαδηµη- τρίου, ο οποίος και τόνισε µεταξύ άλλων." «Συμµετέχουµε έτσι στον εορτά- σμΏ εθνικής µας πάλιγγενο σίά . ροσπαθώντας να ρίξουµε φως σε μια άγνωστη για τους πολ- λούς πτυχή της περιόδου, που & τοίµάσε τον μεγάλο ξεσηκωµό». »Λεγεται για µας τους Ελληνες ότι στα θέµατα παιδείας πάσχουµε από ένα είδος πρεσθυωπι'ας. Βλέ- πουµε τα πολύ μακρυνα όχι όμως τα κοντινά Πρόετοιμάζοντας το συνε- δριο διαπιστώσαµε ότι αυτό του- λάχιστον όσον αφορά τις φυσικες επιστήμες ισχύει και χρονικυ και τοπικά… Χαιρετισµό στους πάρευοισκά µενους συνέδρους απηύθυναν α- κόµα. ο δήμαρχος Λάρισας κ. Αρι- στείδης Λαµπρουλής και 0 προς δρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσι- κών κ Μαρίνος To τελετουργικό μέρος της έ- ναρξής του συνεδρίου. ακόλουθη σε η οµιλία - εισήγηση του ιστορι- κού … ν επιστηµών κ Γιάννη Καρά. ο … αναπτύσσοντας το θέµα «οι φ σικές επιστήµες στον ελλή- νικό και ιδιαίτερα στον Θεσσαλικό χώρο κατά την προεπαναστατική περίοδο». μεταξύ άλλων τόνισε΄ «Περιοριζόμενοι γεωγραφικά στον Θεσσαλικό χώρο και χρονικά στον προεπαναστατικό …… σή- µειώνουμε- χωρίς να σε o µε υπό άμφισθήτήσή τις απόλυ α σωσ ες διαπιστώσεις Θεσσαλώ ογι΄ω () πως του K M Κοσµά ότι «µερος μόνον του γενους εγνωριζε να δια- σαζι; και να γραφή όπως ετυχε… και το περισσότερον ήτο 6υθισµενο ι ις απολυτον άγραµµάτιάν… ή του Δα- ν:Πλ Φιλιππιόή ότι οι Ελληνες ήταν υστιόηµενοι από σχολεία από Θι- Θλια από αναθροφή από παιδεια… ' - χωρις λοιπόν να τιυφια8ήτουµε τις καθ όλο σωστες αυτες διαπι- ,στωσεις αηιιειωνουιιι ότι… τα νεα στοιχεια τα στοιχεια της επιστήμη πως cow-ma και γνωσης. που στα µεσα κυριως του προεπαναστατι- κ.ου αιωνα άρχισαν να ερχονται από τη …φωτισμενή Ευρώπη,. ε… ναν έντονη την παρουσια τους στο θεσσαλικο χωρο ι Έλενος οι»… …θα". . O νοµάρχης κ. Βλοσιάδης και ο δήµαρχος κ. ~lulu Στή συνεχεια µίλησε µε θέµα «To πείραµάστα σχολεία του Ελληνικού Διαφωτισµού» ο φυσικός της ΠΑΛ κ Μανώλης Σπετσίδής ο οποιος εξηγώντας τη γνώµη των δασκάλων του διαφωτισμου για την αξία των φυσικών επιστηµών και ιδιαιτερα Ώου Πειρόµστος στην διαδικασία µάθησης είπε: «Γενικη ει΄ναι η διαπίστωση ότι οι σε µε τη µεθοδολογία που εισά γουν και ιδιαίτερα µε το πείραμα θοηθούν στην παύση της δεισι- δαιµονίάς και συµβάλλουν απόφα σιστικά στην ανάπτυξή απελευθε- ρωτικών κινηµάτων. Πειράµατα γίνονται σε πολλά α- πό τα σχολείο που λειτουργούσαν την περίοδο γυρω στα 1800 όπως στη Σµύρνη Κυδωνίες Ιωάννινα Χίο. Πάτμο. Στά σχολεία του θεσ- σαλικου χωρου πρέπει να γίνονται πειράµατά στις Μηλιές όπου undo xouv ακόµη και σηµερα όργανα φυσικής και αστρονομίας και πιθα- νόν στ΄ Αµπελάκια από τον Ασάνή O Κούµάς έχει έρωτα µε το πει- ράµα Κάνει ο ίδιος πειράµατα και προτρέπει και άλλους δασκάλους να κάνουν κι αυτοί πειράµατα Στα θιθλι΄α φυσικής του 1812 πο 1 ριέχονται πολλά πειράµατα τόσο µε ειδικά όργανα όσο και με απλές πλότητα των πειραµάτων που πε- ριγράφει o Ρήγας στο απάνθισµα ί ί συσκευες Εντυπωσιακή είναι ή & φασιν"… 935— %" 85 Άρχισε το συνέδριο Φυσικής Θ" . ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ l η…; . Τέλος αναφέρθηκαν και παρου- σιάστηκαν σταχυολονηµε΄να μερικά πειράµατά απ' αυτό που γράφουν στα θι6λία τους οι Κούρος Ρήγας Δά6αρης. Βαρδάλαχος κ.ά. Στην εναρξη του συνεδρίου ιτα- ρα8ρε'θήκαν ακόµα εκπρόσωπος του µητροπολίτη. ο διευθυντής A- στυνοµικής Επιθεώρησης Θεσσα λίας υποστράτηγος κ. N. Μπρακης o συνταγµατάρχης της Στρατιάς κ Γ. Γουρδούπης ο διευθυντής της ΠΑΛ κι N Πανταζής και φυσικοί από τη Λάρισα. Πύργο Ηλείας. Κοζάνη και Λαµία Ακόμα τηλεγράφηµα συγχαρη- τήρίωνστο παράρτηµα Λάρισας της ΕΕ». έστειλε ο υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευµάτων κ An Κακλαµάνης Οι εργασίες του συνεδρίου θα συνεχιστούν σήμερα στην αίθουσα τελετών της Νοµαρχίας (πρωί - α- πόγευµα) µε το εξής πρόγραµµα - 930 Για Εισηγητής H Άδανα… σιάδης. Ε Νικολάιδής, B Πάπας - 6 µµ Εισηγητες Νικος Κ Ψηµµενος Xp Ξενάκης Δημ θα κουφτσης. Γεωργιος Βλαχάκης Αυριο Κυριακή. το προγραρυσ του συνεδριόυ περιλαμ8ανει - 1030 πμ στο Εµµανουήλ…) Πνευµατικο ίδρυµα Τυρνάθσυ Ει- σήγήτες Χρήστος ram/060mg Λουκας Κουσουλάς Κωνινος Μά- κρης και Αλεξάνδρος Πάπαδήυη τριου - 5 µμ. Νοµαρχία Λάρισας Ει- σήγήτές, Τάσος Μποτζωρλος. Ελε… νη Παπάευσταθιου. - 7 30 µµ o Δήµος Λάρισας στα πλαίσια του συνεδρίου των φυσι- κών. όργανωνει στην αιθουσά του ΔΟΛ συναυλια της µικΜς Ουµ- φωνικής ορχήστρας του Δ ΟΛ _>— προι'ιλης, µεταξύ των εκπροσώπων των άρχων και του επιστηµονικού κόσµου στη χθεσινή έναρξη του συνεδρίου.

088_d_004.jpg

ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ H EYMMETOX ΤΑ..ΗΣ ΣΤΗΝ ΠΝΐ ."ι .…….ι "πως…" το Άµπε… απέξω"? µ,; µέ?" ‘An … δια|κΜη του Ε.! Βαλ µα…"… λ…. ι…οι……ν τα .… ομέναι. ευτυχώς… ωω=.΄ , … "»… my οργάνωση κάλυψε …;… o ' καθηγητής του 4…Μραυ στο Δήµο Βόλου Δημ. Ρόκας που τα…... πολύ που υπ' "µια "» Μασάι… …να. το σ…αµικ6τψο,ψλς Πα…νιΜι ια. "αν". ο… που αν" να «παιξω. οι Μάνης αιώνων.»… "κόψω: γαζόµινοι. Πιστεύουµε πως & που πραγµατικά την΄ Μαρ… ταν µια "γραµμή µ…ιω vn Παρασκευή µας ΜοΜ- και στη µια κ…… '"…ιμότ… να… Μο…… Πιστευω)… ιδή τα σου αν σα …να…" λ…ριγα. ότι οι «ΜΜΜ… ' συ…… πω…… ….ΦΜ…α οπως;αλλιώς ανανεωθεί. nou a- φορα την πολιτιστική και πνευ- ματική ωά1τνζη'ταν τόπου μας. θα πρεπει νωρις καµµια απολύτως …ιβολ|α να …µε… 1Ώκιι αποφασιστικά τα πιό δν- ναµ…ό κεµµατι τον…λαού µας. οι εργαζόµενοι. με τους οι- πρασώτιανς τους. Για τα Βόλο "ψάλλεται α- κόµα περισσότερο. Μ6Μνουξ ότι elven µια πόλη "αν οι")… νοµικά. πολιτιστικό. πνευµα…" .… αλλά και ιοιαρικΔ. είναι απο-ια… "να… µι 'ov δευτε- ρο"… των; της Ειναι αν… παν Πολη µε µιν ' Με )" ο… ο- …… 56η. ΖΩΗ Θ'"? !!ΨΕ"ΨΜΨ … Ο' .… …αν… ο… n Οργανα"… & |"… ο… την ανήλικο ότι το Rowmnomownmkmm ιι- γα" μια …… “coo- ω……γ……α τα Μ Ν… και της "φαρδιά; µας. . Τ, ,Μωγ… µε…" . "|… απ' τα… …" στα µ…ρν δεν Μπι… w Μο…». .. Η

190_d_083.jpg

K πως…) 10 Οκτωβρίου 1999 Πα απολιτιστικά και άλλα Έπαψε όλοι διατηρητέοι.... του [Γιάννη Μ]……ίόιη] "" ήγα στη Λάρισα και Π] "έπαθα"! Απ' τους πεζόδροµους, τις πλατείες, τα πάρκιν, Είναι η πόλη του 2000 και βάλε. Κι εµείς παραµένουµε η πόλη του Δηµάρχου Γεωργιάδου... Άντε και του Κουντούρη στην πρώτη του Θητεία. Άσα- ντε και λίγο του Πιτσιώρη για να μην παραπονιέται. Εγώ πάντως, παραπονιέµαι για τις "ανάσες" που µάταια ψά- χνω να βρω ανάμεσα στους οικοδοµικούς μας κύβους και που εν αφθονία συνάντη- σα στην πόλη της Λαρίσης. Με µόνη παραφωνία το κο- µπρεσέρ που δούλευε σατα- µάτητα μπροστά στο Γαλλικό , Ινστιτούτο, την ώρα που µέ- ! σα έδιναν εξετάσεις τα παι- διά! Αλλ'αυτό είναι μια άλλη ιστορία... Π ροβληματίζοµαι, λοιπόν, Π µπροστά στο αµείλικτο ερώ- τημα "τι απ' τα δύο να διαλέξω; Πλατεία Πανεπιστημίου ή κτίριο Ματσάγγου;". Στην Πλατεία Πανε- πιστημίου Θα χτυπάει η καρδιά της πόλης. Στο κτίριο Ματσάγγου χω… πάει η καρδιά της ιστορίας της. Av - απορρίψω ένα απ' τα δυό χάνω µία καρδιά µου. Πέστε µου τι να κάνω; Ν' αποδεχτώ μετά χαράς τα σχέ- δια Κουντούρη ή να ε|ι|ιένω στις ι;| η ιονι΄;ς Παλιούρα: Αλλά υπάρχει και "τρίτη λύση: Η ΔΕΜΕΚΑΒ, µε- τα και την παλινόρθωση του Μπέσσα, να κάνει µια µελέτη, που να προβλέπει πρώτα την κατεδά- φιση και µετά τη διατήρηση του κτιρίου Ματσάγγου! Στο σημείο που έχει φτάσει σήµερα η επιστή- µη της µελέτης. τα πάντα είναι δυ- νατά. Ακόµα και η παράκαµψη του Παλιούρα, αν και τη βλέπω λίγο δύσκολη. Γιαιίόιιως το κινητό θέ- λει το Γερµανό του, έτσι και το ακίνητο Θέλει τον Παλιούρα του. Και το περίεργο είναι πως όλοι μέ- σα µας έχοιι| II: κι έναν Παλιούρα... '.,-* τη µικρή µας ιιόλη είµαστε «Δ όλοι διατηρητέοι. Και το (II()()(IV('I|mom. Λι'||ι(ιρχοι, πολιτι- κοί, ιινι;υ|.ιατικσί άνθρωποι, πολί- τ ες γενικώς. Δεν είναι τυχαίο που ο Δήµαρχος συνεχίζει να διατηρεί- ται και να μάχεται απτόητος μετά είκοσι έτη. Σαν τον μεσήλικα Ντ' Αρτανιάν του Λλεξάνδρου Δουµά πατρός. που επανέρχεται δριμύτε- ρος. Δεν είναι τυχαίο που οι βου- λευτές µας διατηρούνται δι' ενερ- γειών τους στο προσκήνιο, για ν' αποφύγουν κατεδάφιση, μετά σει- οµού ή άνευ. Δεν είναι τυχαίο που οι λογοτέχνες μας συγγράφουν και δη|ιοσιογραφούν, διατηρού- µενοι στον τοπικό µας Τύπο για τέσσερες δεκαετίες και βάλε Θω- µάς, Μουγογιάννης, Λιάπης, Λε- φούσης΄΄ για ν' αναφέρω τους πιο γνωστούς κι σµετανόητους συνερ- γάτες των εφη| ιερίδων ετοιµάζο- νται να διανύσουν και την τρίτη χι- λιετία. Σαράντα χρόνια πνευµατι- κοί φουρνάρηδεςΙ Έχουν ψήσειει- ει... II I‘ έννοια του διατηρητέου δεν άφησε ανεπηρέαστον ούτε τον Καλλιτεχνικό Οργανισµό: Δια- τήρησε όλα τα κακώς κείμενα της προηγούµενης Δημοτικής Αρχής. µε το σκεπτικό ότι είναι σε Θέση v' αλλάξει πολλά πράγµατα, αν και όταν το Θελήσει. Και πράγματι, κά- ποια στιγμή το Θέλησε: Με οµόφωνη απόφαση του Δ.Σ. έκρι- νε µη διατηρητέα την Τουλούδη στη Θέση της υπεύθυνης της Συµ- φωνικής Ορχήστρας. I-l Βούλα. όµως. δεν είναι ξεκρέ| ιαστη. Κι αυ- τή έχει τον Παλιούρα της! Που "έγραψε" κανονικά την απόφαση του Δ.Σ. και επανέφερε την υπεύ- θυνη στη Θέση που κατείχε. Χαίρε διατηρητέα Βούλα! Και μη σ' απα- σχολεί πλέον ο Καλλιτεχνικός Οργανισμός. Κατεδαφίστηκε από" µόνος του και χαντακώΘηκε στο καλλιτεχνικό του µπάζα… (Κι ενώ εμείς εισπνέουμε τον κουρνιαχτό απ'τις κατεδαφίσεις, οι ευρωπαίοι διδάσκονται, τιμούν και χαίρονταιτον "αγνοημένο" απ τον Δήµο Βόλου Γιώργο Χατζηνί- κο. Λδιαφορία ασυγχώρητη και δυστυχώς διατηρητέα, χωρίς βέ- βαια γι' αυτό να ευθύνεται ο Πα- λιούρας…) Γ ην γήινη τηλεοπτική | ιας |. ιονα- 1 ξιά προσπάθησε κάπως νωρίς (15 δισεκατοµµύρια χρόνια µε τά την μεγάλη έκρηξη του Σύμπα- ντος...) να μας την ανταλλάξει με την εξωγήινη. ο καθηγητής Γιώρ- γος Γραµµατικάκης. Κι ίσως γι' αυτό να µπήκαµε δύσκολα στο νόηµα των εξωγήινων | ιυστηρίων, µε τους γαλαξίες, τα έτη φωτός, τις φωτογραφίες απ' το παρελθόν και τ' άλλα. "Θ' αργήσοιηιε, αλλά Θα τους βρούµε κάποια ιιιιγ|ιι΄| τους ι:ξωγι')ιναιις". μας ι'.ί|ιι'. ο κιι- Οηγητής. Δεν πειράζει' θα περιµέ- νουµε σαν διατηρητέοι. Άλλωστε, δεν µε συγκινούν τα UFO, ούτε Ol ανακαλύψεις στο Λιάοιη|ια που προδιαγράφουν το μέλλον. Πρ… ι- |.ιώ το παρελθόν π.χ. τα "Σοφαδίτι- κα" τσιι Μπαζιάνα, όχι µόνο για να τα διαβάζω, αλλά και για να … ζω... || |] µοναξιά µας τελικά κρίθηκε Π διατηρητέα, δεν βλέπω να ξεφεύγουμε απ' αυτήν. Όχι εκείνη του Γραµµατικάκη. αλλά ετούτη΄ του Λαμπράκη. "Οπως διαβάζω. ο Δηµοσιογραφικός Οργανισµός του γιγαντώνεται και σαν εξωγήι- νο σάρωΘρο μαζεύει κι εξαγορά- ζει ό.τι βρεθεί µπροστά του. Απ' τις εκδόσεις και την πληροφόρηση' µέχρι και την ψυχαγωγία µας στους... κινηματογράφους "- Οντεόν", απ'τον τουρισµό, τις τράπεζες, τις ετιικοινωνίες και τη . _ µουσική. ως τον πολιτισµό του ;- υπουργείου Πολιτισµού και τις πνευματικές μας ανησυχίες εκτός …. απ' τις πολιτικές που προηγήθη- καν. Όσοι δεν πρόλαβαν να γίνουν σι'α νιάτα τους Λαµπράκηδες του Θεοδωράκη. Θα γίνουν τώρα, Θέ- λοντας και μη. Λαµπράκηδες του Λαµπράκη. όπως έγινε κι ο Μίκης. Η κατευθυνόµενη πολιτιστική µας. και όχι μόνο. µοναξιά σε όλο της το σχεδιασµένο μεγαλείο. Κι άντε εσύ τώρα να πειστείς ότι δεν Θα' - ναι μια µοναξιά διατηρητέα για κά- I moon έτη φωτός και βάλε… 4 έλω να ει ιιυ ι ρέι|ιω. "τελειώνο- υ ντας. στο κτίριο Ματσάγγου, για να στείλω ένα ευοίωνο µήνυµα στον δήµαρχο Κουντούρη: Δή- |ιαρχι: µην χολοσκάς αν συνεχί- ζουν να µπλοκάρουν τα θετικά σου σχέδια. Υπάρχει κι άλλος τρόπος να κατι: δαι|»ισα ( το διστηρητέο Ιον έγραψε ο Γκίντερ Γκρος στο "Τενεκεδένιο του Ταµπούρλο" και τον Οαύμασα πριν λίγες µέρες. στην ομώνυμη αριστουργηματική ταινία. όταν ο απίθανος εκείνος Όσκαρ, ο λιλιπούτειος πρωταγω- νιστής. χτυπώντας το ταµπούρλο του και βγάζοντας άναρΘρες κραυγές... κατεδάφισε ένα ολόκληρο παραδοσιακό στο Ντάν- τσιχ! Αν τον ζητήσεις απ' τον νέο νομπελίστα. σίγουρα Θα στον στεί- λει τον Θαυµατουργό μικρό τύμπα- νιστή. Γ ια να σου ρίξει το Ματσάγ- γου στο άψε - σβήσε. Μαζί με τον Παλιούρα του… .-µι -.